تبیان، دستیار زندگی
توزیع کارت های ویزیتی که در آن بخت گشایی، باز کردن سرکتاب، رفع مشکل و... تبلیغ شده است، به ویترین فروشگاه زیرزمینی تهران اضافه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخت گشایی در مترو

توزیع کارت‌های ویزیتی که در آن بخت‌گشایی، باز کردن سرکتاب، رفع مشکل و... تبلیغ شده است، به ویترین فروشگاه زیرزمینی تهران اضافه شد.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
مترو

روش تبلیغات جدیدی که باتوجه به فضای شهری برای فالگیر ها به وجود آمده است مترو ها و وسایل حمل ونقل عمومی است. این افراد  بازاریاب هایی را برای خود استخدام می کنند و به آن ها ماموریت می دهند که در متروها بروشور های تبلیغاتی شان را پخش کنند و توضیحاتی مجاب کننده به مسافران بدهند تا آن ها جذب شوند و از نوشته های روی برگه تبلیغات میتوان به "پیش گویی تلفنی و حضوری "، "شما را در تصمیمات سرنوشت ساز زندگی تان یاری خواهیم کرد "یا "تک نیت رایگان" اشاره کرد .

اگر شما مسافر مترو بوده باشید و همزمان  بروشور های تبلیغ برای فالگیری پخش شده باشد شاهد بحث هایی جذاب بین مردم با دیدگاه های مختلف خواهید بود. عده ای شدیدا معتقد به فال همسو با بازاریاب می شوند که شما را متقاعد کنند. و تعدادی اندک از مردم می گویند که ممکن است در چند ماه تمام حرف ها و پیش گویی هاشان درست از آب در بیاید اما طلسم اجنه روی شما می ماندو چند نفری هم از تجارب قبلی که مراجعه کردند و در حال حاضر سعی می کنند به حرف های فالگیر عمل کنند برایتان می گویند. در میان تمام این هیاهو چند نفری را هم خواهید دید که سکوت می کنند و با لبخندی نظاره گر اتفاقات هستند.

شبکه های اطلاع رسانی بارها و بارها نسبت به  شیوع این اقدامات در کشور ، به ویژه در شهر تهران هشدار داده‌اند و اخبار موثقی در این زمینه منتشر کردند که  متاسفانه تا کنون هیچ اقدام جدی در خصوص مبارزه به این هنجار اجتماعی از سوی دستگاه های مسئول صورت نگرفته که همین امر موجب شده تا افراد سود جو به راحتی بتوانند در ملا عام این اقدام غیر قانونی و کلاهبرداری آشکار را در مکان هایی مانند متروی تهران توزیع و پخش کنند

علاقه به اطلاع از آینده از گذشته های دور تا امروز مورد توجه بسیاری از مردم در تمام دنیا بوده است. اما همانطور که می دانید زادگاه فال و جادو به شرق بر می گردد. و سرزمین هند هم نقطه عطفی است که سال های سال است فال و پیش گویی را در ابعاد گوناگون دارد و متخصصانی هم برای آن  پرورش می دهد . در سال های گذشته ، کم تر شاهد اعتقادمردم در ایران  به این زمینه بودیم.  اما اخیرا علاقه به فال و پیشگویی در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است و نکته قابل توجه  این است که بر  خلاف انتظار که علاقه مندان به این موضوع از افراد بی سواد باشند، امروز جوانان تحصیل کرده در جریان  رواج دهی به این ماجرا نقش پررنگ تری بازی می کنند.

در تمام دنیا، افرادی که به این حرفه علاقه مند باشند در  این رشته مطالعات تخصصی می کنند و در دوره های آکادمیک آن شرکت کرده و مدرک علمی معتبر کسب می کنند.
متاسفانه این روزها توزیع کارت‌های ویزیتی که در آن بخت‌گشایی، باز کردن سرکتاب، رفع مشکل و... تبلیغ شده است، به ویترین فروشگاه زیرزمینی تهران اضافه شد. قصه از چندی پیش شروع شد که خسته و کوفته روی زمین مترو وا رفته بودم که یک خانم نسبتا جوان، کارتی را به سمتم گرفت، کارت را که گرفتم توقع دیدن هر جمله ای را داشتم جز این عبارت‌ها: «سرکتاب، دعای بخت گشایی، کارگشایی، مهر و محبت، استفاده از آیات قرآنی و احراز چهارده معصوم»، در بالای کارت هم عبارت (هوالشافی) و وننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه‌‌للعالمین و در پایین کارت شماره تلفن، اسم و آدرس ذکر شده بود.

مدتی به کارت نگاه کردم و سرم را که بالا آوردم، زن که حمل کننده این کارت بود در نگاه ابهام آمیز مسافران دیگری که مانند من کارت را دریافت کرده بودند از واگن مترو خارج شد. برخی از خانم‌هایی که کنارم بودند پوزخندی زدند و کارت را مچاله کردند و برخی دیگر، کارت را با تفکر در جیب خود جا دادند، اما من تنها از روی کنجکاوی که چگونه می‌توان بخت و مشکلات را با کارتی که در مترو پخش می‌کنند باز و برطرف کرد به شماره روی کارت زنگ زدم.

