تبیان، دستیار زندگی
همه ی باکتری ها مضر نیستند. احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بدانید روده های ما میزبان 800 تا 1000 نوع باکتری مختلف هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از کلم تا کفیر برای فلور روده


همه ی باکتری‌ها مضر نیستند. احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بدانید روده‌های ما میزبان  800 تا 1000 نوع باکتری مختلف هستند. تعداد این باکتری‌ها به حدود 100 میلیارد می‌رسند که چیزی حدود ده برابر بیشتر از تعداد سلول‌های بدن است. این باکتری‌ها فلور روده را تشکیل می‌دهند و حدود دو کیلوگرم وزن دارند...

فلور روده

این باکتری‌ها برای سلامتی ما مفید هستند و باید به فکر بهبود عملکرد آن ها و افزایش میزان شان باشید. چون بدن را در برابر بیماری‌های عفونی، مشکلات مربوط به چربی خون و حتی اضافه وزن حفاظت می‌کنند. معمولا فلور روده به دلیل تغذیه ی نامناسب، مصرف برخی از داروها بویژه آنتی بیوتیک ها دچار اختلال می‌شوند. در اینصورت نیز باکتری‌های مضر بیشتر شده و بدن را در معرض مشکل قرار می‌دهند.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با چند ماده ی غذایی افزایش دهنده ی فلور روده آشنا کنیم. لطفا با ما همراه باشید.


کلم تخمیر شده یا شوکروت
شوکروت یک خوراک لذیذ فرانسوی است که از کلم تهیه می‌شود. این خوراک مفید باعث تحرک بیشتر باکتری‌های مفید روده شده و باعث می‌شود این باکتری‌ها بهتر بتوانند در برابر حملات احتمالی میکروارگانیسم‌های مهاجم مقاومت کنند. این تاثیر ناشی از تبدیل شدن قند موجود در کلم به اسیدلاکتیک است. این مکانیسم باعث می‌شود که این خوراک جزو پروبیوتیک‌ها قرار بگیرد.

تهیه ی شوکروت در منزل خیلی ساده است. برای این منظور کافیست که کلم را خرد کرده و بشویید. نمک بزنید و به مدت 3 هفته در یک ظرف شیشه ای در بسته نگه دارید.

میزو

میزو یا خمیر سویا
میزو یکی از فراورده های سویا و حاوی میزان زیادی فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب است.

در واقع میزو از خمیر به دست آماده از تخمیر لوبیای سویا با یکی از غلات و قارچ تهیه می‌شود.

انواع مختلفی از میزو با رنگ های مختلف وجود دارد. از این خمیر برای تهیه ی سوپ استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که میزو بعد از طبخ شدن نباید مجددا گرم شود.

ماست طبیعی
اگر خدای نکرده مریض شده اید و آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید حتما ماست طبیعی میل کنید تا جبران مافات کرده و باکتری‌های مفید از بین رفته را احیا کند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف ماست بخصوص زمانیکه از آنتی بیوتیک ها برای مقابله با هلیکوباکترپیلوری استفاده می‌شود ضروری است. این باکتری در روده ی 80 درصد افراد وجود دارد و در برخی موارد می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند گاستریت مزمن، زخم معده و در مواردی منجر به سرطان معده شود. ماست می‌تواند باعث افزایش تاثیرگذاری آنتی بیوتیک ها شده و فلور روده را حفظ کند.

کفیر یکی از نوشیدنی‌های زودهضم است. در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار مشکل هضم غذا هستند یا معده ی حساسی دارند و همچنین در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار دارند توصیه می‌شود

عسل
عسل به دلیل دارا بودن فروکتو اولیگاساکارید یک ماده ی غذایی پری بیوتیک محسوب می‌شود که قادر است رشد باکتری‌های مفید روده را افزایش داده و با برخی از ترکیبات سمی و همچنین یبوست مقابله کند. فراموش نکنید که عسل نیز یک ماده ی غذایی حاوی قند است و در نتیجه پرکالری است. در نتیجه اگر دغدغه ی تناسب اندام دارید نباید در مصرف این ماده ی غذایی زیاده روی کنید.

