تبیان، دستیار زندگی
اده بعداز مدتها دوری از میدان بار دیگر درمستطیل سبز حاضر می شود یا نه، پرسشی است كه ذهن بسیاری از علاقه مندان به این دروازه بان نامی فوتبال ایران را به خود مشغول كرده است. پزشكان سوئدی كه چند ماه پیش آخرین لخته خون را از مغز ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی با عقاب آسیا

این كه احمد رضا عابدزاده بعداز مدتها دوری از میدان بار دیگر درمستطیل سبز حاضر می شود یا نه، پرسشی است كه ذهن بسیاری از علاقه مندان به این دروازه بان نامی فوتبال ایران را به خود مشغول كرده است. پزشكان سوئدی كه چند ماه پیش آخرین لخته خون را از مغز عقاب بیرون آورده بودند، این نوید را دادندكه تا 2سال آینده او به شرایط عادی خودش بازمی گردد. آنها حتی درطی این مدت او را از ورزش كردن هم منع نكردند واین پشتكاری كه در كاپیتان تیم ملی ایران در جام جهانی 98 وجود دارد، دلگرمی های زیادی رابه وجود آورده است ؛ اما چیزی كه دراین میان وجود دارد، نگرانی بیش از حد خانواده اش است. همسرعابدزاده می گوید:" دكتر عباسیون حتی اجازه یك دقیقه نرمش كردن را هم به احمد رضا نداده وما ازاین موضوع فوق العاده نگرانیم."

- شایعه بازگشت تو به میادین فوتبال همچنان ادامه دارد، به خصوص پس از عمل جراحی كه در كشور سوئد انجام دادید؟

من هنوز هم روی حرفم هستم . یك روز به ورزشگاه ها باز می گردم. نمی دانم چه زمانی شاید 6ماه معطلی داشته باشد. باید پزشكان تأیید بكنند كه طبق گفته خودشان6ماه دیگر تكلیف همه چیزمشخص می شود. هنوز هم از ناحیه چشم راستم مشكل دارم وسمت راست را خوب نمی بینم.

- خیلی با اطمینان دراین خصوص حرف می زنی . واقعا فكر می كنی بعد از این همه اتفاقات توانایی این كار را داری؟

فعلا دارم تمرین می كنم . آدم ناامیدی نیستم. تمریناتم هر روزسنگین تر از روز قبل می شود. شاید باورتان نشود، اگر از نزدیك آمادگی مرا ببینید. من در گذشته هم این كار را ثابت كرده ام . فقط به عشق مردم، به خاطر همین مردم هست كه تصمیم به این كار گرفتم . خودتان می دانید دنبال افتخار و قهرمانی هم نیستم . اینها مال جوان ترهاست.

- گفته می شود پزشكان تورا از ورزش كردن منع كرده اند ، اما بدون اجاره آ نها این حركات را انجام می دهی ؟

پزشكان كه منع كرده اند، ولی من بدون ورزش كردن نمی توانم زندگی كنم . درتمام این چند سالی كه زانوی پایم خراب بود هم می گفتند اگر ادامه دهم فلج می شوم، ولی این طور نشد. اگر اراده پشت سرت باشد، همه این حرفها بی اثر می شود.

- ریسك بزرگی است،از عاقبت كار نمی ترسی؟

هنوزبه این موضوع جدی فكر نكرده ام . به هر حال من حداقل 6 ماه زمان دارم تا آن موقع خیلی چیزها مشخص می شود. خدارا چه دیدی، یك موقع شاید همه چیز به نفع من تمام شود و دوباره در چارچوب دروازه بایستم.

- یعنی تصمیم داری بازی كنی؟

اگر پزشكان اجازه بدهند مقطع كوتاهی بازی می كنم، به خاطر مردم باید این كار را بكنم . آنها برای من خیلی زحمت كشیدند. خودم را مدیون دعاهای آنها می دانم. همین الان هم كه آنها را می بینم  درخواست می كنند بر گردم ودرون دروازه بایستم . فكر می كنم از عهده اش بر می آیم .

- حتما در پرسپولیس ؟

مگر تیم دیگری هم هست كه بخواهم برایش بازی كنم .

