تبیان، دستیار زندگی
به رغم اعترضات نظام پزشکی به سریال در حاشیه هنوز هم تخلفات جراحی زیبایی بیداد می کند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخلفات جراحی زیبایی در حاشیه!

به رغم اعتراضات نظام پزشکی به سریال در حاشیه هنوز هم تخلفات جراحی زیبایی بیداد می کند!

کیانا نیکفام -بخش اجتماعی تبیان
جراحی ، حاشیه

اعتراضات نظام پزشکی وزارت بهداشت به سریال در حاشیه مهران مدیری که به نقد عدم تخصص گرایی در بیمارستان ها می پردازد در حالی ادامه دارد که هنوز هم تخلفات جراحی زیبایی در کشور ما بیداد می کند.
 از ابتدای تعطیلات نوروز سریالی به آنتن شبانگاهی شبکه سوم سیما پیوست راوی بیمارستانی بود که در آن هیچ کدام از پزشکان تخصص جایگاه شغلی خود را نداشتند اما در کنار هم تشکیل بیمارستانی داده بودند و در آن به ویزیت کج دار و مریض مراجعان می پرداختند. در این میان اما اعتراضات گسترده از سوی وزارت ارشاد و سازمان پزشکی و برخی از پزشکان علیه این سریال هر روز گسترده و گستره تر شد. این اعتراضات در حالی است که ابوالحسن امامی، رئیس انجمن جراحان زیبایی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به ورود افراد غیرمتخصص به حوزه جراحی بینی تصریح می كند: «بارها به مسئولان از معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی اعلام كرده‌ایم كه باید ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه متوقف شود و تا زمانی كه معاونت درمان و سازمان نظام پزشكی مشتركاً اقدامی اجرایی و عملی را پیاده و پیگیری نكنند، هیچ‌گونه اتفاقی در این عرصه نخواهد افتاد». از طرف دیگر دالان های سازمان نظام پزشكی و دادسرای جرائم پزشكی مدتها است که به دلیل حضور شاکیان پرونده های جراحی های زیبایی جا برای سوزن انداختن هم ندارد!

پای غیر متخصص ها از اعمال جراحی زیبایی بریده نمی شود!

دكترسیدابوالحسن امامی، رئیس انجمن جراحان پلاستیك دلیل شکایت های گسترده از اعمال جراحی زیبایی را به دلیل حضور افراد غیر متخصص در حوزه جراحی های زیبایی می داند و در این باره می گوید: برخی شركت‌ها دستگاهی را وارد كشور و با تبلیغات وسیع برای دستگاه موردنظر بازاریابی می‌كنند. این شركت‌ها به پزشكان متفرقه و فاقد تخصص لازم، طی دوره‌های چهارساعته مدركی اعطا می‌كنند، در حالی كه متخصصان جراحی پلاستیك برای انجام اینگونه جراحی‌های زیبایی سه سال دوره می‌بینند.

تعدد اعمال جراحی در کشور ما به اندازه ای رسیده است که بنا به تأكید رئیس انجمن جراحان پلاستیك در كشورهای غربی هم به اندازه ایران برای جراحی زیبایی تقاضا وجود ندارد و ایران می تواند پایتخت جراحی بینی شود

رئیس انجمن جراحان پلاستیك با بیان اینکه منافع مالی گاه حرف اول را در اعمال جراحی می زند، اظهار کرد: نبود نظارت ارگان‌های كنترل‌كننده فرصتی را ایجاد می‌كند تا افراد غیرمتخصص اقدام به جراحی‌های زیبایی كنند و متأسفانه در این زمینه فرد بیمار دچار عارضه شده و پزشك نیز مسئول عارضه است اما در این میان شركت تنها سود خود را می‌برد.

