تبیان، دستیار زندگی
نقره یکی از عناصر شیمیایی دارای عدد اتمی 47 و وزن اتمی 107.8682 و در گروه یک فرعی (IB) جدول تناوبی قرار گرفته است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های شگفت انگیز نانو نقره

نقره یکی از عناصر شیمیایی دارای عدد اتمی 47 و وزن اتمی 107.8682 و در گروه یک فرعی (IB) جدول تناوبی قرار گرفته است. نقره فلزی سفید مایل به خاکستری و براق است و از نظر شیمیایی یکی از فلزات سنگین و از جمله فلزات نجیب و از نظر تجارتی عنصری گرانبها تلقی می‌گردد.

نقره یکی از عناصری است که از گذشته های دور و دوران های باستان به عنوان یک فلز شناخته شده و مورد استفاده واقع می شده و از آن در کتاب های فراعنه مصری، که قدمت این کتاب ها به حدود 3600 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، به عنوان فلزی ارزشمند یاد شده است.

از نقره ، 25 ایزوتوپ رادیواکتیو شناخته شده اند که دارای جرم های اتمی 102 الی 117 می‌باشند. نقره معمولی از دو ایزوتوپ با جرمهای 107 و 109 تشکیل شده است.


پودر نقره به نظر هیپوکراتیس (Hippocrates) پدر علم پزشکی نوین، دارای اثرات شفادهندگی و ضد مریضی بوده و در لیست درمانی برای زخم ها قرار داشت. ترکیبات نقره به مقدار زیادی در کاربردهای پزشکی داخل شده به طوری که سلاح اصلی در مقابل زخم های عفونی در جنگ جهانی اول بود تا اینکه آنتی بیوتیک ها تولید شدند.
در سال 1884 پزشکان متخصص آلمانی محلول چشمی یک درصد نیترات نقره را برای جلوگیری از عفونت چشمی معرفی نمودند که گفته می شود اولین مقاله علمی مستند برای کاربردهای پزشکی نقره می باشد. به علاوه استفاده از کرم های "سولفا دی آدین نقره" برای مصارف ضد باکتریایی است که به طور گسترده ای برای زخم ها و سوختگی های شدید استفاده می شود.

داستان خاصیت ضد میکروبی نقره داستانی معاصر نیست بلکه این خاصیت از دیرباز شناخته شده بوده و به کار می رفته است برای مثال در جنگ ها جهت ترمیم زخم های سربازان روی زخم، سکه ای از جنس نقره قرار می دادند و سپس محل زخم را می بستند و یا برای نگهداری مواد غذایی (شیر) از ظروف نقره ای استفاده می شده و علت شیوع نیافتن بیماریهای مسری در مناطق اعیان نشین را به ظروف نقره نسبت می دهند و یا استفاده از نقره جهت ساخت ضریح ائمه و سفارش فراوان دین اسلام به استفاده از انگشتر نقره نیز از سایر موارد می باشد.

نقره به دلیل اثرات ضد میکروبی مناسب از زمان های بسیار قدیم مورد توجه بوده است و تا کنون مدارک مستندی دال بر ایجاد مقاومت میکروبی به نقره نیز ارایه نشده است. لذا با پیشرفت نانوتکنولوژی شاهد محصولات مختلفی از نانو نقره نیز هستیم. در فناوری نانونقره (Nano Silver)، یون های نقره به صورت کلوییدی در محلولی به‌ حالت سوسپانسیون قرار دارند که دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس می باشند. نقره در ابعاد بزرگ تر، فلزی با خاصیت واکنش دهی کم می باشد، ولی زمانی که به ابعاد کوچک در حد نانومتر تبدیل می شود خاصیت میکروب کشی آن افزایش می یابد.

نانو ذرات نقره نسبت به آنتی بیوتیک ها دارای مزایایی می باشد که به تعدادی از آنها اشاره می شود :
- باکتری ها به نانو ذرات نقره مقاومت پیدا نمی کنند زیرا نانو ذرات نقره بر روی قسمت های مختلف و آنزیم های متعددی موثر هستند.
- نانو ذرات نقره بر روی طیف گسترده ای از باکتری ها موثر هستند.
- نانو ذرات بر روی سلول های انسانی اثر سوء ندارند زیرا سلول های انسانی به صورت بافت هستند.
- بر خلاف آنتی بیوتیک ها که پس از واکنش با سلول تغییر شکل یافته و بی اثر می شوند، نانو ذرات نقره پس از اثر بر میکروب ها آزاد شده و بر میکروارگانیسم های دیگر تأثیر می گذارند.


 پس به طور خلاصه مزایای فن آوری نانو سیلور به شرح زیر می باشد:
 
1- غیر سمی
2- غیر شیمیایی ( محلول در آب )
3- سازگاری با محیط زیست
4- غیر محرک برای بدن
5- فاقد حساسیت زائی
6- مقاوم در برابر حرارت
7- وسیع بودن گستره آن
8- تاثیر بسیار بالا و سریع حتی در غلظت های کم
9-  ماندگاری بسیار بالا در سطوح مورد مصرف
10- عدم ایجاد و افزایش مقاومت و سازگاری در میکرو ارگانیسم

مطالب مرتبط:
طیف سنجی رزونانس مغناطیس هسته ای     
تجزیه حرارتی به روش DSC 
مولکول های قطبی و ناقطبی  
خاصیت های جریان متناوب

هدایت سنجی


مرکز پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: نفیسه مدانلو

تنظیم: مریم فروزان کیا