تبیان، دستیار زندگی

از گیلاس تا زردچوبه برای مقابله با التهاب

آرتروز، آلزایمر، سرطان، اضافه وزن و ... هر کدام ناشی از التهاب و مشکلی در بدن بروز می کند و زندگی را به کام فرد و اطرافیانش تلخ می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

التهاب چیست؟

التهاب انواع مختلفی دارد. زمانی که پایِ زخم و جراحتی در میان است، التهاب شدید بوده و منطقه‌ی مجروح قرمز، گرم و دردناک می‌شود. نوع دیگر التهاب، التهاب مزمن است که باعث بروز حملات نقرس، بیماری‌های دژنراتیو مانند آلزایمر، پارکینسون و برخی از سرطان‌ها و همچنین پیری پوست یا اضافه وزن می‌شود. التهاب نوعی سازوکار دفاعی بدن است که امکان مقابله با آسیب‌های خارجی متعددی مانند عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها یا باکتری‌ها را به بدن می‌دهد. این پدیده همچنین در روند احیا و درمان زخم‌ها و جراحات نیز بروز می‌کند. خوشبختانه تغذیه نقش موثر و کلیدی در مقابله با التهاب دارد.

گیلاس

 

گیلاس
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که گیلاس خاصیت ضدالتهابی دارد و در کاهش دردهای ناشی از ورزش‌های شدید و همچنین پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها موثر عمل می‌کند. خواص این میوه‌ی پرطرفدار ناشی از وجود رنگ‌دانه‌های آنتی‌اکسیدانی به نام «آنتوسیانین» ها بوده و شاخص گلیسمی آن‌ نیز پایین است. به عقیده‌ی متخصصان تغذیه، مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین باعث تولید انسولین زیاده از حد نمی‌شوند و اغلب سرشار از فیبر بوده و ضدالتهاب هستند.

علاوه بر گیلاس میوه‌های دیگری مانند گریپ‌فروت، گلابی، سیب، پرتقال، انگور و کیوی نیز حاوی شاخص گلیسمی پایینی هستند.


گردو
میوه‌های خشک و روغنی مانند گردو سرشار از مس هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. این مواد غذایی مفید سرشار از امگا 3 ها هستند که اسیدهای چرب بوده و به بدن این امکان را می‌دهند که با ترشح پروستاگلاندین باعث تسکین التهاب شود. علاوه بر گردو، روغن گردو، بادام، فندق، پسته، بادام هندی، غلات کامل، میوه‌هایی مانند لیموترش، گلابی و آووکادو و حبوبات نیز خواص ضدالتهابی دارند.

سبزیجات معطر

 

آویشن
سبزیجات معطر تأثیر زیادی در مقابله با التهاب دارند. ترکیباتی مانند دی-لیمونن، اسید اورسولیک و لوتئولین به سبزیجاتی مانند آویشن، رزماری، نعنا و ریحان خاصیت ضدالتهابی می‌بخشند. ترکیبات دیگری مانند آنتول، پولی استیلن و آپیژنین موجود در جعفری، گشنیز، زیره، جعفری فرنگی و رازیانه نیز خواص ضدالتهابی بالایی دارند. توصیه می‌کنیم از این سبزیجات برای خوش‌طعم کردن غذاها و بهبود سلامت خود بهره‌مند شوید. سعی کنید به‌جای خوش‌طعم کردن غذاها با نمک و روغن از این سبزیجات معطر استفاده کنید.


ماهی خال‌مخالی
ماهی‌های سرشار از سلنیوم مانند ماهی خال‌مخالی به بدن کمک می‌کند که با التهاب مقابله کند. این ماهی در مقایسه با ماهی‌های دیگر حاوی میزان زیادی امگا 3 می‌باشد که خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. علاوه بر ماهی خال‌مخالی مصرف ماهی‌های دیگر مانند ماهی آزاد، غلات کامل، قارچ، سیر و آندیو نیز سرشار از سلنیوم بوده و شما را در برابر التهاب‌ها محافظت می‌کنند.

