تبیان، دستیار زندگی
گزارشی درباره فروش نوروزی سینماها در شش سال اخیر. بر اساس آمار و ارقام، فیلم های مسعود ده نمکی بیشترین فروش را در این بازه زمانی داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز به کام ده نمکی


گزارشی درباره فروش نوروزی سینماها در شش سال اخیر. بر اساس آمار و ارقام، فیلم های مسعود ده نمکی بیشترین فروش را در این بازه زمانی داشته اند.

لازم به یادآوری است که این ارقام بر اساس اعلام سایت بنیاد سینمایی فارابی بدست آمده و فقط شامل فروش سینماهای تهران است.

اخراجی ها


1388 
فیلم هایی كه اكران شدند: اخراجی ها ۲،وقتی همه خوابیم،سوپر استار،بیست،کینه ۲


تنوع ژانر: سال 88 تنوع ژانر توسط شورای صنفی نمایش رعایت شده بود. با این حال به رغم نیاز مخاطب فقط اخراجی ها 2 رنگ و بویی از طنز داشت و بقیه جدی بودند. كینه 2 هم به عنوان فیلمی خارجی توسط فارابی به چرخه اكران وارد شد.


چه فیلمی موفق بود؟ اخراجی ها 2


میزان فروش: بعد از موفقیت اخراجی ها در گیشه ،‌با توجه به نزول كیفیت دومین سری آن كمتر كسی به فروش بالایش امید داشت. فیلم مسعود ده نمكی اما در مدت 33 روز به فروش دو میلیارد و هفتصد میلیونی دست یافت. سوپر استار تهمینه میلانی در مدت یك هفته كمتر نزدیك به شصت میلیون تومان فروخت. وقتی همه خوابیم ساخته بهرام بیضایی اما در این مدت دویست و پنجاه میلیون فروش كرد. بیست عبدالرضا كاهانی هم به فروش حدود دویست میلیونی رسید.فروش كینه 2 با در اختیار داشتن یك سالن از مرز بیست میلیون تومان عبور نكرد.


1389
فیلم هایی كه اكران شدند: هیچ ، به رنگ ارغوان ، تسویه حساب، طهران تهران، سلام بر عشق، پوپک و مش ماشااله

تنوع ژانر:در سال 89 سعی شده بود هم فیلم كمدی ،‌هم سیاسی و هم اجتماعی در چینش اكران دیده شود.


چه فیلمی موفق بود؟ پوپک و مش ماشااله


میزان فروش:‌ پوپک و مش ماشااله به رغم انتقادهای جدی كه منتقدان به فرزاد موتمن وارد كردند فروش موفقی داشت و در ایام نوروز نزدیك به 500 میلیون تومان فروش داشت. این میزان فروش در مدت 21 روز بدست آمده است. به رنگ ارغوان ابراهیم حاتمی كیا كه اكران آن قبل از نوروز شروع شده بود به فروش بالایی دست نیافت و بعد از دو ماه نیم میلیاردی شد. تسویه حساب تهمینه میلانی هم خوب شروع كرد و بعد از یك افت نهایت در پایان فروردین نیم میلیاردی شد.  سلام بر عشق و طهران تهران هم بعد از یك ماه بیش از دویست میلیون فروختند. هیچ عبدالرضا كاهانی نیز در مدتی مشابه به فروش نزدیك به دویست میلیونی رسید.


1390
فیلم هایی كه اكران شدند: جدایی نادر از سیمین،‌ اخراجی ها ۳، سه درجه تب، زنها شگفت انگیزند، یکی از ما دو نفر


تنوع ژانر: شورای صنفی نمایش سعی كرده بود تنوع اكران را با چینش فیلم هایی كمدی و اجتماعی رعایت كند اما همه فیلم ها تحت تاثیر دو فیلم بودند : جدایی نادر از سیمین و  اخراجی ها ۳.مابقی فیلم ها نتوانستند به فروش مقبولی در نورز دست یایند.


چه فیلمی موفق بود؟ جدایی نادر از سیمین،‌ اخراجی ها ۳


میزان فروش: اخراجی ها 3 این بار هم به رغم عدم استقبال غالب منتقدان از آن ، در اكران موفق بود تا مسعود ده نمكی نشان دهد موفقیت قبلی اش اتفاقی نبوده . این بار فیلم یك رقیب جدی داشت اما توانستند در نوروز با 200 میلیون تومان بیشتر از جدایی نادر از سیمین پیشی بگیرد و در مدت 34 روز به فروش یك میلیارد و هفتصد میلیونی دست یابد. سه درجه تب و زنها شگفت انگیزند  در 34 روز فروش شان از دویست میلیون تومان تجاوز نكرد. یکی از ما دو نفر تهمینه میلانی این بار موفق نبود و بعد از دو ماه به فروش چهارده میلیونی دست یافت.

