تبیان، دستیار زندگی
دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه درگیریهای منطقه سیاسی است اما شعارهای دینی در این درگیریها مطرح می شود گفت: دستاورد تجاوز عربستان به یمن حمایت از القاعده و داعش است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری نصرالله درباره عربستان


دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه درگیریهای منطقه سیاسی است اما شعارهای دینی در این درگیریها مطرح می شود گفت: دستاورد تجاوز عربستان به یمن حمایت از القاعده و داعش است.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه درگیریهای منطقه سیاسی است اما شعارهای دینی در این درگیریها مطرح می شود گفت: دستاورد تجاوز عربستان به یمن حمایت از القاعده و داعش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در گفتگو با شبکه الاخباریه سوریه بر ارتباط دائمی با ملت سوریه تاکید کرد.

سید حسن نصرالله

منطقه در شرایط حساسی قرار دارد

وی اعلام کرد که منطقه هم اکنون در شرایط بسیار حساسی به سر می برد و وجود ارتباط و هماهنگی میان ملت سوریه و دیگر ملتهای منطقه امری مهم و ضروری است.

نصرالله در ادامه گفت: درگیریها در واقع درگیریهای سیاسی است اما شعارهای دینی در این درگیریها مطرح می شود و از مسئله دین و مذهب در درگیریهای جاری در منطقه سوء استفاده می شود.

نصر الله در ادامه تصریح کرد: درگیریها در فلسطین با صهیونیسمی است که خون بیگناهان را می ریزد و مرتکب جنایات عدیده می شود و آنچه در فلسطین د ر جریان است جنگ میان یهود و مسلمانان نیست.

دبیر حزب الله لبنان تاکید کرد که بدون شک آنچه در منطقه در جریان است درگیری سیاسی است نه دینی.

وی همچنین درخصوص مبارزه حزب الله در سوریه اعلام کرد که حضور در جبهه های سوریه یک انتخاب و تصمیم علنی بود که با اختیار کامل ما انجام شد.

نصرالله تأکید کرد: در زمان پهلوی کشورهای عربی و غربی روابط مستحکمی با ایران داشتند.

وی افزود: ما از هم پیمانان خود در لبنان نمی خواهیم که از تصمیم ما درباره حضور در سوریه حمایت کنند و آنرا تایید کنند و ما آنها را به پیروی و مقید شدن از این تصمیم مجبور نمی کنیم.

برخی تصور می کردند دمشق دو ماهه سقوط می کند

دبیر کل حزب الله لبنان اظهار داشت: در ابتدا برخی انتظار داشتند که بحران سوریه بسیار طولانی شود و این کشور در کارزاری طولانی و بسیار خونبار قرار بگیرد و همه این تصور را داشتند که  دمشق پس از دو یا سه ماه از داخل سقوط خواهد کرد.

وی افزود: سوریه یکی از معدود کشورهای منطقه است که مستقل عمل می کند و در عرصه منطقه ای تصمیمات مستقلی را اتخاذ می کند.

نصرالله تاکید کرد: نمی توان  بدون در نظر گرفتن سوریه از اوضاع منطقه ای سخنی را به میان آورد و بدون در نظر گرفتن سوریه و تصمیمات مستقل این کشور نقشه ای را برای منطقه ترسیم کرد.

وی همچنین با اشاره به جنگ 2006 میان لبنان و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هدف از این جنگ نفوذ به سوریه از طریق لبنان و پس از آغاز جنگ با لبنان بود که آمریکا و اسرائیل نقشه آن را کشیده بودند.

نصرالله اظهار داشت: «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه پیوسته در راستای تحقق منافع و به مصلحت سوریه تلاش می کند و دمشق هم اکنون در کارزار حفاظت از سوریه و استقلال این کشور قرار دارد.

هدف القاعده تسلط بر کل منطقه بود

وی گفت: القاعده به سوریه آمد تا بر آن سیطر ه پیدا کند و آن را مقدمه ای برای سیطره به منطقه قرار دهد و از این رو از نیاز غرب برای ایجاد جنگ در سوریه سوء استفاده کرد و همه تروریستهای خود را به سوریه آورد.

