تبیان، دستیار زندگی
معمولاً قسمت پایین شکم افتاده تر و حاوی چربی بیشتری است که اجازه نمی دهد دگمه ی شلوار بسته شود. اگر می خواهید در سال جدید این قسمت از بدن را کوچک تر کنید باید به فکر رژیم مناسب، ورزش، مصرف مکمل و غیره باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌هایی برای لاغر کردن پایین شکم


معمولاً قسمت پایین شکم افتاده‌تر و حاوی چربی بیشتری است که اجازه نمی‌دهد دگمه‌ی شلوار بسته شود. اگر می‌خواهید در سال جدید این قسمت از بدن را کوچک‌تر کنید باید به فکر رژیم مناسب، ورزش، مصرف مکمل و غیره باشید. در این مطلب چند راه‌حل موثر برای لاغر کردن شکم داریم. لطفاً با ما همراه باشید.

چاقی شکمی

از مصرف مواد غذایی نفاخ بپرهیزید
اگر احساس می‌کنید که شکمتان بزرگ شده است و کمربند اذیتتان می‌کند ممکن است در نتیجه‌ی جمع شدن هوای بیش از اندازه در روده‌ها باشد. برای کاهش تشکیل هوای زیاد در این بخش و صاف‌تر شدن شکم باید از مصرف مواد غذایی حاوی قندهای غیرقابل‌هضم بپرهیزید. توصیه می‌کنیم مصرف کلم‌ها مانند کلم‌برگ، گل‌کلم، بروکلی، پیاز، نخود، خیار، حبوباتی مانند عدس، لوبیا قرمز و غیره را کاهش دهید. از نوشیدن آب گازدار، نوشابه‌ها و تمام نوشیدنی‌های گازدار دیگر بپرهیزید. تا حد امکان از جویدن آدامس بدون قند نیز خودداری کنید؛ چون حاوی شیرین‌کننده‌هایی هستند که در لوله‌ی گوارش تخمیر می‌شوند.


یک دوره‌ی سم‌زدایی 7 روزه
هر چه میزان توکسین‌های بدن بیشتر باشد به چربی بیشتری برای ذخیره کردن آن نیاز داریم. اگر ارگان‌های مسئول دفع ضایعات بدن اشباع‌شده باشند شروع رژیم لاغری نیز بی‌فایده خواهد بود و با وجود تلاشی که می‌کنید به نتیجه نخواهید رسید. برای راحت شدن کار آب کردن چربی‌های اضافه بهتر است ابتدا یک دوره‌ی سم‌زدایی 7 روزه داشته باشید و سپس اقدام به رژیم گرفتن بکنید. برای این کار توصیه‌های زیر را به کار بگیرید:
صبح تخم‌مرغ تازه، میوه‌های تازه و غلات رژیمی مانند جو دوسر میل کنید.

غذای ظهر ماهی کباب شده با سالاد و چند عدد مارچوبه با روغن‌زیتون و یک برش لیموترش باشد.

برای شام سالاد سبزیجات و روغن‌زیتون، یک پیاله سوپ سبزیجات خانگی، سیر و سبزیجات معطر میل کنید.
باید از مصرف زیاد نمک بپرهیزید. غذاهای صنعتی مانند غذاهای کنسروی و آماده را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید. در صورت گرسنگی بعد از غذا یک فنجان دم‌نوش میل کنید.

در طول یک دوره نگرانی و استرس طولانی، بدن هورمون زیادی برای مقابله با این استرس تولید می‌کند. این هورمون کورتیزول نام دارد که در طولانی‌مدت می‌تواند روند پیری و ذخیره‌سازی چربی‌ها در دور شکم را سرعت بدهد

مصرف قندهای ساده را محدود کنید
هیچ نوع رژیم خاصی برای لاغر کردن پایین شکم وجود ندارد. اما می‌توان با کاهش جذب انرژی روزانه کمک زیادی به لاغری شکم و قسمت پایین آن کرد. اگر کالری دریافتی‌تان بیش از نیاز واقعی‌تان باشد مازاد آن ذخیره می‌شود. در نتیجه لازم است که قندهای زود جذب مانند آب‌نبات‌ها، نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی را کاهش دهید. این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها باعث سیری نمی‌شوند و انسولین را بالا می‌برند که باعث ذخیره‌سازی مازاد قند به‌صورت چربی می‌شود. توصیه می‌کنیم از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان کامل (سبوس‌دار)، برنج، پاستاهای تهیه شده از گندم کامل یا کینوا استفاده نمایید.