همین چندماه اخیر به دفعات شنیدیم كه با استقلال و سایپا مذاكراتی انجام دادی؟

اگر برگردم . فقط در پرسپولیس بازی می كنم . شیطنت نكنید. این كه می گویند با استقلال وتیمهای دیگه حرف زده ام  شایعه  است. اصلا كاری به این حرفها ندارم. شما هم بی خیال این مسائل بشوید. از این حرفها همیشه پشت سرمن بوده . جالبه الان هم كه این وضعیت را دارم، دست از این شایعات بر نمی دارند. نمی دانم واقعاً مقصودشان چیست. من بارها گفته ا م كه فقط و فقط پرسیولیس  .

- با وجود پروین، فكر می كنند امكان بازی كردن شما درپرسپولیس وجود داشته باشد؟

من با كسی مشكلی ندارم . من  اگرگفتم كه به پرسپولیس بر می گردم ، به عشق این تیم است.

- همه می دانندكه شما در طی این چند ساله با پروین مشكل داشتید وچیزی نیست كه بخواهید آن را انكار بكنید؟

در باره این مسائل صحبت نكنیم ، بهتراست .

- تغییر و تحولات پرسپولیس را چطور ارزیابی می كنید؟

به هرحال تصمیماتی بوده كه هیأت مدیره باشگاه گرفته. سالهاست كه پرسپولیس خوب بازی نمی كند. تازه نتیجه هم كه نمی گیرد، باید تحولاتی صورت می گرفت . امیدوارم این تغییرات نتیجه بدهد و تیم به سمتی برود كه همه انتظارش را دارند، البته اگر بگذارند!

- شفاف  تر صحبت كنید؟

دیگر نیاز به صحبت من نیست. مسائلی وجود دارد كه به طور واضح همه آن را می بینند. در طول فصل دیدید كه چه اتفاقاتی رخ داد.

- پس اخبار پرسپولیس را به طور كامل پیگیری می كردی؟

نه آن طوركه فكر می كنید. خیلی كم دنبال خبرهای تیمها بودم ؛ ولی می دانم كه در كل ، فوتبال ما خیلی افت كرده است.

خیلی چیزها دخیل هستند. شاید به مربیان برمی گردد. زمینها هم كه یكی دیگر از عوامل بد بازی كردن باشگاه های ما هستند. بااین زمینها به هیچ جا نمی رسیم . دائماً تبلیغ می كنیم كه زمین را درست می كنیم؛ ولی آخرش چی؟ دوسال تمام ورزشگاه آزادی را تعطیل كردند حالا هم این طوری شده. اصلا بازیكن ها نمی توانند از دقیقه 90 به آ ن طرف بدوند. ورزشگاه تختی و شهرستان ها را هم كه همه بی خیال شده اند. به جای كاشت چمن همه منتظرند كه فصل بهار بیاید وعلفها رشد كنند. جاهای دیگر كلی هزینه می كنند كه بهترین چمن را بكارند. اینجا لحظه شماری می كنند كه بهار بیاید و با علف  چاله،چوله ها را بپوشانند.

- تودر قسمتی ازصحبتهای خود یكی از ضعفهای فوتبال داخل ایران را به مربیان ربط دادی. می شود این طور عنوان كرد كه مربیان ایرانی از دانش روز دنیا دورهستند؟

- شما ببینید یك عده هستند كه همیشه همین ها هستند! مثل یك چرخی دائماً دور می زنند. دراین چند ساله ، چند تا مربی جوان اجازه ورود به این جمع  را پیدا كردند. قلعه نویی، فرهاد كاظمی ویكی دو نفر دیگر امسال ثابت كردند كه نیمكت مربیگری باشگاهی ما نیاز به خون تازه ای دارد . با تمام احترامی كه برای مربیان خودمان قائلم ، باید بگویم كه یك روزی مربی هم باید مثل بازیكن از فوتبال خداحافظی كند وجا را برای جوان ترها باز بگذارد .

- خودتان نمی خواهید دركلاسهای پیشترفته مربیگری شركت كنید؟

من اگر سلامتی ام را به طور كامل به دست آورم، حتما در كلاسها ی مربیگری شركت می كنم . از همین حالا هم خیلی جدی به این مسئله فكر می كنم .

