تبیان، دستیار زندگی
با كسی شوخی ندارند! فصل تابستان ، علیرغم اینكه نوید دهنده آغاز گرما می باشد ولی در عین حال جاذبه های بسیـاری را نیـز بـه همراه خود دارد كه یـكی از آنـها شنـا به ویـژه در دریا و آب های طبیعی می باشد. همواره با آغاز فصل تابستا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان ؛ شنا ؛ دریا

آب و آتش با كسی شوخی ندارند!

فصل تابستان ، علیرغم اینكه نوید دهنده آغاز گرما می باشد ولی در عین حال جاذبه های بسیـاری را نیـز بـه همراه خود دارد كه یـكی از آنـها شنـا به ویـژه در دریا و آب های طبیعی می باشد.

همواره با آغاز فصل تابستان ، مناطق شمالی كشورمان كه در حاشیه دریای خزر قرار دارند، شاهد حضور گسترده مسافرین از اقصی نقاط كشور بوده كه با اشتیاق فراوان ، عازم این مناطق شده و به تناوب ضمن شنا در دریا ، از این نعمت طبیعی بهره كافی را می برند.

البته ، از نكات قابل تأمل در این زمینه، عدم توجه به توصیه های مكرر مسوولان و دست اندركاران نسبت به رعایت اصول و مقررات شنا در دریا علیرغم آشنایی احتمالی به فنون آن می باشد ، به طوری كه این مسئله باعث شده است تا همه ساله شاهد تلفات جانی متعددی در این فصل و غرق شدن تعداد زیادی از هموطنانمان در آبهای دریای خزر باشیم.

به راستی مقصر اصلی در بروز این تلفات انسانی كیست؟ آیا غرق شدن یك فرد در آبهای ساحلی دریای خزر ناشی از فقدان امكانات لازم در زمینه شنا و بهره مندی از این نعمت خدادادی است یا اینكه خود انسانها به دلیل عدم رعایت اصول و ضوابط لازم ، با دست خود شرایط محرومیت از نعمت زندگی را برای خویش فراهم می سازند؟

پاسخ به سوالات فوق و موارد مختلف حاشیه ای انگیزه مناسبی بود تا خبرنگار گروه ورزش ایسنا ، ضمن حضور در شمال كشور به تهیه گزارشی در این زمینه بپردازد.

صادق معصومی فرح آبادی كه بنا به گفته خویش ده سال سابقه نجات غریقی دارد ، در مورد طرح تابستانی شنا در سواحل دریای خزر اظهار داشت:

« از ابتدای خرداد ماه این طرح آغاز می شود و تا اواخر شهریور ماه نیز ادامه دارد. در واقع طی ساعات 9 تا 12 صبح و 30/3 تا 30/6 بعدازظهر در مناطق مشمول این طرح ، با نظارت نجات غریقان كه از طرف اداره تربیت بدنی استان مامور به حضور در این بخش ها شده اند ، تمامی علاقمندان به شنا، مجاز به حضور در این مناطق و شنا می باشند و در خارج از ساعات یاد شده ، هیچ فردی مجاز به ورود به آب نمی باشد ، توسط نگهبانان پلاژهای ساحلی كاملاً به این امر نظارت می شود».

وی ضمن اشاره به اینكه هنوز بخش هایی از ساحل وجود دارند كه به طور كامل سازماندهی نشده اند ، گفت: « البته مامورین انتظامات با گشت های مكرر خود سعی در انجام نظارت های لازم دارند ولی متأسفانه باید پذیرفت كه اكثریت قریب به اتفاق آمار غرق شدن مربوط به این نواحی می شود. زیرا در مناطق مشمول طرح ، اگر هم فردی دچار حادثه شود، به سرعت نجات غریقان حاضر در صحنه ، وارد عمل شده و وی را نجات خواهند داد».

معصومی دلیل اصلی عدم توجه شناگران دریا به توصیه های مامورین را جاذبه موج دریا می داند و می گوید: « اصولاً جایی كه عمق ندارد، موج هم ندارد، از طرفی همه علاقه دارند تا از روی امواج پرش كنند، كه در برخی موارد ، در پشت موج ، منطقه ای عمیق وجود دارد كه باعث غرق شدگی می شود ».