آرتیشو

آرتیشو یا کنگرفرنگی
آرتیشو یکی از منابع فوق العاده ی اینولین، یک پری بیوتیک طبیعی و مفید برای روده هاست. این قند قابل هضم در روده ی کوچک نیست اما توسط فلور باکتریایی کولون تخمیر می‌شود.

باکتری‌های مفید فلور از آن برای رشد خود استفاده می‌کنند. مواد غذایی دیگری مانند گلابی، سیر، پیاز و مارچوبه نیز جزو مواد غذایی حاوی اینولین هستند و بنابراین جزو مواد غذایی پری بیوتیک محسوب می‌شوند.


ماست پروبیوتیک
برخی از مشکلات گوارشی مانند اسهال باعث کاهش فلور روده می‌شوند. در این صورت بعد از رفع مشکل، مصرف ماست حاوی پروبیوتیک ها ضروری است تا تعادل فلور روده حفظ شود. البته برخی از پزشکان در حین اسهال نیز مصرف ماست پروبیوتیک را توصیه می‌کنند تا مدت زمان بیماری کوتاه تر شده و احیای میکروارگانیسم های مفید موجود در روده با سرعت بیشتری انجام شود. نتایج پژوهش‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد این محصولات علاوه بر مقابله با اسهال برای کاهش مشکلاتی مانند نفخ و یبوست نیز مفید هستند.


کفیر
در کشور روسیه مصرف این محصول تخمیر شده ی آمده از قفقاز بسیار رایج است. در واقع روس ها قرن هاست کفیر می‌نوشند و آن را «دانه های پیامبر» می نامند. به خاطر اینکه گفته می‌شود حضرت محمد (ص) به مردم شمال کوه های قفقاز دانه های کفیر هدیه داده است.

عسل به دلیل دارا بودن فروکتو اولیگاساکارید یک ماده ی غذایی پری بیوتیک محسوب می‌شود که قادر است رشد باکتری‌های مفید روده را افزایش داده و با برخی از ترکیبات سمی و همچنین یبوست مقابله کند

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم هر فرد روسی هر ساله به طور متوسط 5 لیتر کفیر می نوشد. کفیر یکی از نوشیدنی‌های زودهضم است. در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار مشکل هضم غذا هستند یا معده ی حساسی دارند و همچنین در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار دارند توصیه می‌شود.


سخن آخر
مواد غذایی اشاره شده باعث افزایش میزان فلور روده شده و شما را از گزند بسیاری از بیماری‌ها حفظ می‌کنند. باید بدانید که روده ها بخش مهمی از دستگاه گوارش هستند و سلامت آن ها روی سلامت بدن تاثیر دارد. در نتیجه بهتر است تمام تلاش تان را برای ارتقای سلامتی این بخش‌ها انجام دهید.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
منوی پیشنهادی برای روده‌های سالم
پروبیوتیک‌ها؛ ضروری برای کودکان
تغذیه‌ی مناسب برای روده‌های بی‌اعصاب
10 معجزه از پروبیوتیک ها: از هضم راحت غذا تا مقابله با عفونت ادراری

اثر پروبیوتیک‌ها بر بدن و کاهش وزن

پروبیوتیک‌ها: این‌بار برای مقابله با سرماخوردگی

پروبیوتیک‌ها؛ ضروری برای کودکان
پنیر پروبیوتیک چه خاصیتی دارد؟
ماست معمولی یا پروبیوتیک!؟
همه چیز درباره پروبیوتیک‌ها (1)
همه چیز درباره پروبیوتیک‌ها (2)
همه چیز درباره پروبیوتیک‌ها (3)
تأثیر ماست بر سلامت روده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.