تبیان، دستیار زندگی
به طور قطع یکی از مهم ترین ابداعات تاریخ بشر، اختراع «نام» بوده است. احتمالا قبل از به وجود آمدن اسم، افراد بشر هم دیگر را به صورت «هوی»، «اوی»، «اوهوی» و... صدا می زدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چی صدا کنم تو رو؟


به طور قطع یکی از مهم ترین ابداعات تاریخ بشر، اختراع «نام» بوده است. احتمالا قبل از به وجود آمدن اسم، افراد بشر هم دیگر را به صورت «هوی»، «اوی»، «اوهوی» و... صدا می زدند.

کودک

این سبک نام گذاری هنوز در نواحی شرق آسیاور نیفتاده، به عنوان مثال اسم عمه رهبر کره شمالی «کیم کیونگ هوی» است، بعد از اختراع نام و افزایش جمعیت، بشر دید دست زیاد شده و فکر کرد که لابد نام خانوادگی هم لازم است. در قدیم رسم بود که نام خانوادگی بعضی افراد را روی شغل آن ها انتخاب کنند. در آن زمان البته همه مردم سر کار می رفتند و کسی بیکار نبود با وجود نرخ بیکاری بالای 20 درصد در بین جوانان، اگر بنا بود انتخاب نام خانوادگی در زمان ما اتفاق بیفتند، احتمالاً به جای نام های خانوادگی مثل «صرافان»، «خراطها» و «کفاشیان» فامیل هایی مثل «علافان»، «علاف ها» و «علافیان« به وجود می آمد و وجود نام های خانوادگی مانند بیکارزاده، کارجوی مفلس، بی شغل نیا، خیابان مترکن پور، و غیره نیز محتمل می شد! در اینجا خیلی قصد ورود به بحث نام خانوادگی را نداریم و صرفاً به چند توصیه در انتخاب نام فرزندان، کفایت می کنیم:


1- اگر برای انتخاب اسم فرزندتان، دچار مشکل شدید مثل برخی از هم‌وطنان عزیزمان که مصداق ضرب المثل «هنر نزد ایرانیان است و بس» هستند، عمل نکنید چرا که دیده شده بعضی ها، هنگام تولد فرزندشان، اولین چیزی را که جلوی چشمشان ظاهر می شود به عنوان اسم بچه انتخاب می کنند، نمونه اش هم اسم هایی است که مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور چند وقت پیش به آن ها اشاره کرده است نوشابه، پرتقال، حیاط، پیرزن ، قابلمه، پشه، گلابی، بستنی، میش و غیره تصور کنید که اسم فرزندتان را مثل آن هموطن عزیز، «قابلمه» گذاشته اید. زمانی که همسرتان به شما می گوید که برو قابلمه را بیاور، شما می مانید که منظورش قابلمه مسی بوده یا قابلمه چدنی یا فرزندنگون بخت شما!

2- نام و نام خانوادگی، باید با هم متناسب و حتی الامکان مکمل هم باشند تا اسامی زیبا و معنی داری خلق کنند به عنوان مثال، اگر فامیل شما «داوری» است، اسم فرزند خود را «اشتباهات» بگذارید از آن به بعد هر کس از دوستان و خویشان شما برنامه «نود» را نگاه کند، یاد فرزند شما خواهد افتاد: «اشتباهات داوری»! این اسم دارای ابهام هم هست و می تواند اشاراتی هم به اشتباهات شخصی آقای داوری داشته باشد!


3- سعی کنید نام فرزندتان با شخصیت او تناسب داشته باشد. البته مسلما شما قادر به پیش بینی آینده فرزندتان نخواهید بود، ولی اگر درصدی، حتی صدم درصدی، احتمال می دهید که فرزندتان در آینده تبدیل به فردی خواهد شد که نه تنها کسی تمایلی به ستایش کردن او ندارد بلکه ملت به او فحش هم می دهند، نام او را «محمود» (ستایش شده) نگذارید! این مسئله در تاریخ کشور ما هم دارای سابقه است، نمونه های دورترش هم محمود افغان و محمود غزنوی هستند!

یکی از نکات مهم در نام گذاری این است که اسم به نحوی انتخاب شود که اگر شخص را به صورت مخفف صدا کردند، کلمه ضایعی از آب در نیاید!

4- انتخاب اسامی شاعرانه خیلی جذاب است، اما لازم نیست خیلی چشم ها را بشویید و در نام گذاری، دنباله رو حرف شعرا باشید. چون در این صورت ممکن است خدایی نکرده به جای اسم های مثل پرستو و درنا، اسم فرزندتان را «کرکس» بگذارید و در جواب منتقدین تان به شعر سهراب استناد کنید که «من نمی دانم که... چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست!» در این صورت ممکن است فرزندتان از شعر عمران صلاحی به صورت وارونه استفاده کند و به شما بگوید که: «مرا به نام کوچکم صدا نزن».


5- در انتخاب اسم، کلمات هم قافیه را هم در نظر داشته باشید. برای آینده فرزندتان می گویم، فردا روز نگویید که چرا توی مدرسه برای بچه ما شعرهای آنچنانی می سازند! از ما گفتن.


6- اگر اسم انتخابی شما نیم فارسی و نیم عربی است، باید خیلی دقت کنید، مثلاً اسم هایی مثل جاسم سهراب، امید جابر وغیره خیلی قشنگ نیستند!

7- علاقه به فرهنگ باستانی و کهن ایرانی، امری بسیار نکو است، لکن نگذارید غلظت خون آریایی در رگ های شما بیش از حد مجاز بالا برود و خدایی نکرده آور دوز کنید! چون در این صورت ممکن است از برخی از واژه های اصیل فارسی استفاده کنید که بعدا منجر به پشیمانی شما بشود. مثلاً اگر دختر دارید، اسم او را «پهنانه» نگذارید، این واژه علیرغم ظاهر زیبایی، معنای پوزینه می دهد!


8- یکی از نکات مهم در نام گذاری این است که اسم به نحوی انتخاب شود که اگر شخص را به صورت مخفف صدا کردند، کلمه ضایعی از آب در نیاید! مثلاً اگر اسم فرزندتان را «پولاد» می گذارید، باید پیه این را هم به تن بمالید که او را در مدرسه «پولی» صدا کنند به پیشوندهای محتمل برای این کلمه مخفف هم فکر کنید.


9- اگر نام خانوادگی شما چند بخشی است، نام فرزندتان را دیگر چند بخشی نگذارید دیگر کسی حوصله اسم هایی مثل «عنصرالمعالی» کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر بن زیار» را ندارد! به فکر زمانی باشید که فرزندتان به دنبال یافتن کار، باید فرم های استخدامی بی شماری را پر کند، و احتمالا هر بار پس از نوشتن اسمش، دستش از کار خواهد افتاد.
امیدواریم که با به کار بردن موارد فوق، برای فرزندتان اسم شایسته ای پیدا کنید!

فراوری: داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: سپیده دانایی

مطالب مرتبط:
انتخاب ....شایسه ی سال! 
کوچولوهای بی پناه
 پرورش آدم های شوخ و شنگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.