 

شکلات سیاه

 

شکلات سیاه
اگر به شکلات علاقه دارید تا حد امکان سیاه‌ترین و تلخ‌ترین را انتخاب کنید. نتایج یک پژوهش ایتالیایی که روی 2000 نفر انجام شده است نشان می‌دهد میزان پروتئین «واکنشی سی» در خون افرادی که به‌طور مرتب شکلات سیاه می‌خورند (روزانه 20 گرم) کمتر از افرادی است که لب به شکلات سیاه نمی‌زنند. باید بدانید که پروتئین واکنشی سی یکی از عوامل التهاب زای بدن است. شکلات سیاه سرشار از منیزیم است. این ماده‌ی معدنی نقش موثری در مقابله با بیشتر واکنش‌های شیمیایی بدن بر عهده دارد.


روغن کلزا
اگر می‌خواهید یک رژیم غذایی ضدالتهاب داشته باشید قبل از هر کاری باید روغن‌های مفید را بشناسید و انتخاب کنید. بنابراین باید روغن‌ها و چربی‌های سرشار از امگا 3 ها مانند روغن کلزا یا تخم کتان را انتخاب کنید. روغن کلزا حاوی 9.1 درصد امگا 3 است و برای آشپزی، پخت‌وپز و همچنین مصرف سالاد استفاده می‌شود. روغن تخم کتان نیز که کمتر در بازار وجود دارد حاوی 54 درصد امگا 3 است. حواستان باشد که مصرف روغن تخم کتان باید روزانه تا یک قاشق چای‌خوری باشد. از روغن کلزا می‌توانید روزانه تا دو قاشق غذاخوری استفاده کنید.

آناناس

 

آناناس
آناناس یکی از میوه‌های مفید است که باید در چهارچوب یک رژیم غذایی ضدالتهاب گنجانده شود. اول به خاطر اینکه حاوی منگنز است که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. دوم اینکه ساقه‌ی آن حاوی یک ماده‌ی ضدالتهاب طبیعی قوی به نام بروملین است. این ترکیب توسط بدن جذب شده و وارد خون می‌شود.

بروملین مانع از ترشح پروستاگلاندین نوع 2 می‌شود. در نتیجه این میوه تأثیر ضدالتهابی، مسکنی و ضد ادماتو دارد.


کلم
کلم مانند تمام سبزیجات برگ سبز دیگر حاوی ویتامین K1 است که فیلوکینون یا فیتونادیون نیز نامیده می‌شود. نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2007 به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که میزان ویتامین K1 بدن ارتباطی با کاهش میزان 14 نشانگر التهاب دارد. علاوه بر کلم می‌توانید به بروکلی، شاهی، اسفناج و کاهو نیز به‌عنوان منابع غذایی ویتامین K1 اعتماد کنید.

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین، فلفل حاوی ترکیبی به نا کاپسائیسین، زنجبیل حاوی ترکیبی به نام ژینژرول و چوب میخک حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که همگی خاصیت ضدالتهابی دارند


زردچوبه
ادویه‌هایی مانند زردچوبه خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند و باید در برنامه‌ی غذایی روزانه گنجانده شوند. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین، فلفل حاوی ترکیبی به نا کاپسائیسین، زنجبیل حاوی ترکیبی به نام ژینژرول و چوب میخک حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که همگی خاصیت ضدالتهابی دارند. علاوه بر این ادویه‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای نمک یا روغن باشند.

 

مطالب مرتبط:
به سلامتی 7 مسکن طبیعی

تسکین دردهای مزمن با 8 ماده غذایی
10 مسکن طبیعی درد
8 ماده‌ی غذایی ضد درد، مسکن و آرام‌بخش
دردهای روزمره را با این مواد غذایی چاره کنید
توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با درد
تاثیر تغذیه بر درد زانو
نقش تغذیه در رهایی از درد عضلانی
این مواد غذایی ضد درد هستند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.