تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی بسکتبال ایران در سال 2015 باید از عنوان قهرمانی قاره دفاع کند. این در حالی است که نه فدراسیون بسکتبال و نه تیم ملی، وضعیت مشخصی ندارند. با این حال فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به تمجید از ستاره های جوان و آینده دار تیم ملی پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده بسکتبال ایران در دست ستاره‌های جوان


تیم ملی بسکتبال ایران در سال 2015 باید از عنوان قهرمانی قاره دفاع کند. این در حالی است که نه فدراسیون بسکتبال و نه تیم ملی، وضعیت مشخصی ندارند. با این حال فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به تمجید از ستاره‌های جوان و آینده‌دار تیم ملی پرداخته است.

بسکتبال ایران و برزیل

از زمانی که تیم ملی بسکتبال ایران در سال 2007 به نخستین قهرمانی خود در قاره آسیا رسید به یک قدرت دائمی در این قاره تبدیل شده است. تیم ملی ایران با حضور بازیکن سابق NBA و تعداد زیادی از بازیکنان با تجربه در مسابقات سال 2007 به جام قهرمانی رسید.

در 7 رویداد گذشته و مهم آسیا (قهرمانی آسیا و کاپ آسیا) تیم ایران به رکورد 49 پیروزی و 7 شکست رسیده است. این یعنی تیم ملی ایران در 88 درصد مسابقاتش پیروز بوده. تیم ملی ایران بدون شک یکی از مدعیان قهرمانی مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2015 نیز هست که به میزبانی شهر گوانگشا چین برگزار می‌شود.

بازیکنان ایران امیدوارند از مدال طلای خود که در مسابقات سال 2013 مانیل به دست آوردند با قدرت دفاع کنند. نکته قابل ذکر در مورد تیم ملی ایران این است که بیشتر بازیکنان کلیدی این تیم، 30 سالگی را پشت سر گذاشته‌اند و به اصطلاح در دوران گرگ و میش بازیگری خود هستند. مهدی کامرانی، بازیساز تیم ملی، حامد آفاق، نقطه اتکای تیم در شوتزنی، صمد نیکخواه‌بهرامی، بازیکن امتیازآور ایران و حامد حدادی، آسمان‌خراش ایران در زیر سبد، بازیکنانی هستند که به طور متوسط 32 سال سن دارند. علاوه بر این تمام بازیکنان که نام آن‌ها ذکر شد در چند ماه گذشته درگیر تیم‌های باشگاهی خود در ایران و چین بوده‌اند و زمانی برای استراحت در اختیار نداشته‌اند. این موضوع روی بازی آن‌ها در مسابقات قهرمانی آسیا تاثیر خواهد گذاشت. سرمایه‌گذاری و توجه تیم ایران به ستاره‌های جوان لیگ، می‌تواند راه حلی برای مشکلات جاری تیم ملی بسکتبال ایران باشد.

محمد جمشیدی (199 سانتی‌متر، متولد 1991)، پتروشیمی بندرامام

جمشیدی از سال 2010 به عضویت تیم ملی درآمده و در سال 2013 مدال قهرمانی آسیا در مانیل را به گردن آویخت. او نقش مهمی در کسب امتیاز برای ایران در سال‌های اخیر داشته است. او شجاعت و مهارت خود در امتیازگیری را در مسابقات کاپ آسیا در سال 2014 به خوبی به نمایش گذاشت و تیم ایران در نهایت با کسب 6 پیروزی در 7 بازی به مقام قهرمانی رسید. جمشیدی می‌تواند در سال‌های آینده پس از صمد نیکخواه‌بهرامی به سلاح جدید تیم ملی ایران تبدیل شود.

آرمان زنگنه (202 سانتی‌متر، متولد 1993)، مهرام تهران

زنگنه در فصل جاری لیگ ایران به طور متوسط در هر بازی 11.5 امتیاز، 8.5 ریباند، 1.5 توپ ربایی، 1.1 دفاع انجام داده است. با توجه به این‌که حضور او در تیم ملی با حضور ارسلان کاظمی در تضاد است، انتظار می‌رود که زنگنه در سال‌های آینده، انتخاب نخست مربیان در پست فوروارد قدرتی باشد. آرمان زنگنه بازیکنی جوان و تنومند است و به همین خاطر از بازیکنانی مثل سئو کیون (کره جنوبی)، جاپت آگیلار (فیلیپین) و آناتولی کولسنیکوف (قزاقستان) بهتر است.

بازیکنان ایران امیدوارند از مدال طلای خود که در مسابقات سال 2013 مانیل به دست آوردند با قدرت دفاع کنند. نکته قابل ذکر در مورد تیم ملی ایران این است که بیشتر بازیکنان کلیدی این تیم، 30 سالگی را پشت سر گذاشته‌اند و به اصطلاح در دوران گرگ و میش بازیگری خود هستند

سجاد مشایخی (180 سانتی‌متر، متولد 1993)، مهرام تهران

از زمانی که مشایخی برای تیم‌های زیر 16 و زیر 18 سال ایران بازیسازی می‌کرد،‌ مدت زیادی نمی‌گذرد. حالا او به رده سنی بزرگسالان آمده، برای تیم بزرگی مثل مهرام بازی می‌کند و معمولا در ترکیب اصلی تیمش وارد زمین می‌شود. او با حضور در کاپ آسیا، بازی‌های آسیایی و جام جهانی بسکتبال در سال 2014 سال پر بازی را پشت سر گذاشت و نشان داد که می‌تواند به عنوان یک توپ پخش‌کن و بازیساز برای تیم ملی بازی کند. مشایخی می‌تواند در سال‌های آینده جایگزین مناسبی برای مهدی کامرانی باشد.

بهنام یخچالی (197 سانتی‌متر، متولد 1995)، پتروشیمی بندرامام

یخچالی هم مثل مشایخی عضو اصلی تیم‌های پایه ایران در سال‌های اخیر بوده است. او در جریان مسابقات کاپ آسیا با شوت‌های مهلک خود از مهره‌های ارزشمند تیم ملی بود. یخچالی بدون شک در مسابقات پیش رو به عنوان شوتزن 3 امتیازی نخست ایران بازی خواهد کرد. با توجه به مصدومیت‌ها و سن و سال حامد آفاق به هیچ‌وجه بعید نیست که او در کنار کاسوکه کانامورا از ژاپن، لو چنگ‌جو از چین‌تایپه و وسام السوس از اردن به یکی از بازیکنان شاخص آسیا تبدیل شود.

بخش سیاست تبیان