سونامی جراحی زیبایی در ایران

به رغم شکایت های متعدد به کیفیت اعمال جراحی زیبایی اما هنوز هم کشور ایران یکی از رکورداران جراحی زیبایی در جهان است و بسیاری از ایرانی های ساکن کشورهای خارجی برای عمل های جراحی زیبایی خود راه وطن را در پیش می گیرند و در این میان برخی از دوستان و اشنایان آنور آبی شان را هم به کشور دعوت می کنند. تعدد اعمال جراحی در کشور ما به اندازه ای رسیده است که بنا به تأكید رئیس انجمن جراحان پلاستیك در كشورهای غربی هم به اندازه ایران برای جراحی زیبایی تقاضا وجود ندارد و ایران می تواند پایتخت جراحی بینی شود. دكتر محمد آقاجانی همچنین معتقد است که در حوزه اعمال زیبایی و جراحی‌های پلاستیك با رویكردهای اغراق‌آمیز و گرایش‌های غیرطبیعی روبرو ایم، امری كه به طور یقین مسئله‌ای فرهنگی‌ است و برای تغییر آن متولیان امر آموزش عمومی و فرهنگی در كشور باید در این زمینه كار بیشتری انجام دهند. بنا به تأكید وی اعمال جراحی پلاستیك برای موارد و شرایطی‌ كاربرد دارد كه در طب پیش‌بینی شده اما در كشور ما گرایش به این نوع جراحی‌ها بیش از اندازه و گاهی غیرضروری است. به باور محمد آقاجانی این گرایش بیشتر به حوزه خارج از حوزه سلامت مربوط بوده و فرهنگ عمومی جامعه‌ روی این بخش از پزشكی كشور سایه انداخته است. وی معتقد است فرهنگ عمومی جامعه باید مورد بازنگری قرار گیرد و در كنار آن باید عوارض این اعمال برای مردم تشریح و نشان داده شود كه اگر این اعمال به صورت غیرضروری انجام گیرد، چه عوارضی را بعد از انجام عمل می‌تواند به دنبال داشته باشد.

جراحی نامتعارف خلاف هست یا نیست؟

نبود نظارت ارگان‌های كنترل‌كننده فرصتی را ایجاد می‌كند تا افراد غیرمتخصص اقدام به جراحی‌های زیبایی كنند و متأسفانه در این زمینه فرد بیمار دچار عارضه شده و پزشك نیز مسئول عارضه است اما در این میان شركت تنها سود خود را می‌برد

البته معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که درباره خلاف بودن یا نبودن جراحی های نامتعارف نمی تواند به درستی قضاوت کرد به این معنا که برای رسیدگی به این موضوعات باید مصداق و مورد جراحی را در هیئت انتظامی نظام پزشكی مطرح كرده و در آنجا به این جنبه‌های حرفه‌ای رسیدگی كرد. آقاجانی تاکید می کند: ‌ما در این زمینه منشور اخلاق پزشكی و قوانین حاكم بر خدمات پزشكی را داریم كه مرجع رسیدگی به این موضوعات نیز نظام پزشكی است.

مردان پای ثابت اعمال جراحی زیبایی

اگر در روزگار نه چندان دور تنها دختران و زنان بودند که مشتری اعمال زیبایی مطلب پزشکان می شدند اما این روزها اقایان گوی سبقت را از خانم ها ربوده اند و به بهانه هایی از جراحی بینی و گونه گرفته تا چانه و کشیدن پوست، راه مطب پزشکان زیبایی را در پیش می گیرند  و در این میان یکی از مهم ترین دلایل افزایش اعمال جراحی این است که این عمل ها مرز جنسیت را در نوردیده است.

رسانه ها اطلاع رسانی کنند

در برابر این حجم اعمال جراحی زیبایی غیرضروری که گاه تنها برای نزدیک شدن به یک سری معیارهای زیبایی غربی اتفاق می افتد، رسانه ها به خصوص رسانه ملی باید با بیان خطر آفرینی این اعمال از یک سو و معرفی ایده آل هایی هماهنگ با فرهنگ ایرانی و اسلامی از سوی دیگر جوانان را از گرایش افراطی به این اعمال جراحی بازدارند و ایده ال های گسترده تری را به روی جوانان بگشایند.


از گوش الاغی تا فک سگی! 
از جراحی زیبایی لاله گوش تا کشیدن پلک!
مردان در خط مقدم جراجی های زیبایی
دماغهایی با نوک سربالا
خوشگل ها با شخصیت ترند!