تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهایی در زمینه ی سلامت با عناوین «معجزه تغذیه»، «کالری شمار به زبان ساده» و« درمان خانگی 40 بیماری».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه ی تغذیه

معرفی کتابهایی در زمینه ی سلامت با عناوین «معجزه تغذیه»، «کالری شمار به زبان ساده» و« درمان خانگی 40 بیماری».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
«معجزه تغذیه»

«معجزه تغذیه»

کتاب «معجزه تغذیه» نوشته حسنعلی میرزابیگی با معرفی 149 مورد علمی درباره تغذیه و خواص مواد غذایی، از سوی انتشارات آوامتن روانه بازار نشر شده است.
نخستین چاپ کتاب «معجزه تغذیه» نوشته دکتر حسنعلی میرزا‌بیگی، مدرس آموزش خانواده از سوی انتشارات آوامتن منتشر شده است. اشتها، ریزش مو، آرامش‌بخش‌های روحی، افسردگی،‌ درمان کبد،‌ اعصاب و خستگی روحی، اهمیت تغذیه بر رفتار و آلزایمر از جمله مباحث مطرح شده در این اثر است.

درباره اختلال در میزان اشتها در این کتاب آمده است: «این عارضه ممکن است علامت نوعی بیماری باشد، اما دارو‌های گیاهی می‌توانند در درمان آن موثر باشند.» نویسنده در ادامه توصیه کرده که مبتلایان از آب انار به‌صورت اکسیر انار استفاده کنند و همچنین 25 گرم ساقه گلدار پونه کوهی را در یک لیتر آب دم‌کرده، روزی سه بار با عسل مصرف شود.
 
دانستنی‌هایی درباره چربی و کلسترول خون
مولف در مبحثی مهم از کتاب درباره چربی و کلسترول خون نوشته است: «کلسترول ماده‌ای از جنس چربی که به دسته‌ای از چربی‌ها به‌‌نام استروئید‌ها تعلق دارد که در خون و همه بافت‌های بدن وجود دارد. کلسترول در ساختمان غشای (دیواره) سلول‌ها، برخی هورمون‌ها و... شرکت دارد. وجود آن برای سلامتی بدن ضروری است. کلسترول بدن از دو راه به دست می‌آید. نخست، عمده‌ترین منبع کلسترول، کلسترولی است که کبد خود انسان تولید می‌کند. دوم کلسترولی است که از خارج بدن انسان بدن تأمین می‌‌شود و به‌طورعمده با خوردن غذاهای حیوانی مانند تخم‌مرغ،‌ گوشت و شیر فراهم می‌شود. البته خوردن چربی‌های اشباع شده (نوعی از چربی‌ها که بیشتر از حیوانات به‌دست می‌آید.) نیز به تولید بیشتر کلسترول توسط بدن کمک می‌کند.»
 
در ادامه همین مبحث، درباره روش‌های گیاهی درمان کلسترول توصیه‌هایی شده است: «افراد مبتلا به چربی خون و کلسترول 1ـ گوشت چربی‌دار کمتر مصرف کنند، 2ـ چربی‌ها را از گوشت جدا و مصرف شود 3ـ حتما از هر سه نوع گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز استفاده شود 4ـ بیشتر غذاها از چربی کم‌تر استفاده شود. 5ـ برای سرخ کردن غذا از چربی کم‌تری استفاده شود و 6ـ چربی غذا‌ها در کنار غذا‌یی مانند بریانی استفاده نشود و آب لیمو همراه غذا استفاده شود.»
 
اختلال کبد چیست؟
نویسنده در بخشی دیگر درباره درمان اختلال کبد با طرح این پرسش که «چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به کبد چرب هستند؟» اشاره کرده که متخصصان تغذیه و سلامت تأکید دارند، به‌طور کلی افرادی که اندازه دور شکم آن‌ها افزایش پیدا می‌کند‌، ‌بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند. ‌حدود 70 درصد از بیماران مبتلا به کبد چرب،‌ چاق هستند و با توجه به افزایش میزان چاقی در گروه‌های سنی مختلف ابتلا به کبد چرب نیز رو به افزایش است.
 
وی معتقد است بهترین روش برای تشخیص این بیماری،‌ نمونه‌برداری از کبد است. مطابق دیدگاه پزشکان، افراد چاق و دارای شکم بزرگ، مبتلایان به دیابت نوع دوم،‌مبتلایان به برخی از اختلالات چربی خون به‌ویژه چربی تری گلیسیرید یا نارسایی‌های قلبی،‌ افراد الکلی،‌ مبتلایان به سوء تغذیه،‌ افرادی که به سرعت و غیر اصولی لاغر شده‌اند و کسانی که برخی داروها مانند دارو‌های کورتون و ضد تشنج مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند.
 
نخستین چاپ کتاب «معجزه تغذیه» با شمارگان سه‌ هزار نسخه در 446 صفحه، ‌به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات آوامتن راهی بازار کتاب شده است.

کالری شمار به زبان ساده و درمان خانگی 40 بیماری


 
کالری شمار به زبان ساده و درمان خانگی 40 بیماری

انتشارات تیمورزاده چند کتاب جدید پزشکی را منتشر کرد که «کالری شمار» و «درمان های خانگی» با رویکرد اطلاعات پزشکی برای عموم از آن جمله است.
چاپ سوم «کالری‌شمار» راهنمایی به زبان ساده برای عموم با گردآوری نگار بلورفروشان با قیمت 3هزار تومان به چاپ رسیده است.
این کتاب با بخش‌هایی همچون: راهنمای محاسبه وزن ایده‌آل، میزان انرژی مورد نیاز بدن‌، عناصر حیاتی: کلسیم‌، آهن و روی‌، انواع رژیم‌های غذایی‌، توصیه‌های تغذیه‌ای لازم برای بیماران دارای فشار خون‌، توصیه‌های تغذیه‌ای لازم برای افراد دیابتی، تغذیه نوزادان‌، جدول کالری انواع لبنیات، تنقلات‌، مواد قندی و نشاسته‌ای همراه است.

کتاب «درمان‌های خانگی» با عنوان فرعی 40 بیماری شایع با رویکرد طبیعی درمانی تالیف دکتر محمدمحسن اقارب‌پرست نیز از سوی این ناشر با قیمت 3هزار تومان به چاپ رسیده است.
توصیه‌های عمومی به دموی‌ها (طبایع گرم و تر)، توصیه‌های عمومی به سودایی‌ها (طبایع سرد و خشک)، سرفه، دندان‌درد، آنفلوآنزا، گرفتگی عضلات، چربی خون و... بخش‌های مختلف این کتاب هستند.


منابع:
ایبنا
خبرآنلاین