تبیان، دستیار زندگی
خیلی جالب است که دقیقا بر خلاف تصورات بسیاری از مردمانی که مطالعه و فهم دینی ندارند و بر این باورند که اسلام با زیبایی منافات و تضاد دارد، دستورات اسلامی کاملا با فطرت زیبا دوست بشر همخوانی دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا اسلام گفته زن آرایش نکند؟


خیلی جالب است که دقیقا بر خلاف تصورات بسیاری از مردمانی که مطالعه و فهم دینی ندارند و بر این باورند که اسلام با زیبایی منافات و تضاد دارد، دستورات اسلامی کاملا با فطرت زیبا دوست بشر همخوانی دارد، در اسلام، روایات بسیاری در مورد نظافت و پاکیزگی و استفاده از لباس های زیبا و استعمال بوی خوش، هم برای مردان و هم زنان آمده است.

آرایش

زیباخواهی و آرایشگری، بیش از آنچه در فطرت مردان وجود دارد، در نهاد و سرشت زنان نهفته و با خمیره ایشان عجین است، از این رو، دستورات اسلام نیز مطابق و همگام با نهاد و سرشت آنان تنظیم شده است.


زیبایی و آراستن زن برای همسرش
یکی از مزایای دین اسلام این است که بر خلاف ادیان دیگر که امیال انسان را سرکوب می کنند، هیچ میلی را نکوهش نکرده ، فقط برای این که این میل، انسان را به بیراهه نکشاند، آن را در چهار چوب خاصی، معین کرده است، مثلا کشیشان مسیحی لذت ازدواج را بر خود حرام می کنند و یا برخی از ادیان، خوردن و خوابیدن را نکوهش می کنند و فقط تا حدی که از گرسنگی و بی خوابی نمیرند، می خورند و می خوابند، اما اسلام لذت های حلال را مجاز شمرده و فقط آن را قانون مند کرده است.
اسلام نگفته زن خودش را نیاراید، آرایش نکند، زیباتر نشود، بلکه محدوده آن را تعیین کرده است. تأکید بر زیبایی زنان تا آنجا صورت می‌گیرد که رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) به مردان فرمودند: ناخن های خود را از بیخ بگیرید و به زنان فرمودند: قدری ناخن های خود را باقی گذارید که بر زینت شما می افزاید.
در اندیشه اسلامی زینت زنان به هر آنچه که سبب آرایش و زیبایی آنان گردد، جایز و مطلوب شمرده شده است. آرایش و رعایت زیبایی مو و استفاده از روغن و سرمه هم مستحب است. انجام چنین رفتاری از سوی زنان سبب می شود که زندگی زناشویی ایشان از جهت غریزی سیر و لبریز شود تا در برخورد با مردان و زنان بیگانه احساس کمبود و نقص ننمایند و به سوی آنان متوجه نشوند و در راستای کمال خویش به حرکت در آیند.

اسلام به زنان دستور می دهد که برای شوهران خود زینت نمایند و لحظه ای بدون زیبایی و آراستن نباشند که پیامد چنین عملی اجر و پاداش و تداوم زندگی و محبت و عشق است

قرآن نیز زینت زنان برای همسران خویش را جایز می داند و تنها از آشکار کردن زینت ایشان برای نامحرمان انتقاد می کند و می فرماید:
«قُل لِلمومِناتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِ هِنّ وَ یَحفَظنَ فُرُو جَهُنّ وَ لا یُبدِینَ زینَتَهُنَّ اِلاّ ما ظَهَرَ مِنها...»
یعنی: به زنان مومن بگو: دیدگان خویش باز گیرند و دامن خود حفظ کنند و زینت خویش نمایان نکنند جز آنچه که آشکار است... .
اسلام به زنان دستور می دهد که برای شوهران خود زینت نمایند و لحظه ای بدون زیبایی و آراستن نباشند که پیامد چنین عملی اجر و پاداش و تداوم زندگی و محبت و عشق است.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: سزاوار نیست که زن هیچگاه بدن خود را بدون زینت گذارد، اگر چه با آویزان کردن گردنبندی باشد و سزاوار نیست که دست زن بدون رنگ باشد؛ اگر چه با کمی حنا باشد و اگر چه آن زن پیر و کهنسال بوده باشد.


انتخاب زن زیبا
پیشوایان اسلام ، زیبایی زن را به مثابه یکی از نشانه های همسر شایسته مورد توجه قرار داده اند.دستوراتی مبنی بر انتخاب زنان زیبا رو با چشمان درشت، اندام مناسب و موهای زیبا شده است.
در اندیشه پیشوایان معصوم (علیه السلام) توجه به زیبایی و جمال زن برای ازدواج مطلوب است؛ اما اصیل و تنها رکن نیست؛ بلکه گاه برخی از زیبارویان مورد نکوهش قرار می گیرند؛ زیرا زیبایی به همراه اخلاق و دینداری مورد تأکید قرار می گیرد. پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) به یاران خویش فرمودند: بپرهیزید از «خضراء دمن». به حضرت عرض شد: ای پیامبر! خضراء دمن چیست؟ فرمودند: دختر زیبایی که در خاندان بد و پلیدی به وجود آمده و رشد کرده باشد.  و امام صادق (علیه السلام) نیز بر این نکته تأکید ورزید که زن را تنها به خاطر مال و جمال به همسری انتخاب نکنید؛ بلکه به دین و اخلاق او توجه بیشتر نمایید.

فرآوری: زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


با نگاهی به مجله رواق اندیشه، مقاله اسلام و زیبایی نوشته محمدعلی قاسمی

مطالب مرتبط:
رقاصه با حجاب 
مدل آمریکایی که نقاب می زند 
منیژه و تهمینه چی می پوشیدن 
عریانی و شادمانی خانم بازیگر 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.