تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه نوزدهم فروردین ماه است و مصادف با هجدهم جمادی الثانی .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد عباسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص شگفت انگیز نماز بر اعضای بدن
نیایش
نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست بلکه جسم انسانها را نیز تقویت می کند و آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد.

نکاتی را استاد فلاح درباره اعمال عبادی متذکر میشوند که چکیده آنرا در این رهگذر میخوانید:
برخی از کارشناسان معتقدند نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست بلکه جسم انسانها را نیز تقویت می کند و آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد. وقتی چشمها در حالت نماز ثابت می ماند جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد . ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.
ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد .
نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد . تقویت احشاء و ماهیچه های شکم , حفظ  سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن و سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است .
کارشناسان می گویند در حالت رکوع ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در متعادل و آرام کردن سمپاتیک موثر است . مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن ساق پا و رانها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد .
تنظیم متابولیسم بدن و فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماری ها از بدن , کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز و بهبود ناراحتی های تناسلی و نارسایی های تخمدان از دیگر خواص رکوع در نماز است .
سجده همچنین ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه , پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می کند .
حالات سجده به واسطه باز شدن مهره ها از یکدیگر باعث کشیده شدن اعصابی که قسمتهای مختلف بدن را به مغز وصل می کند شده و این  اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که برای سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است .
روشن است که نماز فلسفه خاص خود را دارد . نماز معراج مومن و مایه ی قرب به حق است و آن را باید فقط برای خداوند تعالی خواند و نه به انگزه فواید و آثاری از این دست, ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز می تواند برای برخی مفید باشد .

قابل درگاه حی بی نیاز                          هیچ طاعت نیست بهتر از نماز         

               این عبادت مایه قرب خداست               مونس شب های تار انبیاست         

              این عبادت مایه غفران ماست               ناجی و کفاره عصیان ماست 

با توجه به اینکه در روز چهارشنبه به سر می بریم  چگونگی به جا آوردن نماز روز چهارشنبه را خدمتتان عرض مینماییم :
درباره نحوه خواندن نماز روز چهارشنبه در کتاب " جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع " اثر مشهور سید بن طاووس آمده است که این نماز چهار رکعت است و شامل دو نماز دو رکعتی می باشد . در هر رکعتی بعد از سوره مبارکه حمد چهل مرتبه سوره شریفه کافرون خوانده میشود و در حدیث داریم برای کسانی که این نماز را به جا آورند ثواب آزاد کردن هزار اسیر مومن نوشته خواهد شد و همچنین قصری با شکوه در بهشت برایش بنا خواهد گردید .

التماس دعای فراوان ...

  • طرح مفتاح در مدارس کاشان اجرا می شودروز نوزدهم فروردین

  • تهیه کننده : حامد عباسی
    کارشناس : استاد فلاح
    صدابرداری و تدوین : حامد جهانبخش


    مشاوره
    مشاوره
    در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.