- متاسفانه اكثرمربیان داخلی در برابر ورود خارجی ها جبهه گیری می كنند؟

خب،این هم یكی دیگر از مشكلات موجود در فوتبال ماست . البته در برخی موارد هم باید به خودمان حق بدهیم. اگر بخواهیم كلی هزینه كنیم و مربیان رابیاوریم كه دانش فنی آنها از داخلی ها كمتر باشد یا حتی درسطح خودمان قرار داشته باشند، فقط پول را هدر می دهیم . الان حتی كشورهای عربی هم ازما فاصله گرفته اند. اینها بهترین مربیان دنیا رامی آورند و با امكاناتی كه در اختیارشان قرا ر می دهند، راحت ما را پشت سر می گذارند ؛ ولی مسئولان ما همچنان درباد بردهای چند سال پیش خوابیده اند.

- مربی خارجی امكانات می خواهد . با این زمینها و امكاناتی كه ما داریم به همان نقطه ای می رسیم كه استقلال با رولند كخ رسیده بود.

قبول دارم كه با این امكانات به هیچ جا نمی رسیم. باید این حرفها را به آنهایی كه ادعای حرفه ای گری دارند بگویید، نه من.

- پس با این وضعیت نمی توانیم از مربیان خارجی بهره بگیریم؟

باید كار كنیم. همین طوری دلمان را خوش كنیم كه شماره پیراهن فوتبالیست های ما لاتین شده واسم حرفه ای پشت سرلیگ باشگاهی ایران هست كه سنگ روی سنگ بند نمی شود. دولت باید بر روی فوتبال سرمایه گذاری كند وبه باشگاه ها كمك كند. مگر ژاپن و كره روز اول همین طور بودند. نه خدا وكیلی نبودند؛ اما پشتكار داشتند. به جای حرف زدن و جلسه گذاشتن ، كاركردند . خب ، حالا ببین به كجا رسیده اند. ژاپن درجام كنفدراسیون ، پوست فرانسه را كنده بود و داور برای جلوگیری از آبرور ریزی فرانسوی ها به میزبان امتیاز داد.

- برای تیم ملی هم به نظر شما مربیان خارجی مثمرثمرتر از داخلی هستند؟

نه . من عقیده دارم درتیم ملی، مربیان داخلی به كارگرفته شوند. به یك شرط مربیان خارجی می توانند درتیم ملی نتیجه بگیرند كه با آنها قرار داد دراز مدت ببندیم . مابلا ژویچ را آوردیم؛ ولی نتیجه نگرفتیم . بلا فاصله بعد از او برانكو كار را به عهده گرفت ودر بوسان ،تیم راقهرمان كرد. شاید تنها شانس او این بوده كه شناخت كافی از فوتبال ایران پیدا كرده بوده وگر نه این مربی به نظر من درحد تیم ملی ایران نیست .

- از شواهد پیداست كه دوباره می خواهند او را مربی تیم ملی بكنند؟

این هم از اشتباهات فدراسیون فوتبال است. اگر این آقا، خوب است پس چرا بعد از بازیهای بوسان بی خیالش شدند. این همه وقت تلف كردندآخرش كه چی؟ ژاپن و كره اگر مثل ما بودند كه كلاهشان پس معركه بود. آنها بعد از جام  جهانی به این نتیجه رسیدند كه تروسیه وگاس هیدینگ چیزی برای گفتن ندارند. فوراً یكی دیگر را آوردند ؛ ولی ما دائماً داریم وقت تلف می كنیم . خدا وكیلی با این كارها به هیچ جا نمی رسیم.

- نگاه شما به فوتبال نسبت به گذشته تغییر كرده ؟

اینی كه الان داریم فوتبال نیست. روز به روز ضعیفتر می شویم. فقط ادعا داریم. همین و بس.

- یعنی قبلا كیفیت فوتبال ایران بهتر بوده؟

صد درصد اصلا كیفیتی باقی نمانده . فقط داریم می زنیم زیر توپ . این كه نشد فوتبال . دروازه بان ها را نگاه كنید. تند وتند گل می خورند. حتی شده دروازه بان تیم ملی دریك بازی 4،5  تا گل می خورد. در زمان ما، همین چند سال قبل ، دریك فصل 5 تا ، در نهایت 7 تا گل می خوردیم. فورواردها هم كه ماشاء الله كولاك كردند. من نمی دانم اینها چرا این جوری شدند. انگار منتطرند توپ بخورد به آنها و برود توی گل.