در نوروز سال 91 بعد از چند سال فیلمی كودكانه دیده می شد : فیتیله و ماه پیشونی. در عوض فیلمی كمدی در این چینش قرار نگرفت . قلاده های طلا فیلمی سیاسی،‌ انتهای خیابان هشتم ، خصوصی و گشت ارشاد اجتماعی  بودند كه آخری رگه هایی از طنز هم داشت

1391
فیلم هایی كه اكران شدند: قلاده های طلا ، فیتیله و ماه پیشونی، انتهای خیابان هشتم، گشت ارشاد ، خصوصی


تنوع ژانر: در نوروز سال 91 بعد از چند سال فیلمی كودكانه دیده می شد : فیتیله و ماه پیشونی. در عوض فیلمی كمدی در این چینش قرار نگرفت . قلاده های طلا فیلمی سیاسی،‌ انتهای خیابان هشتم ، خصوصی و گشت ارشاد اجتماعی  بودند كه آخری رگه هایی از طنز هم داشت.


چه فیلمی موفق بود؟ گشت ارشاد


میزان فروش: گشت ارشاد یك ماه روی پرده بود و به فروشی بیش از یك میلیارد و پانصد میلیون تومان دست یافت. قلاده های طلا در 36 روز حدود یك میلیارد و دوست میلیون تومان فروش كرد. انتهای خیابان هشتم در همین مدت به فروش نیم میلیاردی رسید ، خصوصی در 34 روز 400 میلیونی شد و فیتیله و ماه پیشونی به فروش 200 میلیونی دست یافت.

1392


فیلم هایی كه اكران شدند: رژیم طلایی ، تهران ۱۵۰۰، رسوایی، قاعده تصادف،عشق


تنوع ژانر: تهران 1500 انیمیشن ، رژیم طلایی كمدی ،رسوایی و قاعده تصادف هم اجتماعی بودند. بعد از چند سال یك فیلم خارجی هم در تركیب اكران نوروز دیده شد :‌عشق ساخته میشاییل هانكه.

رسوایی

چه فیلمی موفق بود؟ رسوایی


میزان فروش: باز هم نام مسعود ده نمكی در صدر جدول فروش دیده می شود ،‌این بار نه با اخراجی ها كه با رسوایی. فیلم بعد از 36 روز موفق شدبه فروش یك میلیارد و هشتصد هزارتومانی دست یابد. بعد از آن تهران 1500 با فروش تقریبی یك میلیاردی توانست نامش را به عنوان فیلمی پرفروش ثبت كند. رژیم طلایی اما فروش چندان خوبی نداشت و نزدیك به 350 میلیون برای سازندگان آورده داشت. قاعده تصادف بهنام بهزادی به رغم استقبال مخاطبان بعد از یك ما تنها دویست میلیون تومان فروش كرد. عشق بعد از 20 روز به فروش هفت میلیونی رسید.

1393
فیلم‌هایی که اکران شدند: سال 93 پنج فیلم «خط ویژه»، «طبقه حساس»، «معراجی‌ها»، «چ» و «با دیگران» در اکران اول نوروز قرار گرفتند.


تنوع ژانر: فیلمهای اکران نوروز 93 همگی غیر از «بادیگران» که اولین فیلم ناصر ضمیری بود، آثار کارگردانهای شناخته‌شده‌ای بودند و از همان ابتدا می‌شد روی موفقیت‌شان حساب کرد. «طبقه حساس» کمال تبریزی، تنها فیلم کمدی این اکران بود. «چ» و «معراجی‌ها» هردو در حوزه دفاع مقدس اکران شدند با این تفاوت که ده نمکی، اصولا پای کمدی را هم به این حیطه باز میکند. «خط ویژه» مصطفی کیایی از جمله فیلم‌های اجتماعی و جوانانه اکران نوروز 93 بود و نهایتا «با دیگران» هم جزو فیلمهای اجتماعی طبقه بندی می‌شد.


چه فیلمی موفق بود: در طول نوروز رقابت تنگاتنگی میان دو فیلم «طبقه حساس» و «معراجی‌ها» وجود داشت اما نهایتا برنده اکران نوروزی «طبقه حساس » بود.


میزان فروش: تا پایان فروردین، «طبقه حساس» با فروشی معادل 2 میلیارد و 238 میلیون تومان، «معراجی‌ها» را با میزان فروش یک میلیارد و 839 میلیون تومان جا گذاشت و در سینماهای تهران رکورد دار شد. البته این میزان فروش فقط تا پایان فروردین است و بعد از آن «معراجی‌ها» از طبقه حساس جلو افتاد. بعد از این دو، «خط ویژه» قرار گرفت که با فروش یک میلیاردی در تعطیلات نوروز، با فاصله از «چ» حاتمی کیا ایستاد. «چ» برخلاف انتظار، در تعطیلات نوروزی فقط هشتصد میلیون در تهران فروخت.


1394
طبق آخرین آمارها ایران‌برگر به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی پرفروش‌ترین فیلم این روزهاست و با ثبت فروش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیارد تومان تا امروز پرفروش‌ترین فیلم امسال بوده است. رخ دیوانه و استراحت مطلق نیز در رده‌های بعدی جدول پرفروش‌ها قرار دارند. فروش ایران‌برگر در تهران ۱ میلیارد و چهارصد میلیون تومان فروخت و تا کنون ۷۰۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها فروخته شده است.

فرآوری: منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان

منابع: هفت صبح ، سینما رکس ، سایت فارابی