تبیان، دستیار زندگی
مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری در بیانیه ای، ضمن ابراز نگرانی شدید از شرایط بحرانی حاکم بر منطقه، کشتار بی رحمانه مردم مظلوم یمن به دست رژیم سعودی را محکوم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محکومیت تجاوز به یمن و کشتار بی رحمانه کودکان


 مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری در بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی شدید از شرایط بحرانی حاکم بر منطقه، کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم یمن به دست رژیم سعودی را محکوم کرد.

مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم یمن، نگرانی خود از وخامت اوضاع انسانی و شرایط ناگوار کودکان در معرض خطر این کشور را اعلام کرد.

کودکان یمن

متن بیانیه به این شرح است:

مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک جمهوری اسلامی نگرانی شدید خود را از شرایط بحرانی حاکم بر منطقه به ویژه کشتار بی‌رحمانه کودکان در حملات اخیر عربستان به یمن اعلام می‌دارد.

بر اساس بند ۴ ماده ۳۸ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک کشورهای طرف‌ کنوانسیون‌، مطابق‌ با تعهدات‌ ناشی از‌ حقوق بین‌الملل بشر دوستانه مربوط به حمایت‌ از افراد غیرنظامی در مخاصمات مسلحانه‌، تمام‌ اقدامات‌ امکان پذیر را برای تضمین‌ حمایت‌ و مراقبت‌ از کودکانی به علت مخاصمات مسلحانه در معرض آسیب قرار می‌¬گیرند، به‌ عمل‌ خواهند آورد.

این در حالی است که تجاوزات عربستان سعودی و هم پیمانانش علیه کشور یمن برای دهمین روز متوالی ادامه دارد و تعداد تلفات در این کشور بویژه زنان و کودکان افزایش می‌یابد؛ کودکان کشته می‌شوند، کودکان معلول شده و یا والدین خود را از دست می‌دهند و بی‌سرپرست می‌شوند.

تاثیر تجاوز نظامی عربستان به ویژه بر کودکان به مرحله خطرناکی رسیده و شرایط انسانی یمن را وخیم‌تر از پیش کرده است به طوری که سازمان های بین المللی کمک رسان و کشورهای علاقمند به ارائه کمک-های انسان دوستانه، قادر به امدادرسانی نیستند.

همچنین گزارشات حاکی از آن است که درگیری‌ها به برخی از مراکز خدمات بهداشتی و نیز نظام آموزشی آسیب‌های فراوانی وارد کرده و زیر ساخت های بهداشتی و آموزشی به شکل اساسی آسیب دیده و متاسفانه خشونت و آوارگی وضعیت نابسامانی برای کودکان به وجود آورده است.

مردم یمن به ویژه زنان و کودکان اینک با کمبود شدید مواد غذایی، گرسنگی و فقر مواجه هستند.

بر اساس بند ۴ ماده ۳۸ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک کشورهای طرف‌ کنوانسیون‌، مطابق‌ با تعهدات‌ ناشی از‌ حقوق بین‌الملل بشر دوستانه مربوط به حمایت‌ از افراد غیرنظامی در مخاصمات مسلحانه‌، تمام‌ اقدامات‌ امکان پذیر را برای تضمین‌ حمایت‌ و مراقبت‌ از کودکانی به علت مخاصمات مسلحانه در معرض آسیب قرار می‌¬گیرند، به‌ عمل‌ خواهند آورد

بنا به گفته یونیسف در حال حاضر دست کم ۲۵۰ هزار کودک یمنی در خطر مرگ ناشی از گرسنگی و کمبود مواد غذایی هستند؛ این در حالی است که شش درصد از این کودکان با سوء تغذیه مواجه هستند.

مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این حملات غیر انسانی، از سازمان¬‌های بین‌المللی حافظ صلح و نیز طرفین درگیری می‌¬‌خواهد تا تمام تلاش خود را برای حفاظت از سلامت و امنیت غیر نظامیان به ویژه کودکان به کار گیرند و شرایطی را فراهم نمایند تا نیروهای امدادرسانی بتوانند کمک‌های پزشکی، غذایی و حمایتی خود را در اختیار آسیب دیدگان و قربانیان قرار دهند.

دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک
وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران

بخش حقوق تبیان


منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:
من روحانی هستم مجاز شد؟ 
وکالت و دادستری شایسته در جهان