عربستان باید به حملات خود علیه مردم مظلوم یمن خاتمه دهد و اجازه دهد که گروههای یمنی تحت نظارت بین المللی با یکدیگر وارد مذاکره شوند و این در حالی است که سعودیها جنگی را علیه یمن آغاز کردند و در اتحادیه عرب به دنبال جلب حمایت کشورهای عربی هستند و این اهانتی بزرگ از سوی عربستان علیه کشورهای عربی به شمار می رود

نصر الله در ادامه تاکید کرد که جنگ علیه سوریه قطعا محکوم به شکست است و هیچ کدام از اهداف برای آغاز کنندگان و توطئه کنندگان علیه سوریه محقق نشده است.

وی افزود: سیطره تروریستها بر یک شهر یا روستا در سوریه یک رویداد ریشه ای و اساسی در تحولات سوریه محسوب نمی شود.

نصرالله در ادامه گفت: آنچه که رسانه ها درخصوص حجم خسارتهای وارده به حزب الله در جنگ سوریه می گویند اخباری مبالغه آمیز است و با توجه به حجم کارزاری که هم اکنون در سوریه در جریان است خسارتهای وارده به حزب الله بسیار کمتر از میزان مورد انتظار است.

راهکار حل بحران سوریه سیاسی است

وی افزود: راهکار حل بحران سوریه سیاسی است و مخالفان سوری باید اراده لازم را برای انجام مذاکرات سیاسی داشته باشند چنانکه بشار اسد از آغاز بحران در سوریه در سطح گسترده ای آمادگی خود را برای مذاکرات سیاسی اعلام کرده است.

نصرالله در ادامه به حمایت برخی کشورها از تروریسم در سوریه و تمایل این کشورها به ادامه بحران در سوریه اشاره و تصریح کرد: برخی کشورها که از تروریسم در سوریه حمایت می کنند نمی خواهند که راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور اتخاذ شود و بر سر راه تحقق این امر مانع تراشی می کنند و در واقع از آنچه که هم اکنون در سوریه در جریان است خوشحال هستند.

وی در ادامه بر غنیمت شمردن هر فرصتی برای مذاکره جهت برون رفت از بحران موجود در  سوریه تاکید کرد.

دبیر  کل حزب الله لبنان افزود: برخی کشورها از ما می خواهند که پیامهای مثبتی را به دولت سوریه برسانیم اما در واقع این پیامها صرفا تعارف به شمار می آیند و تنها به منظور باز گذاشتن راه بازگشت به سوریه و خراب نکردن پلهای پشت سر محسوب می شود.

نصرالله

ایران حضور نظامی در سوریه ندارد

وی در ادامه افزود: نظامیان ایرانی در جنگ سوریه حضور ندارند بلکه برخی مشاوران هستند که پیش از بحران سوریه نیز در این کشور حضور داشتند.

نصرالله در ادامه به حملات اخیر عربستان به همراه برخی کشورهای غربی و عربی به یمن اشاره و تصریح کرد: سعودیها به دنبال بازگرداندن هیمنه و قدرت خود در یمن هستند که بر اثر اقدامات پیشین خود از دست داده اند.

وی افزود: آمریکا نیز خواهان سیطره بر یمن است حتی اگر خارج از اراده اش باشد و اسرائیل نیز از حمله کشورهای عربی به یمن حمایت می کند و آماده مشارکت مستقیم در تجاوز به یمن است.

تفکر تکفیری از عربستان نشأت گرفت

نصرالله در ادامه افزود به دنبال ترویج فرهنگ و تفکر تکفیری مردم منطقه در معرض اشاعه این تفکر قرار دارند و این تفکر از عربستان نشأت گرفت و بزرگترین حامیان داعش نیز سعودیها هستند.

وی گف: عربستان که از طریق گروههای دیگر وارد جنگ می شد اینبار خودش مستقیماً وارد جنگ شده است در حالی که دائما با جبهه های مختلف در حال جنگ است و با پرداخت پول و استفاده از رسانه و رجال صاحب فتوایی که در اختیار دارد خون مردم بی گناه را در عراق و سوریه و یمن می ریزد.

عربستان باید به حملات خود علیه مردم مظلوم یمن خاتمه دهد

نصرالله در ادامه گفت: عربستان باید به حملات خود علیه مردم مظلوم یمن خاتمه دهد و اجازه دهد که گروههای یمنی تحت نظارت بین المللی با یکدیگر وارد مذاکره شوند و این در حالی است که سعودیها جنگی را علیه یمن آغاز کردند و در اتحادیه عرب به دنبال جلب حمایت کشورهای عربی هستند و این اهانتی بزرگ از سوی عربستان علیه کشورهای عربی به شمار می رود.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به حمایت پاکستان از حملات عربستان به یمن اعلام کرد: پاکستان با وجود اینکه سعودیها القاعده و طالبان را در این کشور ایجاد کردند و مصائبی را برای این کشور ایجاد کردند باز تصور می کنند که عربستان برای آنها سودمند خواهد بود.

