تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز در این آزمایش قصد داریم شما را با آزمایشی بسیار جذاب و جالب از دنیای شیمی آشنا سازیم. آزمایشی که از منبع زغال به عنوان ماده اولیه برای ساخت کریستال های رنگی استفاده می شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کریستال های رنگی از زغال بسازید

دانش پژوهان عزیز در این آزمایش قصد داریم شما را با آزمایشی بسیار جذاب و جالب از دنیای شیمی آشنا سازیم. آزمایشی که از منبع زغال به عنوان ماده اولیه برای ساخت کریستال های رنگی استفاده می شود.


همانگونه که می دانید، زغال سنگ، یک كانی سیاه رنگ و پر انرژی است كه از بقایای درختان، بوته‌ها و سایر گیاهان به وجود آمده است.

این کانی، یك سنگ رسوبی است و امروزه، برکسی پوشیده نیست که زغال سنگ، منشاء گیاهی دارد و طی فرآیندهای طولانی شیمیایی، بیولوژیکی و ژئولوژیکی در دوران گذشته تشکیل شده و به صورت ذخیره‌ های پر ارزشی در آمده است که امروزه انسان از آن بهره ‌برداری می‌کند.

همه زغال سنگ‌ها، به یک روش به وجود نیامده ‌اند، بلکه با توجه به دوران مختلف زمین شناسی و شرایط متفاوت آنها، نوع تغییرات موثر در به وجود آوردن زغال سنگ‌ها نیز متفاوت بوده است. از اینرو، امروزه، چند نوع زغال سنگ در معادن وجود دارد.

مهم ترین کاربرد زغال سنگ در دنیا برای تأمین انرژی و سوخت نیروگاه ها ست. هم اکنون 40 درصد برق جهان در نیروگاه های زغال سنگی تولید می شود. علاوه بر این از زغال سنگ در تهیه ی کُک برای صنایع فولاد سازی استفاده می شود. به طوری که در سال 2006 حدود 68 درصد فولاد دنیا با مصرف زغال سنگ تولید شده است. زغال تنها برای استفاده به عنوان منبع سوختی نیست و می تواند ابزاری برای سرگرمی نیز باشد. در اینجا ما  آزمایشی را معرفی می کنیم که می توانید با انجام دادن آن از زغال به کریستال های رنگی دست یابید.

وسایل مورد نیاز:

• دو قاشق غذاخوری نمک
• دو قاشق غذاخوری پودر آبی رنگ رختشویی
• دو فاشف غذاخوری آمونیاک
• بشقاب پلاستیکی  یک بار مصرف
• شیشه مربا کوچک
• قاشق یکبار مصرف
• 10-8 قطعه  زغال قالبی
• رنگ غذا

کریستال های رنگی از زغال بسازید

روش کار:

1-در ابتدا نمک خوراکی، پودر رختشویی مایع و آمونیاک را در شیشه مربای کوچک هم زده تا محلولی به دست بیاید. مراقب باشید تا بخارات آمونیاک را استنشاق نکنید، بدین منظور می توانید از ماسک ایمنی استفاده نمایید.
2- مخلوط را با قاشق خوب مخلوط کنید تا کاملا همگن و یکنواخت شود.
3- چهار قالب زغال را در یک بشقاب پلاستیکی قرار داده و کمی رنگ خوراکی به هر قطعه بیفزایید.
4- سپس مقدار کمی از مخلوط ساخته شده در مرحله اول را بر روی قطعه های زغال بریزید.

5- ملاحظه می کنید که اشکال و رنگ های زیبایی به دلیل انجام واکنش های شیمیایی شروع به آشکار سازی می کنند. در حالی که این واکنش در حال وقوع می باشد شما می توانید بر روی قطعات دیگر هم این کار را انجام داده و بدین ترتیب کریستال های زیبا و رنگی به دست بیاورید.


این فعالیت  نه تنها سبب می شود تا با مفاهیم زمین شناسی آشنا شوید بلکه این زمینه را در شما ایجاد می کند که از اجسامی که زیبا نیستند به آسانی می توان با انجام واکنش های شیمیایی پدیده های زیبایی را خلق کرد.

مطالب مرتبط:
Ph  آب نبات 

قندی که می سوزد  
ذره بین قوی با یک قطره آب          
زنبور پرنده 
Ph خاک 


مرکز پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: نفیسه مدانلو

تنظیم: مریم فروزان کیا