تبیان، دستیار زندگی
امروز پنجشنبه بیستم فروردین است و مصادف با نوزدهم جمادی الثانی .با آرزوی توفیق روزافزونتان نکاتی را استاد فلاح درباره اعمال عبادی متذکر میشوند که چکیده آنرا در این رهگذر میخوانید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد عباسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعمال روز بیستم فروردین
دعا


امروز پنجشنبه بیستم فروردین است و مصادف با نوزدهم جمادی الثانی . با آرزوی توفیق روزافزونتان نکاتی را استاد فلاح درباره اعمال عبادی متذکر میشوند که چکیده آنرا در این رهگذر میخوانید.

دل را به نور عشق صفا می دهد نماز
جان را به یاد دوست جلا می دهد نماز

از خارزار شرك اگر بگذری به صدق
 باغ تو را ز جلوه صفا می دهد نماز

تا بنگری جمال حقیقت ز معرفت
 سرچشمه ات ز آب بقا می دهد نماز
انشاالله در این مجال به توضیح نماز روز پنجشنبه خواهیم پرداخت ولیکن پیش از توضیح درباره چگونگی این نماز که در کتاب " جمال الاسبوع بکمال العمل المشروع " اثر مشهور سید بن طاووس آمده است بپردازیم به نکاتی درباره راههای ارتباط با خداوند اشاره می نماییم .
بهترین راه ارتباط قلبی با خدا که از آن به تقرّب الهی نیز یاد می شود، همان راه های فکری و اعتقادی و عملی است که در شرع مقدس بازگو شده است . برخی از این راه ها و روش های انجام اعمال واجب و بعضی دیگر انجام اعمال مستحب است. اگر کسی بخواهد با خالق هستی بخش خود ارتباط برقرار نماید، می تواند با آن اعمال با او به نجوا بپردازد.

در اینجا به چند نمونه از آن اعمال اشاره می شود:
1- نماز شب: در روایتی آمده که خدای متعال به حضرت موسی (ع) فرمود: " ای فرزند عمران، دروغ می گوید آن کس که گمان می کند مرا دوست دارد و همین که شب می رسد از من روی می گرداند و می خوابد، مگر نه این است که هر محبی خلوت با محبوب خویش را می خواهد؟ هان ای فرزند عمران، بدان که من بر دوستان خود مطلع هستم، آن گاه که تاریکی شب آنان را فرا می گیرد، چشمان دل آنان را به سوی خود بر می گردانم و عقوبت هجران را در برابر چشمانش مجسم می نمایم، از روی مشاهده با من خطاب می کند و از روی حضور با من سخن می گوید . ای فرزند عمران، در تاریکی شب ها از قلب خویش خشوع را نثار کن و از بدن خویش خضوع را، و از چشمانت اشک را، که تو مرا نزدیک خواهی یافت. "
از این روایت بخوبی بدست می آید که یکی از بهترین راه های ایجاد ارتباط قلبی با خداوند، به جا آوردن نماز شب است که انسان در خلوت تاریکی شب، با محبوبش راز و نیاز نماید.


2 - عمل دیگر که براساس روایات تأثیر فراوانی در ارتباط قلبی با خدا دارد، تلاوت قرآن کریم است. تأکیدات آیات و روایات به تلاوت قرآن به خوبی نشان می دهد که آثار و برکات این کتاب نورانی در موارد مختلف از جمله در ایجاد ارتباط با خداوند نقش اساسی دارد .


3 - مداومت بر تسبیح حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ ، عد از نمازهای واجب نیز در ایجاد ارتباط قلبی انسان با خداوند موثر است.


