تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین علت کاهش آمار ازدواج، مشکلات اقتصادی به حساب می آید. دغدغه مالی به حدی مانع از ازدواج جوانان شده که در کشور طی سه چهار سال اخیر تعداد ازدواج به شدت کاهش یافته به طوری که از 900 هزار به 750 هزار عدد رسیده است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا بخت وام ازدواج باز می شود؟

مهم ترین علت کاهش آمار ازدواج، مشکلات اقتصادی به حساب می آید. دغدغه مالی به حدی مانع از ازدواج جوانان شده که در کشور طی سه چهار سال اخیر تعداد ازدواج به شدت کاهش یافته به طوری که از 900 هزار به 750 هزار عدد رسیده است!

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
وام ازدواج

با این حال، تنها طرح حمایت از موانع اقتصادی برای ازدواج جوانان، وام ازدواج بوده که خود به نوبه مشکلات فراوانی را به بار آورده است. سقف این وام که روزی برای افراد با شرایط خاص 5 میلیون تومان بوده به سه میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین برای دریافت این مبلغ که در برابر هزینه های سرسام آور ازدواج بسیار ناچیز است، جوانان باید در صف های طولانی منتظر بمانند تا بتوانند ضامن معتبری که مد نظر بانک مربوطه است را پیدا کنند!
در شرایط فعلی، هر یک از زوج های جوان جهت دریافت وام ازدواج نیاز به یک ضامن معتبر با مجوز کسر از حقوق دارند که فراهم کردن چنین ضامنی برای همه جوانان میسر نیست. مسئله آن جایی سخت تر می شود که ضامن مورد نظر باید کارمند رسمی دولت باشد و اداره وی نیز مشکلی در صدور گواهی کسر حقوق نداشته باشد!

این روزها گرفتن وام ازدواج برای جوانان یک آرزوی دست نیافتنی شده است.آیا این روند در سال 94 هم ادامه دارد؟آیا بخت وام ازدواج باز می شود؟
سال 1393 پردغدغه ترین سال برای دریافت وام ازدواج به شمار می رود. به طوری که اوایل سال بیشترین اخبار درباره پرداخت شدن یا نشدن این وام منتشر شده است. سختی دریافت وام ازدواج، کابوسی برای جوانان شده است.

وام های میلیاردی که بدون وثیقه پرداخت می شود!

البته گرفتن وام برای کسانی که در  آن بانک دارای آشنا یا به اصطلاح پارتی هستند مشکل چندانی نیست! زیرا  به واسطه این پارتی ها اخذ وام ازدواج برای متقاضی بسیار راحت است. اخیرا دو، سه پرونده بزرگ بانکی مطرح است که در یکی از آنها شخصی ۶۵۰۰ میلیارد تومان از بانک ها وام گرفته است. وام بی حساب و کتابی که یکی از بانک های خصوصی داده و وثیقه لازم هم دریافت نکرده! و گفته می‌شود این فرد بخشی از پول را به صورت ارز از کشور خارج کرده است.

طرحی تحت عنوان ساماندهی وام ازدواج جوانان در مجلس تهیه شده که قرار است پس از تعطیلات مجلس در قالب دوفوریتی در خانه ملت مطرح شود. براساس این طرح مبلغ وام ازدواج جوانان به 6 میلیون تومان برای سال 94 افزایش می یابد و پرداخت وام نیز بدون نوبت خواهد بود

چطور می شود که برای دریافت وام میلیاردی، وثیقه دریافت نمی شود اما برای دریافت وام سه میلیون تومانی باید از هفت خوان رستم گذشت؟
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه اظهار می کنند: متاسفانه این طور منعکس شده که قوه قضاییه همه کارش بگیر و ببند است و سرمایه‌داران را به بند می‌کشد، درصورتی که برخورد قوه قضاییه با فساد کمک کار دستگاه های اجرایی است. حتما یک جای کار می‌لغزد که قوه قضاییه ورود می کند. به طور مثال در پرونده گروه آریا که ما الان آن را مانند کف دست بلد هستیم دستگاه‌های اجرایی در آنجا لغزیدند.

او با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت در دستگاه‌های اجرایی تصریح کرده: زمانی گفتند لیست ۳۰۰ نفره داریم و ما دیدیم بسیاری از این ها را خود قوه قضاییه پیگیری کرده است. صحبت ما این است که دستگاه‌های اجرایی باید نظارت خود را تقویت کنند و در مواردی که لازم است به دستگاه قضایی شکایت کنند ولی الان متاسفانه بانک ها شکایت نمی‌کنند که این امر یا از باب طمع است که می‌خواهند خسارت تاخیر تادیه بگیرند یا جهت دیگری دارد. 

دلایل توقف پرداخت وام ازدواج  چیست؟

اردیبهشت ماه 1393 بود که با متوقف شدن پرداخت وام ازدواج، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تشریح دلایل توقف این وام گفت: نبود بودجه، به صرفه نبودن پرداخت وام برای بانکها و تکالیف زیاد صندوق ملی قرض الحسنه از مهمترین دلایل توقف وام ازدواج جوانان است. همچنین طرح دو فوریت وام ازدواج را تعدادی از نمایندگان به مجلس ارائه داده بودند که دو فوریت آن تصویب نشد و یک فوریت آن به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده شد.

