تبیان، دستیار زندگی
داریوش فرضیایی بعد از یک دوره نسبتا طولانی نوروز امسال با برنامه «عیدانه عموپورنگ» روی آنتن آمد. او بارها دلیل دوری اش از تلویزیون را نرسیدن به طرحی ویژه عنوان کرده بود اما آن چه پخش شد، نشانی از عمو پورنگ همیشگی نداشت. ماجرا چه بود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عمو،پورنگ نبود!


داریوش فرضیایی بعد از یک دوره نسبتا طولانی نوروز امسال با برنامه «عیدانه عموپورنگ» روی آنتن آمد. او بارها دلیل دوری اش از تلویزیون را نرسیدن به طرحی ویژه عنوان کرده بود اما آن چه پخش شد، نشانی از عمو پورنگ همیشگی نداشت.

عمو پورنگ

ماجرا چه بود؟

مسلم آقاجان زاده تهیه کننده برنامه های عموپورنگ به شکل مستقیم ضعف «عیدانه عموپورنگ» را نمی پذیرد اما در عین حال قول می دهد این مجری بزودی با برنامه ای ویژه به آنتن بازگردد.
به خاطر یک قول
ابتدا از مسلمی دلیل پخش نوروزی برنامه عموپورنگ را می پرسیم:« ما قول داده بودیم كه برگردیم و به خاطر قول مان مجبور شدیم كه به این شكل برگردیم.مد نظر ما پروژه ای بسیار بزرگ تر بود ، منتهی انتخاب لوكیشن آن كار خیلی طول كشید و همچنان مشغول انتخاب لوكیشن و طراحی دكور و فضاسازی هستیم.» او خیلی زود  از برنامه دفاع می کند:«با این حال برنامه «عیدانه عموپورنگ» هم یك اتفاق جدید بود چون ما تا الان جشن های بزرگ تا سقف یك میلیون نفر هم در میدان آزادی داشته ایم ولی این سبك با حضور بچه ها در عید نوروز را تجربه نكرده بودیم . این هفت قسمت تجربه خوبی برای ما بود. حداقل سه هزار نفر مهمان برنامه بودند و كنترل كردن این جمعیت كار سختی بود که خوشبختانه از حاصل کار راضی هستیم. با همین هفت قسمت خیلی بازخورد خوبی گرفتیم و البته قرار نیست این سبك را به عنوان برنامه تلویزیونی عموپورنگ ادامه دهیم مگر در مناسبت خاص آن هم به شكل معدود. »
انرژی عمو پورنگ منتقل می شد؟
از مسلمی می پرسیم:«درست است كه شما تجربه ساخت برنامه در فضای باز داشته اید اما بعد از چند اجرا به استودیو بر می گشتید و همه چیز روال عادی می گرفت.این بار اما به خاطر حضور مدام در فضای باز انرژی همیشگی به بیننده منتقل نمی شد.» او اما نظر دیگری دارد و می گوید هم حاضران در بوستان جوانمردان و هم بینندگان از کار راضی هستند:« ببینید این برنامه یك گونه جدید بود. ما چون هم به مدیران شبكه و هم مردم قول داده بودیم كه عید باشیم، برنامه را اجرا كردیم.»

عمو پورنگ

سری جدید برنامه عموپورنگ با ساختاری متفاوت
گفت و گو که به این جا می رسد مسلم آقاجان زاده از سری جدید برنامه عموپورنگ با ساختاری ویژه خبر می دهد یعنی همان برنامه ای که او فرضیایی پیش تر قولش را داده بودند:« سری جدید كه ساخته شود خواهید دید كه فضا كاملا جدید با دكور بزرگ، بازیگران مختلف ، موزیكال و قصه محور خواهد بود و حتی به شكل فول اچ دی فیلمبرداری می شود. عرض كردم این برنامه یك عیدی به بچه ها بود برای همین اسمش را گذاشتیم عیدانه. در این سری ما فقط یكی از شخصیت های جدید را داشتیم یعنی عمونوروز. شما از نوع گریم و لباسش متوجه می شوید كه تیمی حرفه ای پشت كار جدید قرار دارد. مثلا گریمور برنامه شهرام خلج است كه طراح گریم سریال «معمای شاه» هم هست و چند سال پیش گریم فیلم «آهو پیشونی سفید» را انجام داده بود. این سخت گیری را درباره نویسنده و طراح لباس و تیم بازیگری هم در سری جدید خواهیم داشت. تصمیم داریم از بازیگران مطرح و توانای طنز كه به كار كودك هم علاقه دارند استفاده كنیم. كار جلوتر برود اخبارش را رسانه ای خواهیم كرد. خوشبختانه هم مردم و هم مسولان شهرداری (حامی مالی برنامه) از نتیجه كار راضی هستند. حتی خیلی تقاضا از طرف بیننده ها بوده كه برنامه را در همین قالب ادامه دهیم. همین كه فرصتی پیش آمد تا بخشی از دو میلیون ثبت نام كننده ها در برنامه حاضر شوند و راضی بیرون بروند جای خوشحالی دارد. در حالی كه حداكثر ظرفیت در استودیو 200 نفر است. این را هم اضافه كنم كه «عیدانه عمو پورنگ» سر سری و بدون فكر نبوده ،‌دكور زدیم ، طراحی داشتیم و می دانستیم چه می خواهیم.»