حواستان به نوع چربی‌های مصرفی نیز باشد. چربی‌های خوب مانند روغن‌های گیاهی آن‌هم به میزان معقول را انتخاب کنید. از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی که با روغن‌های حیوانی آماده می‌شوند بپرهیزید. چربی‌های حیوانی مانند خامه، کره، لبنیات پرچرب و غیره را نیز محدودتر کنید.


خواب کافی مانع از ذخیره‌سازی چربی‌ها می‌شود
داشتن شکمی بزرگ، شل و نفخ‌کرده باعث آزار همه می‌شود. توجه داشته باشید که استرس نه‌تنها از درون بدنتان را به هم می‌ریزد روی ظاهرتان نیز تأثیر دارد. باید بدانید که در طول یک دوره نگرانی و استرس طولانی، بدن هورمون زیادی برای مقابله با این استرس تولید می‌کند. این هورمون کورتیزول نام دارد که در طولانی‌مدت می‌تواند روند پیری و ذخیره‌سازی چربی‌ها در دور شکم را سرعت بدهد. کم‌خوابی حتی به‌اندازه‌ی یک ساعت، باعث افزایش استرس و احساس ریزه‌خواری می‌شود. برای ممانعت از افزایش بیهوده‌ی میزان کورتیزول بدن لازم است که هر شب 8 ساعت بخوابید.


ورزش

تمرین‌هایی برای تقویت قسمت پایین شکم
معمولاً نتیجه‌ی ورزش‌های انجام شده برای کوچک کردن شکم در قسمت بالای شکم به‌سرعت خود را نشان می‌دهد. مشکل در قسمت پایین شکم است که به‌سختی لاغر می‌شود. این مسئله نیز کاملاً طبیعی است. این قسمت به‌سختی عضله می‌شود. اگر ورزش و تمرین‌های مناسبی انجام ندهید احتمال اینکه چربی این قسمت آب نشود و حتی بیشتر نیز بشود زیاد است. توصیه می‌کنیم تمرین ساده‌ی زیر را دو تا سه مرتبه در هفته انجام دهید:


تمرین شماره‌ی 1
به پشت بخوابید و دست‌ها را پشت گردن قرار دهید. زانوی چپ را به سمت قفسه‌ی سینه جمع کنید و پای راست را بدون قرار دادن روی زمین صاف باز کنید. سپس زانوی راست را داخل شکم جمع کنید و پای چپ را صاف کنید. نباید پای مخالف روی زمین گذاشته شود. این حرکت را 15 تا 20 مرتبه انجام دهید.


تمرین شماره‌ی 2
روی یک نیمکت دراز بکشید و قسمت بالای نیمکت را با دست‌ها بگیرید. ران‌ها باید روی نیمکت و کف پاها روی زمین قرار بگیرید. پاها را بالا بیاورید و سپس به حالت اول برگردید. این کار را 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید.


روغن ماهی را از دست ندهید
برای مقابله با چربی‌های جمع شده در قسمت تحتانی شکم نیاز به مکمل نیز دارید. این مکمل‌ها به ایجاد تعادل در هورمون‌ها (که باعث ذخیره‌سازی چربی‌ها و حتی مانع از آب شدن آن‌ها می‌شوند) کمک می‌کنند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف کپسول‌های روغن ماهی (300 میلی‌گرم روغن ماهی خالص) مانع از ذخیره‌سازی چربی‌ها می‌شود.

علاوه بر این محققان معتقدند که مصرف روزانه یک قرص مولتی‌ویتامین حاوی ویتامین B و منیزیم نیز موثر است. مصرف این مکمل‌ها نیز به ایجاد تعادل در عملکرد غدد فوق کلیوی و حذف چربی‌ها کمک می‌کنند.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:
شکم: ماهیچه‌هایی از جنس بتن با مواد غذایی
خانم‌ها: چگونه بعد از چهل سالگی شکم نیاوریم؟
رژیم مدیترانه‌ای برای مقابله با شکم بزرگ
روش‌هایی برای لاغر کردن شکم
تغذیه‌ای درست، شکمی تخت
این‌ها را بخورید تا چربی‌هایتان راحت‌تر آب شود
چطور چربی شکم خانم‌ها آب می‌شود؟
7 توصیه برای داشتن شکمی تخت 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.