تبیان، دستیار زندگی
قیمت انواع مواد پروتئینی در شروع سال جدید و پس از تعطیلات نوروز دستخوش تغییراتی نسبت به اواخر سال گذشته شده است به طوری که هر کیلوگرم گوشت مرغ که در آخرین روزهای اسفند به 8900 تومان و در روزهای نوروز تا کیلویی 10 هزار تومان هم رسید، اکنون کیلویی 6500 توما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشت قرمز و مرغ ارزان شد


قیمت انواع مواد پروتئینی در شروع سال جدید و پس از تعطیلات نوروز دستخوش تغییراتی نسبت به اواخر سال گذشته شده است به‌طوری که هر کیلوگرم گوشت مرغ که در آخرین روزهای اسفند به 8900 تومان و در روزهای نوروز تا کیلویی 10 هزار تومان هم رسید، اکنون کیلویی 6500 تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود.
مرغ

اکنون در پی کاهش قیمت گوشت مرغ، معاون شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده در راستای حمایت از تولیدکنندگان، خرید گوشت مرغ منجمد آغاز شده و تا هر زمان که تولیدکنندگان بخواهند می‌توانند محصول خود را به این شرکت بفروشند. گوشت گوساله و گوسفند هم با مقداری افزایش قیمت روبه‌رو شده و هر کیلوگرم گوشت گوساله به طور متوسط بین 32 تا 34 هزار و 500 تومان، مخلوط گوسفند و گوساله 35 هزار تومان و مغز ران گوساله 35 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت انواع ماهی تغییر چندانی نسبت به قیمت پیش از عید نداشته است. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلای شکم خالی تمیز شده 24 هزار تومان و ماهی قزل‌آلای تمیز نشده، 15 هزار تومان است. علاوه‌‌بر این ماهی سفید نیز کیلویی 20 هزار تومان، ماهی شوریده کیلویی 19 هزار تومان و ماهی سالمون هم کیلویی 20 هزار تومان فروخته می‌شود.

مرغ ۷ هزار تومان منصفانه است

در همین حال مصطفی یاسایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در این‌باره گفت: دولت قصد دارد با تامین نهاده‌های دامی و خرید مرغ مازاد برنیاز تولیدگنندگان از آنها حمایت کند. یاسایی در ادامه افزود: شرکت پشتیبانی امور دام و طیور کشور قصد دارد با خرید مرغ مازاد بر نیاز تولیدکنندگان 7 استان کشور از جمله مرکزی، تهران و مازندران، قیمت مرغ را که در برخی ماه‌های سال به دلیل برخی مناسبت‌ها بالا می‌رود، حدود 7 هزار تومان نگه دارد. به اعتقاد وی وضع فعلی به نفع تولیدکننده نیست. یاسایی کاهش قیمت مرغ پس از تعطیلات نوروزی را طبیعی و ناشی از کاهش تقاضا دانست و ادامه داد: برای جلوگیری از ضرر کردن تولیدکنندگان، این شرکت تاکنون در  7 استان کشور مبادرت به خرید و ذخیره‌سازی مرغ به قیمت مصوب کرده است.

ذخیره‌سازی مرغ برای ماه رمضان

از سوی دیگر معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: مرغ بسته‌بندی شده گرم و منجمد، در راستای تسهیل مصرف خانوار و ذخیره‌سازی محصول، در اردیبهشت‌ماه به صورت آزمایشی و براساس قیمت تمام شده در بازار توزیع می‌شود. حسن رکنی با بیان اینکه تفکیک قطعات لاشه طیور بیش از 3 دهه در کشور‌های پیشرفته در حال انجام است و مصرف گوشت مرغ را بهینه و متناسب با مصرف خانوار می‌کند، ادامه داد: اجرای این طرح به اقتصاد خانوار، کاهش دورریز، ذخیره‌سازی و سهولت انتخاب مصرف‌کنندگان کمک می‌کند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمل قطعه‌بندی در مرغ گرم، پس از عرضه اتفاق می‌افتد اما در این طرح عمل قطعه‌بندی مرغ گرم و منجمد، در مبدأ و پیش از عرضه در خرده‌فروشی‌ها انجام می‌شود.
مرغ بسته‌بندی شده گرم و منجمد، در راستای تسهیل مصرف خانوار و ذخیره‌سازی محصول، در اردیبهشت‌ماه به صورت آزمایشی و براساس قیمت تمام شده در بازار توزیع می‌شود
رکنی با بیان اینکه هنوز قیمت نهایی قطعات مرغ بسته‌بندی مشخص نشده است، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان یک شرکت انتفاعی به دنبال در آمد از این طرح نیست بنابراین عرضه مرغ قطعه‌بندی تنها در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و براساس قیمت تمام‌شده خواهد بود. معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین یادآورشد: با توجه به افزایش تقاضای مرغ در ماه مبارک رمضان، از اکنون ذخیره‌سازی مرغ مورد نیاز برای تامین این ایام پیش‌بینی شده است و مشکلی در این‌باره نداریم.

سال پُرگوشت در راه است

اما بشنوید از رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی که گفت امسال با اجرای طرح‌های اصلاح نژاد دام میزان تولید گوشت قرمز به ۷۸۵ هزار تن و میزان تولید شیر خام نیز به ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار لیتر می‌رسد. محمدرضا ملاصالحی با بیان اینکه بزودی نژاد جدید گوسفند که نسبت به شرایط آب و هوایی کشور و گرما و خشکی مقاوم است به دامداران معرفی می‌شود، افزود: دام سبک موجود در کشور مناسب با چرای مرتعی است و نمی‌توان این نژاد را با روش پرواربندی و دامداری صنعتی نگهداری کرد و مقرون به صرفه نیست، بنابراین مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی از چند سال پیش از ترکیب ژنتیکی 5 نژاد بومی و یک نژاد خارجی به گونه جدیدی رسیده است. وی تصریح کرد: اینگونه جدید گوسفند چند قلوزاست و میزان تولید شیر و گوشت مناسبی دارد، بنابراین پرورش و نگهداری آن برای دامدار مقرون به صرفه است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، تسنیم، ایسنا
مطالب مرتبط:

مژده؛ فساد اداری کم می شود
افزایش حقوق 94 کمتر از امسال!
افزایش حقوق‌ها 6 درصد کمتر از نرخ تورم!؟