سری جدید كه ساخته شود خواهید دید كه فضا كاملا جدید با دكور بزرگ، بازیگران مختلف ، موزیكال و قصه محور خواهد بود و حتی به شكل فول اچ دی فیلمبرداری می شود. عرض كردم این برنامه یك عیدی به بچه ها بود برای همین اسمش را گذاشتیم عیدانه.


عمو نوروز می ماند
این تهیه کننده تاکید دارد که در سری جدید برنامه عموپورنگ ، عمونوروز خواهد ماند:« عمو نوروز را خیلی دوست داشتیم به عنوان یك نماد خالص ایرانی در برنامه داشته باشیم. خوشحالم كه این اتفاق رخ داد . هم گریم و هم لباس آن رضایت بخش بود. عمو نوروز به عنوان حافظ محیط زیست و پاكی هوا با این شعار كه «هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز» در سری جدید حفظ خواهد شد. ضمن این كه با توجه به شرایط نامساعد محیط زیست این شخصیت لازم است كه حفظ و از زبان او صحبت های لازم گفته شود. واقعا با چند برنامه نمی توان یك شخصیت جدید را جا انداخت و باید عمو نوروز برای ارتباط بیشتر در برنامه های زیادی حضور داشته باشد. از آن طرف متاسفانه عید ما را بابانوئل گرفته و تلاش داریم به نوبه خودمان برای بچه ها این مفهوم را جا بیندازیم كه عمو نوروز بابانوئل نیست. تاسف دیگر این كه شاخصه نوروز ما شده حاجی فیروز. بعضی ها فكر می كنند حاجی فیروز ، همان عمو نوروز است كه بر عكس بابا نوئل كه به بچه ها هدیه می دهد از بچه ها گدایی می كند! »

عمو پورنگ

سری جدید بزودی بدون تبلیغ چیپس و پفک
از آقاجان زاده درباره شروع سری جدید برنامه عموپورنگ و حامی مالی آن می پرسیم:« ان شاءالله بزودی دكور را پیدا می كنیم و كار شروع می شود. .اسپانسرهای برنامه دیگر اقتصادی نیستند ، اسپانسر فرهنگی است. شهرداری یكی از حامیان ما است كه قرار است مفاهیم مختلف مثل آسمان آبی زمین پاك ، خط سفید ، تفكیك زباله و در یك كلام فرهنگ سازی شهروندی را به بچه ها یاد بدهیم و به واسطه بچه ها به خانواده ها منتقل كنیم. همه جای دنیا هم این نوع برنامه سازی مرسوم است كه از جمله بارزترین آن می توان به برنامه عروسكی «خیابان سیسمی» اشاره كرده كه چهل سال است روی آنتن می رود و اساسا ماهیتش آموزش مسائل شهری و شهروندی است. از آن جا كه رویكرد شبكه دو اجتماعی شده ، محور برنامه بر همین اساس است. حتی صحبت هایی با وزارت بهداشت درباره آموزش مسائل بهداشتی و با وزرات نیور درباره مصرف آب و برق شده یعنی اسپانسرها همه فرهنگی است . ما سابقه خوبی در طرح ساخت برنامه با موضوع همیار پلیس داریم و ارگان های مختلف انتظار دارند برخی مفاهیم اجتماعی از طریق محبوبیتی كه عموپورنگ دارد منتقل شود . ما در حوزه كودك ضمن این كه وظیفه داریم بچه ها را شاد كنیم ،‌آموزش هم باید داشته باشیم .»
وظیفه سنگین تلویزیون
همان طور که در روزهای پایانی سال 93 نوشتیم، مسولان تلویزیون باید توجه بیشتری به برنامه سازی برای کودکان داشته باشند. سهم کودکان از رسانه ملی ناچیز است و این یعنی فاجعه. از آن سو وظیفه عمو پورنگ بشدت سخت تر از قبل شده و باید مراقب باشد این بِرند خراب نشود.

منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان