تبیان، دستیار زندگی
با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، گالری های تهران بار دیگر کار خود را آغاز می کنند و با برگزاری نمایشگاه های متعدد، میزبان علاقه مندان خواهند بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گالری‌ گردی با آثار هنرمند آلمانی آغاز شد

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، گالری‌های تهران بار دیگر کار خود را آغاز می‌کنند و با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، میزبان علاقه‌مندان خواهند بود.

بخش هنری تبیان
گالری‌ گردی

موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان معتبرترین و غنی ترین مرکز هنرهای تجسمی پایتخت، فعالیت خود را در سال جدید زودتر از سایر مراکز هنری تهران آغاز کرده است. این موزه که از اوایل اسفندماه سال گذشته میزبان آثار «اتو پینه» - هنرمند فقید آلمانی - بود، از پنجم فروردین ماه 94 میزبان علاقه مندان به آثار این هنرمند آلمانی است.

در نمایشگاه پینه، حدود 100 اثر به نمایش درآمده اند. این نمایشگاه تا 28 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

دیگر گالری های تهران نیز از هفته سوم فروردین ماه با برگزاری نمایشگاه هایی از هنرمندان حوزه های مختلف هنرهای تجسمی، کار خود را به طور رسمی در سال جدید آغاز می کنند.

در سالی که گذشت، 20 گالری جدید در تهران مجوز فعالیت گرفتند و کار خود را آغاز کردند. این تعداد نسبت به سال 1392 که 11 گالری به جمع گالری های تهران اضافه شده بود، رشد دو برابری را نشان می دهد.

به نظر می رسد وزارت ارشاد و دفتر هنرهای تجسمی دولت یازدهم، آسان تر از دولت های قبل، مجوز فعالیت های هنری را صادر می کند.

با آغاز به کار این 20 گالری در سال 93، تعداد نگارخانه های تهران به حدود 180 نگارخانه رسید. نگارخانه های فروزان (فروزان طاهری)، شاخه طوبی (شبنم شریعت)، آما (مهدی مهدوی)، ایده پارسی (امیرحسین جباری)، شنگرف (اعظم عزیزی قاسم آبادی)، ساقی (فرشته مقدسی)، آزاد (شیرین اتحادیه)، پنجره (شبنم حسنی غفاری)، رسول مهر (وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران)، صا (مریم صالحی)، نقشینه (مهناز شایسته فر)، آس (سید کامران هروی)، فراهانی (محسن فراهانی)، درنگ (مهدی محمدعلی زاده)، منیر (مریم گودرزی)، پیمان (سید علیرضا ناصحی)، او (ارکیده درودی)، نقش و خط (جواد بختیاری)، 26 (الهه یوزان) و طوبی (طیبه کازرونی) در سالی که گذشت به جمع نگارخانه های تهران پیوستند.

نخستین گالری های تهران بیشتر محل تجمع هنرمندان رشته های مختلف هنری با دیدگاه ها و سبک های متفاوت بودند تا مکانی برای نمایش آثار هنری.

رسام ارژنگی - هنرمند نقاش - یکی از کسانی بود که مرکزی را با کارکرد گالری هنری در محله ی علاءالدوله تهران افتتاح کرد. پس از آن نیز پایتخت کشور به همت سه نفر از هنرمندان نقاش (حسین کاظمی، امیر هوشنگ آجودانی و محمود جوادی پور) صاحب مرکزی هنری با نام گالری «آپادانا» شد. گالری «استتیک» نیز از اولین گالری های تأسیس شده در ایران به شمار می رود.

مرحوم ژازه طباطبایی - هنرمند نقاش و مجسمه ساز - در سال 1334 نگارخانه ای را با عنوان «هنر جدید» در تهران تأسیس کرد که از مراکز فرهنگی مهم زمان خود به شمار می رفت. این گالری به یکی از پاتوق های اصلی اهالی فرهنگ و هنر تبدیل شد و بسیاری از هنرمندان و نویسندگان آن دوره، به آنجا رفت وآمد داشتند.

با گذشت چند دهه، اکنون تعداد گالری های تهران به عدد 200 نزدیک شده است. در تعریف، نگارخانه را محلی برای نمایش آثار هنری و تجسمی می دانند که مردم و هنرمندان برای دیدن آثار به آنجا رفت وآمد می کنند.

با این حال، این طور که در این سال ها ثابت شده، نگارخانه های تهران از این تعریف فاصله دارند و اقشار مختلف مردم، مخاطبان اصلی گالری های هنری نیستند.

یکی از دلایل این موضوع، محل قرار گرفتن گالری ها است؛ بیشتر گالری های تهران در مناطق شمال شهر واقع شده اند و این موضوع باعث شده مردم مناطق مرکزی و جنوبی تهران به آسانی به این مراکز دسترسی نداشته باشند.

دلیل دیگر، ناآشنایی مردم با سبک های مختلف، بخصوص هنر نوگراست که باعث می شود آن ها با این نوع سبک ها ارتباط برقرار نکنند و تمایلی برای دیدن یک نمایشگاه هنری نوگرا نداشته باشند.

از سوی دیگر، هنوز آثار هنری جای خود را در سبد خرید مردم پیدا نکرده اند و تنها قشر خاصی از جامعه با درآمد بالا مشتری و خریدار آثار هنری هستند. بالا بودن قیمت آثار در برخی نمایشگاه ها و اطلاع رسانی نامناسب درباره مناسب بودن قیمت آثار در نمایشگاه های دیگر می تواند از دلایل این موضوع باشد.

یکی از مواردی که باید مورد توجه مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد صادرکننده مجوز و نظارت بر نگارخانه ها به آن توجه کند، آشتی دادن مردم با این مراکز هنری است.

همچنین توجه به نیاز گالری ها و صدور مجوزهای چند ساله برای این مراکز نیز می تواند مسئولان آن ها را برای برگزاری بهتر نمایشگاه های هنری و دعوت مردم به بازدید و خرید آثار تجسمی، ترغیب کند


منبع: ایسنا