به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، قرار بود به صندوق ملی قرض الحسنه بودجه اختصاصی برای وام ازدواج بدهند که متاسفانه سپرده های مردم در این صندوق کم شده است و از سوی دیگر تکالیف متعددی را به صندوق واگذار کرده اند. همچنین پرداخت وام ازدواج دیگر اولویت این صندوق نیست و بانکها نیز به دلیل کارمزد پایین حاضر به پرداخت وام ازدواج نیستند.

بخت وام ازدواج باز می‌شود؟ یا وام ازدواج پرداخت نمی‌شود؟

خرداد ماه 1393 بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت  از مصوبه جدیدی برای تسهیل پرداخت وام ازدواج خبر داد و گفت: بانک مرکزی موظف شد که سریعا نسبت به رفع موانع اعطای وام ازدواج اقدام کند. نوبخت توضیح نداده ‌است که چه موانع دیگری جز کمبود منابع بر سر راه پرداخت وام ازدواج وجود دارد که بانک مرکزی باید آنها را رفع کند اما گفت: با توجه به ابلاغ سیاست کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه نهادها موظف شدند در جهت تسهیل ازدواج اقدام کنند.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش وجوانان گفت: در بودجه سال 93 هیچگونه اعتباری برای پرداخت وام ازدواج در نظر گرفته نشده و در سال جاری وام ازدواج پرداخت نمی‌شود.

همان روزها بود که معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش وجوانان گفت: در بودجه سال 93 هیچگونه اعتباری برای پرداخت وام ازدواج در نظر گرفته نشده و در سال جاری وام ازدواج پرداخت نمی‌شود.

اردیبهشت ماه 1393 بود که با متوقف شدن پرداخت وام ازدواج، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تشریح دلایل توقف این وام گفت: نبود بودجه، به صرفه نبودن پرداخت وام برای بانکها و تکالیف زیاد صندوق ملی قرض الحسنه از مهمترین دلایل توقف وام ازدواج جوانان است

محمدرضا شیخ‌زاده اظهارکرد: در سال‌های 91 و 92، بانک‌ها در حوزه پرداخت وام ازدواج فعالیت خاصی نداشتند و در سال جاری نیز به دلیل عدم پیش‌بینی اعتبار برای پرداخت وام ازدواج در بودجه، وام ازدواج به جوانان پرداخت نمی‌شود. بنابراین وزارت ورزش و جوانان درصدد است از خیران ازدواج برای این منظور کمک بگیرد.

وی با بیان اینکه وام ازدواج به طور کلی مساله کارشناسی شده‌ای نیست، عنوان کرد: یکسان بودن مبلغ این وام برای همه اقشار منطقی نیست، زیرا هزینه‌های یک فرد روستایی و شهری برای ازدواج بسیار متفاوت است.
وقف کامل پرداخت وام ازدواج 5 میلیونی

آبان ماه 1393 بود که توقف کامل پرداخت وام 5 میلیونی ازدواج و تبدیل آن به 3 میلیون تومان با اطلاعیه بانک مرکزی در سامانه وام ازدواج و بازگشت بانک مرکزی به مصوبه پیش از سال 90 کلید خورد.

این در حالی بود که پیش از این تصمیم بانک مرکزی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 90 بانکها به متقاضیان واجد شرایط وام 5 میلیون تومانی می پرداختند، اما با مشکلات ایجاد شده برای پرداخت وام ازدواج و افزایش تعداد افراد در صف دریافت تسهیلات ازدواج، این وام به 3 میلیون تومان کاهش یافت. 

وام ازدواج تا ۶‌میلیون تومان افزایش‌می‌یابد

بهمن ماه 1393 بود که موید حسینی صدر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تهیه طرحی برای افزایش مبلغ وام ازدواج جوانان به ۶ میلیون تومان خبر داد و گفت: طرحی تحت عنوان ساماندهی وام ازدواج جوانان در مجلس تهیه شده که قرار است پس از تعطیلات مجلس در قالب دوفوریتی در خانه ملت مطرح شود. براساس این طرح مبلغ وام ازدواج جوانان به 6 میلیون تومان برای سال 94 افزایش می یابد و پرداخت وام نیز بدون نوبت خواهد بود. اگر زوجی بخواهد که به جای دریافت وام، خرید انجام دهد، می تواند تا 10 میلیون تومان از کارخانه هایی که مایلند محصولات خود را قسطی بفروشند، کالا بردارند.
 
در این حالت کارخانجات با بانک ها طرف هستند و متقاضیان دریافت کالا به جای وام به بانک معرفی می شوند و بعد می توانند از کارخانجات کالا بردارند و بانک قسط کارخانجات را پرداخت می کند.

اکثریت نمایندگان این طرح را امضا کردند و اگر به دنبال جمع کردن امضاهای بیشتر بودیم قطعا همه نمایندگان آن را امضا می کردند. این طرح بار مالی هم برای دولت ندارد و منابع آن از محل منابع قرض الحسنه بانک ها تامین می شود.

البته این طرح نواقص و نقدهایی را نیز به دنبال خود داشته است. پرداخت وام ازدواج تا اواسط اردیبهشت ماه 1394 متوقف شده است تا بخشنامه جدید به بانک ها ابلاغ شود. حال باید منتظر ماند و دید در سال 1394 چه تدابیری برای متقاضیان وام ازدواج صورت می گیرد؟ آیا روند پرداخت وام ازدواج به زوجین مشمول میسر می شود؟


منابع : فردا نیوز / تهران پرس

مطالب مرتبط:

وام ازدواج تعطیل شد! 
صف 11 میلیونی برای ازدواج
چرا مجردها پیر میشوند؟