تبیان، دستیار زندگی
مواد غذایی ترش مانند مرکبات (گریپ فروت، لیموترش یا پرتقال) و غذاهای حاوی سس های سرکه ای باعث تحریک مناطق کناری زبان می شوند. در نتیجه بدن به میزان زیادی بزاق تولید و روان می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این مواد غذایی ترشح بزاق را زیاد می‌کنند


مواد غذایی ترش مانند مرکبات (گریپ‌فروت، لیموترش یا پرتقال) و غذاهای حاوی سس‌های سرکه‌ای باعث تحریک مناطق کناری زبان می‌شوند. در نتیجه بدن به میزان زیادی بزاق تولید و روان می‌کند.

حتماً با افرادی مواجه شده‌اید که هنگام صحبت کردن یا خندیدن میزان زیادی بزاق در دهانشان جمع می‌شود. از نظر علمی به این مسئله هایپرسیالوره (آبریزش از دهان) گفته می‌شود. در این صورت پزشک می‌تواند دلایل مشکل را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام کند. برعکس این مسئله نیز اتفاق می‌افتد. برخی از افراد از سندرم شوگرون رنج می‌برند و بزاقشان بسیار کم ترشح می‌شود. در هر دو صورت بهتر است مواد غذایی افزایش‌دهنده‌ی بزاق را بشناسید. لطفاً با ما همراه باشید.

بزاق

شکلات
در خصوص شکلات، مسائل روحی روانی وارد بازی می‌شوند چون ما شکلات را به دلیل لذت بردن و طعم دل‌چسب آن می‌خوریم. در واقع با خوردن شکلات، منطقه‌ی پاداش دهی مغز فعال می‌شود و احساس گرسنگی کاذب و همچنین بزاق بیشتری تولید می‌شود. کاکائو یک تأثیر تکمیلی دیگری نیز دارد؛ به دلیل چرب بودن می‌تواند باعث سوزش و ریفلاکس معده شود و هر دوی این مشکلات نیز باعث افزایش ترشح بزاق می‌شوند.


مرکبات
مواد غذایی ترش مانند مرکبات (گریپ‌فروت، لیموترش یا پرتقال) و غذاهای حاوی سس‌های سرکه‌ای باعث تحریک مناطق کناری زبان می‌شوند. در نتیجه بدن به میزان زیادی بزاق تولید و روان می‌کند. این افزایش ترشح بزاق با مصرف برخی نوشیدنی‌های ترش نیز اتفاق می‌افتد. اگر دهانتان خشک می‌شود کافی است چند قطره لیموترش را در یک لیوان آب بچکانید و میل کنید.

خردل و فلفل با افزایش ترشحات معده باعث تحریک غدد بزاق می‌شود. این کار منجر به افزایش ترشحات دهانی و خنثی شدن این اسیدها می‌شود

شیرینیجات و آب‌نبات‌ها
زمانی که شیرینی و تنقلات می‌خوریم مغز تشخیص می‌دهد که این مواد غذایی خوشمزه هستند؛ در نتیجه با خوردن آن‌ها احساس لذت می‌کنیم. میل به مصرف شیرینیجات و تنقلات از آب افتادن دهان کاملاً مشخص می‌شود. اگرچه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دهان انسان با دیدن مواد غذایی یا فکر کردن به آن مانند حیوانات بزاق تولید نمی‌کند اما بااین‌حال این مواد غذایی باعث افزایش ترشح بزاق می‌شوند.

پنیر یواف

پنیر
بدون شک شما نیز شنیده‌اید که پنیر یک ماده‌ی غذایی ضدپوسیدگی دندان است و اگر کسی مسواک نمی‌زند باید پنیر بیشتری مصرف کند. این توصیه کاملاً درست است.؛ به خاطر اینکه پنیر حاوی میزان قابل‌توجهی اسیدآمینه‌ی تیرامین است که باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود. در نتیجه pH دهان تغییر کرده و باکتری‌های مضری که به مینای دندان آسیب می‌زنند از بین می‌روند.


غذاهای آسیایی
«اومامی» یک واژه‌ی ژاپنی و به معنای لذیذ و خوشمزه و به‌عنوان پنجمین مزه به همراه مزه‌های شیرین، ترش، شور و تلخ در نظر گرفته می‌شود. ما اومامی را با گیرنده‌های گلوتامات می‌چشیم. این طعم که در غذاهای آسیایی زیاد است تأثیر زیادی در افزایش بزاق دارد. اومامی مزه‌ای نزدیک به گوشت دارد. گفته می‌شود که گوجه‌فرنگی‌های کاملاً رسیده سرشار از اومامی هستند.

جویدن آدامس


آدامس
آدامس دو تأثیر روی بزاق دارد: اول اینکه عمل جویدن باعث تحریک و ترشح میزان زیادی بزاق می‌شود. این اتفاق برای تسهیل عمل گوارش است. دوم اینکه آدامس پرزهای چشایی را نیز تحریک می‌کند. به نظر می‌رسد که هر چه آدامس معطر باشد بزاق بیشتری نیز ترشح می‌شود.


فلفل و خردل
ما در هر دقیقه 1 میلی‌لیتر بزاق تولید می‌کنیم اما این میزان زمانی که مواد غذایی ترش، غذاهای ادویه‌دار و تند (فلفل و خردل) می‌خوریم به بیش از این میزان می‌رسد. باید بدانید که خردل و فلفل با افزایش ترشحات معده باعث تحریک غدد بزاق می‌شود. این کار منجر به افزایش ترشحات دهانی و خنثی شدن این اسیدها می‌شود.


سبزیجات خام
هر ماده‌ی غذایی که شما را مجبور به جویدن می‌کند مانند هویج یا فلفل دلمه‌ای خام باعث تحریک غدد بزاق موجود در اطراف زبان می‌شود. این مکانیسم همچنین در ایجاد احساس سیری نیز نقش دارد. متخصصان بر این عقیده هستند که عمل جویدن آرام برای کاهش وزن لازم است. در نتیجه اگر قصد لاغری دارید لقمه‌هایتان را با دقت و آرامش بجوید و تا حد امکان عمل جویدن را طولانی کنید.

نان تازه

بوی نان تازه
خیلی سخت است که بتوان در برابر بوی نان تازه مقاومت کرد. هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی عطر و بوی نان تازه مغز را فعال نمی‌کند. این بوی دل‌نشین و اشتها برانگیز سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌کند که باعث تحریک غدد بزاق می‌شود. البته ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. این عطر در یک چشم به هم زدن اشتها را باز می‌کند حتی اگر فرد گرسنه نباشد و از نظر جسمی نیازی به غذا نداشته باشد. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند زمانی که صحبت از غذایی به میان می‌آید که با خاطره‌ای خوب و تجربه‌ای دل‌انگیز همراه است ترشح بزاق افزایش پیدا می‌کند.


برخی از مکمل‌های غذایی
ترشح بزاق زیاد یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف برخی از مکمل‌های غذایی بر پایه‌ی کولین یا ویتامین B7 است و می‌تواند همراه با تعریق و حالت تهوع نیز همراه باشد. افراد زیادی به‌منظور کنترل وزن یا کاهش میزان کلسترول خونشان از این مکمل‌ها مصرف می‌کنند به خاطر اینکه این داروها به افزایش سوخت‌وساز چربی‌هایی که در بدن جریان دارند کمک می‌کنند.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

 مطالب مرتبط:

بوی بد دهان: غذاهای خوب و بد

چه عواملی موجب سوء جذب غذا می‌شوند؟

٥ ماده‌ی غذایی برای داشتن نفس خوشبو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.