وی در ادامه احتمال مشارکت ترکیه در جنگ علیه یمن را کم تلقی کرد.

نظامیان ایرانی در جنگ سوریه حضور ندارند بلکه برخی مشاوران هستند که پیش از بحران سوریه نیز در این کشور حضور داشتند

عربستان دستاوردی در تجاوز علیه یمن نداشته است

نصر الله در ادامه تاکید کرد که بهانه های حمله ائتلاف سعودی-آمریکایی به یمن با شکست مواجه شده است و عربستان تا کنون هیچ دستاوردی ر ا در جنگ علیه یمن به دست نیاورده است و در عرصه میدان خیل عظیم مردم یمن علیه آل سعود به پا خاسته اند.

وی افزود: درخواست خلع تسلیحات سنگین و متوسط یمنیها حماقتی بیش نیست.

نصرالله تصریح کرد: مسئولان یمنی تاکنون اقدامی را در راستای بستن تنگه باب المندب و پاسخ موشکی اتخاذ نکرده اند اما اتخاذ چنین تصمیماتی در آینده دور از ذهن نیست.

وی دستاورد تجاوزات اخیر عربستان به یمن را حمایت از القاعده و داعش اعلام کرد که خود این امر در حال حاضر خطری برای عربستان محسوب می شود.

وی افزود: متجاوزان به یمن نمی خواهند که این کشور ارتش قوی داشته باشد و در آینده به تهدید علیه رژیم اسرائیل تبدیل شود.

دبیر کل حزب الله در ادامه افزود: عربستان در یمن شکست سنگینی را متحمل خواهد شد و این شکست تبعات سنگینی را نیز در پی خواهد داشت.

تفاهم هسته ای میان ایران و 1+5 بسیار حائز اهمیت است

نصر الله در بخش چهارم سخنان خود به مسئله دستیابی به تفاهم اخیر میان ایران و 1+5 پرداخت و اعلام کرد: تفاهم حاصل شده میان ایران و غرب یک مسئله بسیار مهم است و در این زمینه نباید مواضع رژیم اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را در اینباره دور از نظر نگاه داشت.

وی تصریح کرد: تفاهم اخیر شبح جنگ داخلی را از منطقه ما دور کرد.

ایران تسلیم زیاده خواهی آمریکایی ها نشد

نصرالله افزود: آمریکاییها تلاش می کنند تا مسائل دیگری را نیز در مسأله مذاکرات هسته ای مطرح کنند که ایران از تحقق این امر ممانعت کرد.

نصر الله در ادامه تاکید کرد: امروز همه دنیا به این باور رسیده است که تنها راه موجود در تعامل با ایران انجام مذاکره است و این امر تنها با توانایی و قدرت ذاتی و درونی ایران حاصل شده است.

وی افزود: تهران امتحان خود ر ا با تحریمها پس داده است و با این وجود همچنان در همه عرصه ها پیشرفت داشته است.

نصرالله گفت: ایران برای اتخاذ راهکارهای دیپلماتیک کاملا آماده بود اما در مسائل دیگر از حقوق خود چشم پوشی نمی کند و هم پیمانان خود را تنها نمی گذارد.

وی تصریح کرد: در  آینده ایران قادر خواهد بود که در کنار همپیمانان خود و ملتهای منطقه از جمله مردم فلسطین بماند و از آنها حمایت کند

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه افزود: مسئله فلسطین هیچ گاه فراموش نخواهد شد و با این حال که برخی از گروههای عربی این مسئله را فراموش کرده اند اما مسئله فلسطین به قوت خود باقی است و باقی خواهد ماند.

از جنگ با رژیم صهیونیستی هراسی نداریم

وی گفت: ما می توانیم وارد الجلیل شویم اما به تنهایی توانایی آزادسازی کل فلسطین را نداریم.

نصرالله افزود: ما از جنگ با رژیم اسرائیل هراسی نداریم و اگر این امر محقق شود ما کاملا آماده هستیم و به یاری خدا پیروز خواهیم شد.

بخش سیاست تبیان

منبع : تابناک