تبیان، دستیار زندگی
گوگل به عنوان یکی از قدیمی ترین موتورهای جستجو، برای اینکه در میان فناوری های جدید همچنان قدرت خودش را حفظ کند، مدتی است اقدامات زیادی را در زمینه فناوری انجام می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه ترین اقدامات گوگل


گوگل به عنوان یکی از قدیمی ترین موتورهای جستجو، برای اینکه در میان فناوری های جدید همچنان قدرت خودش را حفظ کند، مدتی است اقدامات زیادی در زمینه فناوری انجام می دهد.

تازه ترین اقدامات گوگل

تعطیلی پروژه‌ی گوگل کد
گوگل کد سرویس میزبانی پروژه‌ برای توسعه دهندگان است که در سال ۲۰۰۶ توسط گوگل ایجاد شد. گوگل دلیل تعطیلی این سرویس را استقبال کم برنامه نویسان و مهاجرت آن‌ها به گیت‌هاب اعلام کرده و قصد دارد در آینده‌ای نزدیک آن را برای همیشه از دسترس خارج کند.
گوگل در حال تعطیلی سرویس میزبانی پروژه پس از نه سال فعالیت است. این کمپانی امکان ایجاد پروژه جدید را در این سرویس غیر فعال کرده و از ماه آگوست سال جاری میلادی امکان اعمال تغییر در پروژه‌های فعلی را هم متوقف خواهد کرد؛ گوگل تصمیم دارد در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۶ آن را کاملا از دسترس خارج کند.
گوگل در باره‌ی این تصمیم می‌گوید: زمانی که گزینه‌های زیادی برای میزبانی پروژه وجود نداشت، این پروژه را آغاز کرده اما از سال ۲۰۰۶ تاکنون سرویس‌های مشابه بسیاری مانند GitHub و Bitbucket ایجاد شده‌اند که پیشرفت و محبوبیت بسیاری نسبت به گوگل کد یافته‌اند. گوگل حدود هزار پروژه متن‌باز خود را به سرویس GitHub جهت همکاری بیشتر با توسعه‌دهندگان انتقال داده است. همچنین این کمپانی می‌گوید که از زمانی که بیشتر توسعه دهندگان به گیت‌هاب مهاجرت کرده‌اند، گوگل کد به محیطی برای انتشار اسپم و سوءاستفاده تبدیل شده است و با بررسی‌هایی که انجام داده‌اند دیگر این پروژه ارزش چندانی نداشته و باید از دسترس خارج شود.
گوگل نتوانسته با امکانات بیشتر در این سرویس با رقبای خود مقابله کند، به همین دلیل بیشتر برنامه نویسان به سرویس‌های مشابه دیگری پروژه‌های خود را انتقال دهند. توسعه‌دهندگان با استفاده از ابزارهای قرار داده شده در وبلاگ رسمی گوگل می‌توانند پروژه‌های خود را به سرویس‌های GitHub یا Bitbucket  انتقال دهند.

اولین فروشگاه شرکت گوگل در لندن که در Currys PC World گشایش یافته ‌و بیش از هر چیز به یک پارک فناوری شباهت دارد. این مکان جایی است که مشتریان می‌توانند در آن هر آنچه گوگل ارائه می‌کند، از نزدیک مشاهده و تجربه کنند


Google Store، فروشگاه آنلاین جدید گوگل برای فروش گجت‌ها
گوگل فروشگاه آنلاین جدیدی را برای فروش محصولات خود افتتاح کرده است که می‌توان از طریق آن انواع محصولات تحت برند گوگل را نظیر گجت‌های پوشیدنی اندروید ور تا ترموستات‌ها نست و کروم‌کست تهیه کرد. گوگل استور از این پس برای خرید گجت‌های الکترونیک گوگلی جایگزین گوگل پلی خواهد شد. از جمله‌ی گجت‌های موجود در این فروشگاه می‌توان به انواع کیبوردهای نکسوس، کاورهای مختلف و شارژ‌های مناسب برای استفاده در ابزار‌های نکسوس و همچنین لوازم جانبی مربوط به گوگل گلس اشاره کرد. گوگل به مناسبت افتتاح فروشگاه خود، برای مدت محدودی، به‌عنوان هدیه، ارسال رایگان را برای خریداران در نظر گرفته است.
گوگل پلی همچنان به‌عنوان فروشگاهی برای عرضه‌ی انواع بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و خدمات نرم‌افزاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گوگل فعالیت پلی استور خود را همزمان با عرضه‌ی کروم‌بوک جدید ۱٫۰۰۰ دلاری خود آغاز کرده است. در ابتدای محصولات قرار گرفته در فروشگاه نیز می‌توان کروم‌بوک پیکسل را مشاهده کرد.