4 - یکی از بهترین گزینه ها برای ایجاد ارتباط با خداوند، نماز است. گذشته از آن که در روایات بر این گزینه فراوان تأکید شده، در میان سایر عبادات نیز، آسان ترین راهی است که انسان می تواند از آن طریق با خداوندش ارتباط برقرار کند.
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: "خداوند سبحان فرمود:  نزدیک نمی کند به سوی من، بنده ای از بندگانم را چیزی که محبوب تر باشد نزد من از نماز واجب، و بنده می باید، تقرّب بجوید به سوی من با خواندن نماز نافله (نمازهای مستحبی مانند نوافل روزانه( تا او را دوست بدارم، هرگاه او را دوست داشتم من سامعه او که با آن می شنود و باصره او که با آن می بیند و زبان او که با آن سخن می گوید، ‌و دست او که با آن کارهایی انجام می دهد خواهم شد، اگر مرا بخواند او را اجابت می کنم و اگر از من چیزی بخواهد به او می دهم . "


5 - راه دیگر ذکر مداوم سبب ارتباط قلبی انسان با خداوند می شود: چنانچه خود فرمود: "أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" آگاه باشید با یاد خدا، قلب ها آرامش پیدا می کند. مراد از آیه آن است که ذکر خدا موجب ارتباط قلبی انسان با خدا می شود و ارتباط قلبی با خدا مایه آرامش انسان می گردد. و در آیه ی دیگر فرمود: فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ    یعنی مرا یاد کنید تا شما را یاد می کنم.
نکته اساسی در همه این امور آن است که باید اعمالی که انسان انجام می دهد، به طور مداوم باشد تا اثر معنوی آن ظاهر گردد وگرنه با چند بار معلوم نیست، آن نورانیت مورد نظر و فواید مترتب بر آنها در انسان پدید آید. در روایات معصومین ـ علیهم السلام ـ هم به این مسئله تصریح شده که خداوند عبادت مستمر و مداوم را گرچه کم باشد خیلی دوست دارد.
و انشاالله اگر در این راه مجاهدت و تلاش کنید به طور یقین نتیجه خواهید گرفت . سعی نمایید کیفیت اعمال را بالا ببرید، نه کمیت آن ها را و یقین بدانید که اگر به طور اعتدال و مداوم به اعمال خود ادامه بدهید، به تدریج نورانیت قلب در شما پدید خواهد آمد و به هدف خود خواهید رسید.


و اما چگونگی نماز روز پنجشنبه :
سید بن طاووس (ره) در کتاب " جمال الاسبوع بکمال العمل المشروع " به نقل از پیا مبر گرامی اسلام (ص) چنین آورده اند :
این نماز دو رکعت هست و بین نمازهای ظهر و عصر خوانده میشود و چون یک مقدار این نماز طولانی است بهتر آنست که نماز ظهرمان را در اول وقتش بجا آوریم . در رکعت اول بعد از سوره شریفه حمد یکصد بار آیه الکرسی خوانده میشود و در رکعت دوم بعد از سوره مبارکه حمد یکصد مرتبه سوره مبارکه "قل هو الله احد" خوانده میشود.
بعد از اینکه این دو رکعت نماز را به جای آوردیم از خداوند متعال طلب استغفار میکنیم یعنی عرض میکنیم : "استغفرالله" یا "استغفرالله ربی و اتوب الیه" و بعد از این یکصد بار بر وجود مقدس و نازنین حضرت محمد مصطفی (ص) صلوات میفرستیم و به اینگونه این نماز به پایان میرسد .


در روایات آمده است کسی که این نماز را بخواند برنمیخیزد مگر آنکه خداوند متعال تمام گناهان اورا بخشیده باشد.همانطور که میدانید فردا روز میلاد حضرت صدیقه کبری (س) است . فراموش نکنیم که روزه فردا مستحب است.
از خداوند متعال توفیق میخواهیم که از لحظه لحظه زندگی مان نهایت بهره را کسب کنیم تا بتوانیم توشه مناسبی برای سفر آخرتمان جمع آوری نماییم .


التماس دعای فراوان ...

  • نمازروز بیستم فروردین

  • تهیه کننده : حامد عباسی
    کارشناس : استاد فلاح
    صدابرداری و تدوین : حامد جهانبخش


    مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.