تبیان، دستیار زندگی
بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد توافق لوزان بر همگان مسیر را روشن ساخت و هم موافقان بسیار خوش بین و هم مخالفان بسیار بد بین را به این سمت هدایت کرد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روشن شدن مسیر حرکت مذاکرات هسته ای توسط رهبری


بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد توافق لوزان بر همگان مسیر را روشن ساخت و هم موافقان بسیار خوش بین و هم مخالفان بسیار بد بین را به این سمت هدایت کرد که از مواضع غیر متعارف خود دست بردارند و در عین واقع نگری، بر طبل همدلی بکوبند و راه را برای دولت در این راه هموار کنند.


رهبر انقلاب اسلامی ایران

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان در مورد بیانیه هسته ای لوزان میان ایران و 1+5، با تاکید بر اینکه هنوز کاری انجام نگرفته و هیچ موضوع‌الزام آوری میان دو طرف بوجود نیامده است، در واقع هشداری و تلنگر به کسانی زدند که غیرواقع بینانه از این بیانیه انتقاد می کنند و دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای را به حراج دستاوردهای ملی ایران متهم می کنند. همچنین این اظهارات هشدار به کسانی بود که بدون درنظرگرفتن خوی ریاکاری، خدعه گری و دروغ گویی غرب اعتماد بی چون و چرایی به غرب دارند و بر این باورند که هرآنچه توافق شد، از سوی آنان قابل اجراست. باید بر این نکته تاکید کرد که تاریخ حداقل 100 سال اخیر جهان و ایران، مشحون از خباثت ها و خیانت های غربیان به سایر ملت و ایرانیان است و از این رو اعتماد کامل ثمری جز فریب خوردن ندارد. در این میان باید تاکید کرد که تیم مذاکره کننده هسته ای کشور نیز تیمی فارغ از هرگونه توانایی نبوده و با در نظر گرفتن تمام این موارد وارد عرصه شده است.

بدون شک ایستادگی مردم ایران به عنوان دستاوردی عظیم، پشتوانه تیم مذاکره کننده هسته ای بوده و تیم با این اقتدار وارد عرصه شده است. تلاش های شبانه روزی تیم هسته ای چیزی نیست که به راحتی از آن گذشت و آنان را متهم به امضای توافق بد کرد. رهبر معظم انقلاب چه در گذشته و چه در بیانات اخیرشان، بر امضای توافق خوب تاکید کردند و عدم توافق را بهتر از توافق بد دانستند. این مساله همواره نصب العین تیم مذاکره کننده بوده و باید باشد و مسیر حرکت خود را بر این معیار تنظیم کنند.
نکته مهم در جریان این توافق، روشن شدن جزئیات مربوطه است که باید با دقت و روشن بینی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. روند طی شده از سوی غرب در این خصوص نشان داده که این کشورها قابل اعتماد نیستند و از این رو باید با اعمال روش های دیپلماتیک و حقوقی، راه را برای ترفندهای آنان سد کرد. از این رو چون هنوز توافقی نهایی شده و در مورد جزئیات توافقی حاصل نشده، مبنایی برای تبریک گفتن ایجاد نمی کند و باید منتظر توافق نهایی شد و آنگاه موضع گیری کرد.

تلاش های شبانه روزی تیم هسته ای چیزی نیست که به راحتی از آن گذشت و آنان را متهم به امضای توافق بد کرد. رهبر معظم انقلاب چه در گذشته و چه در بیانات اخیرشان، بر امضای توافق خوب تاکید کردند و عدم توافق را بهتر از توافق بد دانستند. این مساله همواره نصب العین تیم مذاکره کننده بوده و باید باشد و مسیر حرکت خود را بر این معیار تنظیم کنند