- شاید بهترین شخصی كه بتواند درباره دروازه بان ها نظر بدهد، شما باشید؟

در خصوص دروازه بان های فعلی چیزی نمی شود گفت ، همه اش ضعف است. به جا گیری شان نگاه كنید، خنده تان می گیرد.

- پیشنهاد شما برای بر طرف شدن این ضعف ها چیست ؟

اصلا زحمت نمی كشند. پرویز برومند چند ماه آمده بود پیش من؛ ولی تن به كار نداد ، تا این جوری باشند، هیچی نمی شوند. آن وقت ها كه من سالم بودم، روزی چند ساعت كار می كردم. همین الان با این وضعیتم بایستم درون دروازه از همه اینها سرترم !

- سپاهان ، این فصل قهرمان لیگ برتر شد و برای اولین بار تهرانی ها را به زیركشاند.

این قهرمانی حق سپاهان بود. من دوباره به آنها تبریك می گویم . از سایر تیمها بهتر بودند. آنها ستاره واسم نداشتند، روی همین حساب موفق بودند از دور مشخص بود كه بازیكنانشان كاملا" رفیق هستند. در صورتی كه در پرسیولیس و استقلال چنین چیزی را نداشتم.

- به نظر تونبود رفاقت و یكدلی تا چه اندازه درشكست استقلال و پرسپولیس دخالت داشته است؟

من فكر می كنم همین نبود رفاقت ها این 2 تیم را به این وضعیت انداخته است. این 2 تیم امسال كلی اسم گنده را جمع كرده بودند ودائماً درجنگ وستیز بودند. مشكلات حاشیه ای امان اینها را بریده بود وسپاهان هم از فرصت به دست آمده ، نهایت بهره را برد.

-  به هر حال این دو تیم به بازیكن بزرگ هم نیاز دارند؟

نیاز دارند ؛ ولی جمع كردن آنها هم شرط است. مگر تیمها ی بزرگ دنیا، بازیكن بزرگ ندارند؟ همین رئال مادرید به اندازه كل  تیمهای بزرگ اروپا بازیكن دارد؛ ولی اگر یك روز فیگو یا زیدان را روی نیمكت ذخیره بنشانند، موقعی كه به زمین می آیند انگیزه شان بیشتر از قبل می شود. حالا اینجا تا یك نفر را در یك بازی روی نیمكت می گذارند، زمین وزمان را به هم می دوزد. این فرهنگ فوتبال ما اصلاً صحیح نیست.

- به نظر تواین به ضعف مدیریتی برنمی گردد؟

تا حدودی . مدیران آ نقدر بازیكن ها را پولكی كرده اند كه حالا خودشان هم از وضعیت به وجود  آمده ، پشیمان هستند. كاری هست كه خودشان انجام داده اند وحالا هم باید جورش را بكشند.

- اوقات بیكاری ات را به چه نحوی سپری می كنی؟

بیشتر ورزش می كنم. بخصوص صبحها را كه حتما باید ورزش بكنم. البته حالا وقت بیشتری برای خانواده می گذارم ومی كوشم به نگار وامیر هم برسم.

- اگر امیر بخواهد روزی فوتبالیست بشود، كدام پست را برای اودر نظر می گیری؟

امیر همین الان هم از خیلی از دروازه بان های لیگی بهتر شیرجه می زند. نمی خواهم به این مسائل فكر بكند . می خواهم در تحصیلاتش موفق باشد. اگربخواهد دنبال فوتبال حرفه ای برود، از درس ومشق می افتد ، بارها به خودش هم تاكید كردم كه درس خواندن او از هر چیز دیگری برای من مهمتر است.

- فعالیت های اقتصادی تان هم كه همچنان ادامه دارد؟

هواابری شده دیگه ، مثل این كه می خواهد باران بیاید !

- چند وقت پیش هم به همین منظور حتی به دبی سفر كرده بودید؟

دیگه بی خیال این حرفها.