تبیان، دستیار زندگی
جواد نكونام در حالی پس از بازی دوستانه تیم ملی مقابل سوئد با 151بازی ملی و 39گل زده از بازی های ملی به صورت رسمی خداحافظی كرد كه به نظر می رسد از این پس آندرانیك تیموریان كاپیتان اول تیم ملی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی کاپیتان های جدید تیم ملی


جواد نكونام در حالی پس از بازی دوستانه تیم‌ملی مقابل سوئد با 151بازی ملی و 39گل زده از بازی‌های ملی به صورت رسمی خداحافظی كرد كه به نظر می‌رسد از این پس آندرانیك تیموریان كاپیتان اول تیم‌ملی باشد؛ بازیكنی كه در بازی با شیلی و با خروج نكونام از میدان بازوبند كاپیتانی تیم‌ملی را به بازو بسته بود. البته این بازی سومین دیداری بود كه آندو كاپیتان تیم‌ملی می‌شد.


نکونام

این بازیكن اولین‌بار و در بازی با بلاروس پیش از آغاز جام‌جهانی2014 برزیل كه با تساوی بدون گل به پایان رسید بازوبند كاپیتانی را به بازو بست و در دقیقه75 جای خود را به نكونام داد. آندو در بازی دوستانه مقابل عراق پیش از آغاز جام‌ملت‌ها هم در دقیقه68 به جای سروش رفیعی به میدان آمد و بازوبند را از كریم انصاری‌فر تحویل گرفت. نكته جالب آن مسابقه این بود كه نكونام هم در دقیقه82 آن دیدار به جای امید ابراهیمی به میدان آمد اما تیموریان تا پایان بازی كاپیتان بود و بازوبند را به نكونام نداد تا بازی با عراق جزو 56مسابقه‌ای كه جواد در آنها كاپیتان تیم‌ملی بود، محاسبه نشود.

سابقه ملی آندو، سیدجلال و شجاعی

اما تیموریان در حالی با 90بازی ملی و هشت گل زده كاپیتان جدید تیم‌ملی شده كه سیدجلال حسینی با 95بازی ملی و شش گل زده پنج بازی بیشتر از وی دارد. البته سابقه آندو نسبت به سیدجلال در تیم‌ملی بیشتر است. تیموریان اولین‌بار در سال2005 و در تاریخ دوم شهریورماه84 اولین بازی ملی خود را برای تیم‌ملی بزرگسالان در بازی دوستانه مقابل لیبی كه با پیروزی 4 بر صفر تیم‌ملی به پایان رسید انجام داد و در دقیقه46 به جای نكونام به میدان آمد و سپس از جام‌جهانی2006 به بعد جای خود را در تركیب ثابت تیم‌ملی پیدا كرد.

البته آندو پیش از آن شش بازی هم برای تیم‌«ب» ایران انجام داده بود كه جزو بازی‌های ملی او محاسبه نشده است. اما سیدجلال حسینی اولین‌ بازی خود را در سال2007 و در تاریخ چهارم فروردین‌ماه86 و در بازی دوستانه با قطر و در زمان مربیگری امیر قلعه‌نویی انجام داد و حالا پس از هشت‌سال حضور در تیم‌ملی بیشترین بازی ملی را انجام داده و با 3217دقیقه بازی برای تیم‌ملی در زمان كارلوس كی‌روش باثبات‌ترین شاگرد وی لقب گرفته است.

با این حال به لحاظ كسوت تصمیم بر این گرفته شده تا آندو كاپیتان جدید پلنگ‌های آریایی باشد و سیدجلال كاپیتان دوم تیم‌ملی باشد. البته در بین بازیكنان حال حاضر، مسعود شجاعی هم وجود دارد كه سابقه‌اش از آندو و سیدجلال هم بیشتر است و از سال 2004 در تیم‌ملی حضور دارد. اما او با 59 بازی ملی و 6 گل زده و 6 بازی برای تیم «ب» ایران بازی ملی كمتری نسبت به تیموریان و حسینی دارد. برای همین گزینه اصلی كاپیتانی تیم‌ملی محسوب نمی‌شود.

نكته جالب آن مسابقه این بود كه نكونام هم در دقیقه82 آن دیدار به جای امید ابراهیمی به میدان آمد اما تیموریان تا پایان بازی كاپیتان بود و بازوبند را به نكونام نداد تا بازی با عراق جزو 56مسابقه‌ای كه جواد در آنها كاپیتان تیم‌ملی بود، محاسبه نشود

نكونام هم مقابل كریمی كاپیتان شد!

اما این اتفاق در گذشته به صورت برعكس نیز در تیم‌ملی رخ داده و بازیكنانی با سابقه كمتر نسبت به بقیه كاپیتان‌ تیم‌ملی شده‌اند. در دهه60 و در زمان مربیگری زنده‌یاد پرویز دهداری، نادر میراحمدیان مهاجم اسبق پرسپولیس در اولین بازی ملی خود و در حضور بازیكنانی چون سیروس قایقران كاپیتان تیم‌ملی شد. در سال2000 و در شرایطی كه علی دایی 69بازی ملی داشت حمید استیلی كه سه سال زودتر از او وارد تیم‌ملی شده بود و بازی ملی بیشتری هم داشت به خاطر سابقه بین‌المللی دایی بازوبند كاپیتانی را در اختیار او قرار داد و دایی در جام‌ملت‌های لبنان بازوبند كاپیتانی تیم‌ملی را به بازو بست. در دوره مربیگری كارلوس كی‌روش هم با وجود اینكه علی كریمی هم بازی ملی بیشتری نسبت به نكونام داشت و هم دو سال زودتر از او وارد تیم‌ملی شده بود كی‌روش بازوبند كاپیتانی را از جادوگر گرفت و به دلیل حضور نكونام در تركیب ثابت تیم‌ملی و بازی او در اوساسونا و سابقه بین‌المللی‌اش بازوبند كاپیتانی را به جواد سپرد و نكونام كه پیش‌تر پشت سر كریمی به میدان می‌رفت حالا در بازی‌هایی كه كریمی هم در میدان بود بازوبند را به بازو می‌بست!

بخش ورزشی تبیان