در سال های اخیر، رهبر معظم انقلاب چند بار اجازه مذاکره با آمریکا را صادر کردند و لذا انتقاد به این روند دارای مبنای درستی نیست و کسانی که از این مذاکرات انتقاد شدید می کنند باید فرمایشات اخیر را نصب العین قرار دهند. از سوی دیگر نگاه خوشبینانه به مذاکره با آمریکا نیز درست نیست و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند این مساله بواسطه یک توهم نیست بلکه بدلیل تجربه‌ای است که در این باره وجود دارد. البته حمایت موردی ایشان از این مذاکرات می تواند پشتوانه ای قوی برای تیم مذاکره کننده باشد که با قدرت و قوت وارد عرصه شوند.
در مسیر مذاکرات هسته ای آنچه که می تواند رضایت مردم و رهبری را به بار آورد، توافقی است که عزت ملت ایران را تامین کند و کسانی که ادعای مخالفت رهبری با هرگونه توافقی را مطرح می کنند در واقع ظلم به رهبری و کشور می کنند. این دسته یا مغرض اند و یا همراهان و دوستان نادان هستند. توجه به بیانات رهبری در این مسیر می تواند راهگشا باشد و جلوتر از ایشان نباید حرکت کنند. خوشبختانه رهبر معظم انقلاب به مجریان مذاکرات اعتماد کامل دارند که این خود پشتوانه ای قوی برای مذاکره کنندگان و هشدار به منتقدین غیر منصف است. در این مسیر توجه به این بیانات رهبری مبنی بر عدم مبالغه و عجله در مورد روند مذاکرات نیز بسیار مهم و راهگشاست. ضمن اینکه اطلاع مردم از روند مذاکرات و تحلیل و بررسی نخبگان می تواند کمک کار تیم مذاکره کننده هسته ای باشد و همدلی و همزبانی دولت و ملت را تقویت کند. همچنین بهره گیری از نظرات افراد صادق و علاقه‌مند به منافع ملی می تواند به پربار شدن روند مذاکرات کمک کند.
عدم تعجیل در دست یابی به توافق نهایی نیز امری است که مورد تاکید رهبری قرار گرفت و از این رو تیم مذاکره کننده نباید عجله ای برای رسیدن به تفاهم ظرف مدت سه ماه داشته باشد و با ایجاد محدودیت زمانی برای خود تحمیلات را پذیرفت. از سوی دیگر نباید این چند کشور را جامعه بین المللی نامید و از این واژه فریب خورد و آن را مایه ارعاب تلقی کرد. همچنین باید ضمن توجه به دستاوردهای هسته ای کشور و مهم تلقی کردن آن، فریب برخی ادعاهای روشنفکری در مورد عدم نیاز به فناوری هسته ای را خورد.

در مسیر مذاکرات هسته ای آنچه که می تواند رضایت مردم و رهبری را به بار آورد، توافقی است که عزت ملت ایران را تامین کند و کسانی که ادعای مخالفت رهبری با هرگونه توافقی را مطرح می کنند در واقع ظلم به رهبری و کشور می کنند

این روند می تواند به قدرت مذاکره و چانه زنی تیم مذاکره کننده بی افزاید و توان تیم را در بحث ایستادگی بر سر رفع کامل تحریم ها در روز اجرای توافق فراهم نماید. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که این توافق نباید مبنایی برای بازدید بی چون وچرا از تاسیسات نظامی ایران و نفوذ به حریم امنیتی و دفاعی کشور شود. در این راستا  هرگونه نظارت غیرمتعارف که ایران را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارت‌ها تبدیل کند، مورد قبول نیست و باید مورد توجه تیم مذاکره کننده قرار گیرد.
در مجموع باید گفت که پس از چند روز از بیانیه لوزان، بیانات رهبری مسیر حرکت تیم هسته ای و روند موضع گیری ها را مشخص کرد و شرایط را برای ملت ایران روشن کرد. تقدیر و تشکر ویژه از این بیانات لازم و ضروری است که توانست افکار ملت ایران را روشن نماید.

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:
نظر شما درباره تفاهم؟

 آخرین اظهار نظر اوباما درباره تفاهم لوزان

متن بیانیه لوزان