وی افزود: « از طرفی بسیاری فكر می كنند كه چون در استخر شناگر خوبی می باشند ، لذا در دریا هم مشكلی از این بابت نخواهند داشت. در صورتیكه شرایط این دو محیط كاملاً متفاوت می باشد».

امیرنظام آبادی ، یكی از مسافرین تهرانی ، كه به سواحل دریای خزر عزیمت كرده بود به خبرنگار ایسنا گفت: « پس از مدتها كار و تلاش ، سرانجام در فرصت مرخصی سه روزه به اتفاق خانواده عازم شمال شده ایم تا به قول معروف تجدید قوایی كرده و پس از سپری شدن تعطیلات ، مجدداً به سركار خود حاضر شوم».

وی در پاسخ به این سئوال كه چرا در مناطق مشمول طرح تابستانی حضور یافته و ترجیح به شنا كردن در این مناطق داده است ، تصریح كرد : « مسلماً سواحل این مناطق پاكسازی شده و حضور مأمورین نجات غریق و محدوده مشخص شنا نیز از عوامل اصلی اطمینان خاطر شناگران هنگام حضور آنان در دریا می باشد، ضمن اینكه نصب دوش های آب در كنار ساحل نیز از دیگر عوامل انتخاب این نواحی برای شنا می باشند».

قربان صادقی ، یكی دیگر از نجات غریقان حاضر در كنار ساحل نیز اظهار داشت: « 40 سال است كه در این كار سابقه دارم و در اصل از همان دوران كودكی به اصطلاح در آب بزرگ شده ام، شنای من از نوع قدرتی است و حتی می توانم ده – پانزده كیلومتر شنا كنم ».

وی با اشاره به اینكه طی این سالیان متمادی تاكنون افراد زیادی را از خطر غرق شدن نجات داده است ، ادامه داد: « واقعیت این است كه شاید برخی از شناگران از توصیه های ما كه در اصل به خاطر خود آنان و حفظ سلامتی آنها است، ناراحت شوند ولی واقعیت این است كه آب و آتش با كسی شوخی ندارند، لذا در شرایطی كه برخی افراد فكر می كنند كه در آب مشغول تفریح می باشند و ناخودآگاه به جلو رفته و از محدوده مجاز شنا خارج می شوند ، با آگاه كردن آنان ، اجازه دور شدن بیشتر آنها را نمی دهیم».

یكی از مسئولان مناطق حفاظت شده ساحلی كه نمی خواست نامش فاش شود نیز به خبرنگار ایسنا ، گفت: « هدف اصلی ما فراهم كردن تسهیلات لازم برای استفاده بهتر از اوقات تعطیلی مسافرین به شمال كشور می باشد و اینكه در محیطی سالم و با نشاط به همراه خانواده خویش از مواهب طبیعت بهره كافی را ببرند، در این راستا توصیه اكید ما به مسافرین شمال كشور ، شنا در مناطق كنترل شده و تحت نظارت نجات غریقان حاضر در منطقه با رعایت مقررات لازم می باشد كه در نهایت به سود خود آنان خواهد بود». وی ضمن اشاره به عدم وجود آمار قطعی جان باختگان در دریای خزر خاطرنشان كرد: « معمولاً آمار غرق شدن افراد در مناطق حفاظت شده در برابر سواحل فاقد نظارت های لازم می باشد، كه با افزایش نظارت های مورد نیاز ، به تدریج شاهد كاهش تلفات مربوط به غرق شدن افراد كه عمدتاً مسافرین حاضر در این مناطق می باشند، خواهیم بود».

به نظر می رسد، تخصیص امكانات مادی بیشتر از سوی ادارات كل تربیت بدنی استان های گیلان و مازندران نسبت به استخدام و جذب نیروهای متخصص در امر شنا و نجات غریق و همچنین احداث پلاژهای ساحلی و انجام نظارت های لازم به همراه اتخاذ تدابیری در جهت ارتقای بینش عمومی جامعه نسبت به رعایت اصول شنا در دریا، از عوامل تأثیر گذار در كاهش تلفات انسانی در نتیجه غرق شدگی های دریا می باشد كه امیدواریم این امر به شكلی مطلوب تحقق یابد.