تبیان، دستیار زندگی
هر كس كه دارای همسری شایسته باشد و این نعمت الهی را قدر بشناسد انسانی خوشبخت است. در همین زمینه پیامبر خدا صلی الله علیه وآله می فرمایند: «مِن سَعادَةِ المرءِ الزُّوجَةُ الصالحة؛ از سعادت مرد، داشتن همسر صالح است.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3خصوصیت ویژه یک زن نمونه!

زن و شوهر

انتخاب همسر  و تشکیل خانواده یکی از حساسترین مراحل زندگی ماست، مقطعی که اگر به اندازه کافی برای آن وقت نگذاریم با چالش های متعددی در آینده روبه رو خواهیم شد.

این امر بر کسی پوشیده نیست که همسر خوب یکی از بزرگترین نعمت های خداوند متعال است که باعث آرامش و سعادت ما می شود.

در همین زمینه پیامبر خدا صلی الله علیه وآله می‌فرمایند: «مِن سَعادَةِ المرءِ‌الزُّوجَةُ‌الصالحة؛(1) از سعادت مرد،‌ داشتن همسر صالح است.»
از آنجا كه انسان هر چه بیش‌تر نسبت به همسر شایستة خویش شناخت و معرفت داشته باشد رضایتش از وی بیش‌تر می‌شود، نیاز داریم كه ویژگی ها و صفات یک همسر خوب و شایسته، در فصلی مستقل مورد بحث و كاوش قرار گیرد.

1. ایمان و تدین
قال رسول الله صلی الله علیه وآله: «مَن تَزَوَّجَ اِمرَأَةً لا یَتَزوَّجَها اِلّا لِجَمالِها لَم یَرَ فیها ما یُحِبُّ وَ مَن تَزَوَّجَها لِمالِها لا یَتَزِوَّجَها اِلّا لَهُ وَ‌كَلَهُ اللهُ اِلیهِ، فَعَلَیكُم بذاتِ الدّین(2)؛ هر كه با زنی به خاطر زیباییش ازدواج كند دلخواه را در او نبیند و هر كه با زنی به خاطر مال و ثروتش ازدواج كند خداوند او را به همان مال و ثروت واگذارد پس بر شما باد به ازدواج با زنان متدین».

وقتی به این حدیث نورانی دقت می کنیم گیر بسیاری از زندگی های از هم پاشیده این روزها را می بینیم ، بعضی از جوانان برای مال و ثروت طرف مقابل ازدواج میکنند و بعد از گذشت چند صباحی می بینند این زندگی خیلی جدی تر از این حرف هاست و تاب تحمل همدیگر را ندارند و و جدا می شوند ، اما کسی که دیانت و معنویت را اساس انتخاب خود قرار می دهد هر روز بیش از پیش احساس خوشبختی می کند البته به شرطی که  ایمان ها واقعی باشد و فقط برای ظاهر سازی نباشد که آن هم خود ماجرایی دیگر است .


2. اصالت و فرهنگ خانوادگی

پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمودند: «إیَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ‌الدِّمَنِ؛(3) از سبزه‌هایی که در زباله‌دانی می‌رویند،‌ بپرهیزید.» سوال شد یا رسول الله! خضراء الدمن چه كسی است؟ فرمودند: «زن خوش سیمایی كه در خاندان و خانواده‌ای پست، تولد یافته باشد.»
با توجه به این رهنمود رسول گرامی اسلام، همسر انسان باید در خانواده‌ای با اصالت و با فرهنگ رشد كرده باشد تا فطرت پاك و خدادادیش دچار تغییرات محیطی و رذائل حاكم بر چنین خانواده‌هایی نشود. البته پیداست كه مراد از خانواده پست،‌ خانواده‌ای است كه از مزایای انسانی مانند عقل، فهم، ادب، اندیشه، جوانمردی و دین‌داری بی‌بهره باشند؛ نه از مال و ثروت.

پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه با زنی به خاطر زیباییش ازدواج كند دلخواه را در او نبیند و هر كه با زنی به خاطر مال و ثروتش ازدواج كند خداوند او را به همان مال و ثروت واگذارد پس بر شما باد به ازدواج با زنان متدین»

نبی مكرم اسلام صلی الله علیه وآله در حدیثی می‌فرمایند: «تَزَوَّجُوا فِی الحجزِ الصّالِحِ، فَإِنَّ العِرقَ دَسّاسٌ(4؛ با خانواده خوب و شایسته وصلت كنید زیرا خون اثر دارد (اخلاق پدران به فرزندان منتقل می‌شود.).» این روایت به قدری گویا و روشن است كه نیازی به هیچ گونه توضیح ندارد.

3. كم‌خرج و کم مهریه
از جمله صفات پسندیده همسر صالحه و شایسته انسان، كم‌خرج بودن و رعایت اقتصاد در هر شرایطی از زندگی است. این تعادل در اقتصاد می‌تواند در جاهای مختلفی خود را نشان دهد. كسی كه به مشقت افتادن همسر خود را نمی‌خواهد، همسری با خیر و بركت است. امام صادق علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «مِن بَرَكَةِ الْمَرْأَةِ خِفَّةُ مّئُونَتِها؛(5) از بركت زن كم خرج بودن او است.» البته این موضوع به صورت عملی نیز به اثبات رسیده است كه به هر اندازه چشم و هم‌چشمیها و ولخرجی ها كم‌تر باشد، صمیمیت و خوشبختی یك خانواده هم بیش‌تر است.

این موضوع، می‌تواند مصداق های مختلفی را در بر گیرد كه از آن جمله، در میزان مهریه قابل بررسی است. اگر مهریه همسر، مناسب با شأن و منزلت واقعی وی باشد می تواند نقش فزاینده‌ای در میزان مناسبات زوجین ایفا كند همچنان كه نبی مكرم اسلام صلی الله علیه وآله فرموده‌اند: «اَفضَلُ نِساءِ اُمَّتی اَصَبَحُهنَّ وَجهاً وَ اَقَلَّهُنَّ مَهراً؛(6) بهترین زنان امت من، خوبروترین و كم مهریه‌ترین آنها است» یا در نقطه مقابل آن امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «اَمّا شُوْمُ المَرْأةِ فَكَثْرَةُ مَهْرِها(9)؛ شومی و ناخجستگی زن، زیاد بودن مهریه‌اش است.»

پی نوشت ها:

1) اصول کافی، شیخ کلینی،‌ چاپ 8 جلدی،‌ دار الکتب الاسلامیة، ج 5، ص 337، ح 4
2) التهذیب، شیخ طوسی،‌ دار الکتب الاسلامیه،‌ تهران، چاپ چهارم، ج 7،ص 399، ح 1
3) من لا یحضر الفقیه، شیخ صدوق،‌ قم، 1403 هـ . ق، ‌جامعه مدرسین،‌ ج 3، ص 391، ح 4377
4) مكارم الاخلاق، حسین بن طبرسی، ‌شریف، ‌قم، رضی، ص 197.
5) كافی، ج 5، ص 564، ح 37.

6) كافی، ج 5، ص 324، ح 4، فقیه، ج 3، ص85، ح 4356؛ تهذیب، ج 7، ص 404، ح 24

فرآوری: محمدی                 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره113

سایت پرسمان

مطالب مرتبط:

نسخه ای برای حل دعواهای زن و شوهری!

«دوستت دارمی» که هرگز فراموش نمی شود!!

درمان درد جدایی از منظر دین

قدم‌هایی که به خانه‌های آتش بدل می‌شود!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.