تبیان، دستیار زندگی
بیماری های تیروئید از شایع ترین علت بیرون زدگی چشم هستند. پرکاری غده تیروئید به علت تورم نسوج پشت چشم در افراد منجر به بروز بیرون زدگی چشم ها موسوم به بیماری اگزو فتالمی می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم تان از حدقه بیرون زده؟


بیماری‌های تیروئید از شایع‌ترین علت بیرون زدگی چشم هستند. پرکاری غده تیروئید به علت تورم نسوج پشت چشم در افراد منجر به بروز بیرون زدگی چشم‌ها موسوم به بیماری اگزو فتالمی می‌شود.

اگزوفتالمی

دکتر ابوالفضل کسایی ، چشم پزشک با بیان اینکه اگزوفتالمی یک بیماری است که در آن کره چشم نسبت به حالت طبیعی خود مقداری جلوتر می‌آید، گفت:


«شایع‌ترین علت بروز این بیماری در افراد بزرگسال، بیماری‌های تیروئید و در کودکان، تروما‌های نامحسوس و خونریزی‌های داخل اوربیت (کاسه چشم) است.


افراد باید به محض نامتقارن شدن چشم‌ها و بیرون زدگی ناگهانی چشم، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.


بیرون زدگی ناگهانی چشم باید به صورت اورژانسی مورد درمان قرار بگیرد، زیرا در صورت تاخیر و پیشرفت بیماری، خطر نابینایی، عوارض مغزی و حتی مرگ را برای فرد مبتلا در پی دارد.


بیرون زدگی چشم، علل مختلف ناگهانی و تدریجی دارد؛ برای مثال بیماری‌های عروقی، التهابی که عفونی نباشد، ترومای اوربیت (کاسه چشم)، خونریزی داخل اوربیت، عفونت داخل چشم و ... می‌تواند منجر به این بیماری شود.


اگر فرد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند به کمک درمان‌های دارویی، بیماری بهبود می‌یابد، اما در صورت تاخیر در مراجعه و پیشرفت بیماری نیاز به اعمال جراحی دارد.»

در صورتی که اقدامات درمانی برای بهبود عملکرد تیروئید و رفع اگزوفتالمی به شکل مطلوب انجام شود، نیازی به جراحی چشم برای رفع آن نیست

دکتر فریبا محسنی، فوق تخصص غدد و متابولسیم نیز در این باره می گوید:
«سن و جنس بیمار در ابتلا به اختلالات تیروئیدی هیچ نقشی ندارد.


اگر غده تیروئید بیش از حد طبیعی فعالیت کند، یعنی بیش از میزان لازم هورمون تولید کند، به آن پرکاری تیروئید گفته می‌شود.


پرکاری غده تیروئید یکی از اختلالاتی است که تپش قلب و لرزش دست ها از علامت‌های احتمالی آن می باشد.

در این میان، بیرون زدگی چشم‌ها به عنوان شایع‌ترین علامت آن در حقیقت به نوعی وضعیت عملکرد غده تیروئید را آشکار می کند که باید به آن توجه ویژه ای شود.


البته بیرون زدگی چشم‌ها می‌تواند در اثر تومور پشت چشم نیز باشد و افراد نباید هر بیرون زدگی چشم را با پرکاری تیروئید نیز اشتباه بگیرند.


اگر در همان مراحل اولیه بروز این مشکل، اقدامات درمانی به موقع صورت بگیرد، به مرور رفع می‌شود. در غیر این صورت، وقتی بافت چشم دچار فیبروز و سختی بافت شود، ممکن است که دیگر برگشت نداشته باشد.


اولین درمان هم دوری از نور آقتاب، بستن چشم هنگام خواب با چسب برای جلوگیری از خشکی آن و یا استفاده از اشک مصنوعی است.


در صورتی که اقدامات درمانی برای بهبود عملکرد تیروئید و رفع اگزوفتالمی به شکل مطلوب انجام شود، نیازی به جراحی چشم برای رفع آن نیست.


در غیر این صورت پس از بهبود عملکرد تیروئید، بیمار برای جراحی به چشم پزشک ارجاع داده می‌شود.»

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
آنا
باشگاه خبرنگاران


مطالب مرتبط:
بیماری تیروئید چشمی چه علائمی دارد؟
بیرون‌زدگی چشم‌ها از حدقه
9 اشتباه رایج درباره تیروئید
تیروئید، پُرکاری و کم کاری آن
پرکاری تیروئید؛ علل و درمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.