فروشگاه واقعی گوگل

اکنون مدت زمانی زیادی است که اپل و مایکروسافت، ‌برای بازدید و خرید مشتریان فروشگاه‌های مخصوص به خود دارند و‌ گوگل نیز به این کسب و کار پیوسته است. در واقع، شرکتی که اکنون سیستم عامل اندروید آن، محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل دنیاست،‌ یک فروشگاه واقعی را در کنار فروشگاه مجازی خود برای اندروید راه‌اندازی کرده است.
اکنون مدت زمانی زیادی است که اپل و مایکروسافت، ‌برای بازدید و خرید مشتریان فروشگاه‌های مخصوص به خود دارند و‌ گوگل نیز به این کسب و کار پیوسته است. در واقع، شرکتی که اکنون سیستم عامل اندروید آن، محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل دنیاست،‌ یک فروشگاه واقعی را در کنار فروشگاه مجازی خود برای اندروید راه‌اندازی کرده است.
فروشگاه گوگل اما چیزی بیش از یک فروشگاه است. اولین فروشگاه شرکت گوگل اکنون در لندن که در Currys PC World گشایش یافته ‌و بیش از هر چیز به یک پارک فناوری شباهت دارد. این مکان جایی است که مشتریان می‌توانند در آن هر آنچه گوگل ارائه می‌کند، از نزدیک مشاهده و تجربه کنند.

تازه ترین اقدامات گوگل

راه‌اندازی این فروشگاه نشان از آن دارد که این شرکت با تمام توان خود، سعی در رقابت با دو رقیب اصلی یعنی مایکروسافت و اپل دارد، به ویژه آنکه در این فروشگاه به جر محصولات گوگل یا مرتب با گوگل، آموزش‌های رایگان نیز در کاربرد برخی ابزار‌ها و محصولات به مشتریان ارائه می‌شود.
وقتی در ابتدا وارد این فروشگاه می‌شوید، با تعداد زیادی دستگاه‌های گوگل از جمله گوشی‌های نکسوس، تبلت‌ها، کروم بوک‌ها و تکنولوژی‌های پوششی مجهز به اندروید مواجه می‌شوید. آزمایش و تجربه همه آن‌ها امکان پذیر است.
در این نمایشگاه یک صفحه نمایش بزرگ است‌ که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد با استفاده از Google earth کره زمین را زیر پا بگذارند و همچنین دیوار مجازی گرافیتی به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از Google Doodleها یا‌‌ همان لوگوهای مناسبتی و معروف گوگل گرافیتی مورد علاقه خود را خلق کنند.
جیمز الیاس، مدیر بازاریابی گوگل در انگلستان، در خصوص این فروشگاه اشاره کرده است: ما متوجه این نکته هستیم که دنیای خرده فروشی همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و شرکت‌هایی مانند اپل، بخش مهمی از این دنیا را ‌دارند.
همچنین می‌دانیم که مشتریان به دنبال تجربه‌های خوب از خرید خود هستند و پاسخ ما به همه این‌ها ایجاد مکانی است که در آن مشتری بتواند به سادگی و برای کسب تجربه با همه دستگاه‌ها و محصولات عرضه شده ارتباط برقرار کند
هنوز در این باره که آیا گوگل قصد دارد ‌فروشگاه‌های مشابهی را در نقاط دیگر نیز راه اندازی کند یا خیر، اطلاعاتی وجود ندارد، ولی این شرکت تأیید کرده ‌که تا پایان سال میلادی جاری قرار است دو فروشگاه مشابه دیگر در لندن و اسکس راه اندازی کند.


فرآوری: علی احمدی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: تابناک/ زومیت
مطالب مرتبط:
انتظارات از گوگل در 2015     
جدیدترین نرم افزار گوگل