توکل کن و بیا

بعد از چند بوق یک آقا جواب تلفنم را داد.از صدایش می‌شد فهمید که بیش از 50 سال سن دارد و هنگامی که به او گفتم می‌خواهم به نزدش بروم پرسید:

- برای چه موردی می‌خواهی مراجعه کنی؟

برای بخت گشایی

- چند سالت است؟

29

من باید کار خاصی انجام دهم؟یعنی دعای خاصی بهم می‌دهید که همیشه همراهم باشه یا بخوانمش؟

- باید ببینم در سر کتابت چه می‌آید بعد بهت می‌گویم.چون هر فرد یک دعایی دارد که معلوم نیست آتشی،بادی،خاکی یا آبی است.باید بیای تا سر کتابت را نگاه کنم بعد باهم صحبت می‌کنیم.

منظورتون از سر کتاب، قرآن است؟

- نه.سر کتاب از رو اعداد ابجد حساب می‌شود.استخاره از داخل قرآن باز می‌شود.فرق دارد باهم.

هزینه‌اش چقدر است؟

- هزینه معلوم نیست.در سر کتاب در می‌آید.اگر خواستی برایت می‌نویسم اگر نخواستی نمی‌نویسم.آمدنت که ضرر ندارد.

من راهم دور است،باید بدانم حداقل یا حداکثر هزینه چقدر است؟

- معلوم نیست.از 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.به احتمال 70درصد همان پایین ترین هزینه باشد.


شما دروس قرآنی خوانده اید؟

- اصلا این کار ربطی به قرآن ندارد.این درس طلبگی نیست.حساب و کتاب و ابجد است و علم آن با علم آخوندی فرق می‌کند.

می‌خواهم خیالم راحت شود،میخواستم ببینم این علم را از کجا فرا گرفته‌اید؟

- علم درویش،آخوند،مرتاض و... با یکدیگر فرق می‌کند.مگر می‌شود آدم خودش همینطور یک چیزی را یاد بگیرد؟

خب شما از چه منبعی این علم را یاد گرفته‌اید؟

- این علم‌ها علم‌های غریبه است.شما نمی‌توایند در آن وارد شوید.

منظورتون از علم غریبه چیست؟

- علمی که غریب است برای شما.ریاضتی است.اصلا به آن توجه نکنید.در این کار تجسس نکنید.این علم ابطال جادو می‌شود.

آیا نسل به نسل به شما منتقل شده است؟

- بله جد من در این کار بوده است.مادر من هندی و پدر من عرب است.در این کار توکل کن بیا.اگر کمی هم شک و شبهه داری به هیچ وجه نیا.دعاهای قرآنی همه رحمت و شفا است.دعا چیزی نیست که زوری باشد.هر کس اعتقاد داشته باشد و به آیات قرآنی گوش فرا دهد مورد رحمت خداوند قرار خواهد گرفت.

پس شما که گفتین این کار شما ربطی به قرآن ندارد؟

اگر شما مسافر مترو بوده باشید و همزمان  بروشور های تبلیغ برای فالگیری پخش شده باشد شاهد بحث هایی جذاب بین مردم با دیدگاه های مختلف خواهید بود. عده ای شدیدا معتقد به فال همسو با بازاریاب می شوند که شما را متقاعد کنند. و تعدادی اندک از مردم می گویند که ممکن است در چند ماه تمام حرف ها و پیش گویی هاشان درست از آب در بیاید

- نه دعا دارد.اما حساب و کتاب روی طلسم است.طلسم برای فردی است که بی توکل،شکاک، وسواس، تندخو و.. می‌شود.نمی‌توان به این فرد گفت فلان دعا را بخوان خوب می‌شوی، طلسم باید بشکند،یعنی ذهنی است. با توکل، اعتماد کن و بیا. در این کارها بخواهی وسواسیت به خرج بدهی خودت می‌دانی اما توکل کن.یا آره یا نه.یا نیا یا با توکل بیا. عمر برای ما انسان‌ها ضمانت نشده است.من 10 روز دیگر می‌روم هندوستان و برگشتنم معلوم نیست.فقط روی قدرت توکلم حرکت می‌کنم و می‌روم.شما هم توکل کن و بیا.اصلا به این عنوان که تضمین خواهم کرد و این مسائل که رزق روزی و بخت همه اش غیبی است و ما انسان‌ها وسیله هستیم.من در خدمت شما هستم.

ممکن است مردم برای رفع مشکلاتشان به هر دری روی آورند، اما عده ای با رمالی از مذهب مردم سوءاستفاده می‌کنند.
رواج این گونه خرافه‌گویی‌ها و بازی با اعتقادات و سادگی مردم یکی از مهمترین نکات قابل ملاحظه است. همچنین مسئله مهم دیگر وجود نداشتن عزم جدی برای مقابله با این کلاهبرداران در سطح جامعه است که به صورت قارچ گونه رو به روز در حال افزایش هستند.
شبکه های اطلاع رسانی بارها و بارها نسبت به  شیوع این اقدامات در کشور ، به ویژه در شهر تهران هشدار داده‌اند و اخبار موثقی در این زمینه منتشر کردند که  متاسفانه تا کنون هیچ اقدام جدی در خصوص مبارزه به این هنجار اجتماعی از سوی دستگاه های مسئول صورت نگرفته که همین امر موجب شده تا افراد سود جو به راحتی بتوانند در ملا عام این اقدام غیر قانونی و کلاهبرداری آشکار را در مکان هایی مانند متروی تهران توزیع و پخش کنند.
امید است مسئولان هرچه سریعتر در مقابل این اقدامات واکنش نشان داده و طبق قانون با متخلفان و کلاهبرداران برخورد قاطع کنند.


منابع : خبرگزاری ایسکانیوز / دانا / تابناک