تبیان، دستیار زندگی
MOOCs مخفف Massive Open Online Course است در دوره های MOOCs چندین هزار نفر شرکت می کنند. دوره های آنلاین کلان (MOOCs) به صورت گسترده ای برای تحول آموزش و پرورش و حرکت آن به سمت مدرنیته در تلاش است تا بتوانند طیف گسترده ای از گزینه ها را در اختیار دانشجویا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

MOOCs برای حرفه ای ها (2)

خلاصه: MOOCs مخفف Massive Open Online Course است در دوره های MOOCs چندین هزار نفر شرکت می کنند. دوره های آنلاین کلان (MOOCs) به صورت گسترده ای برای تحول آموزش و پرورش و حرکت آن به سمت مدرنیته در تلاش است تا بتوانند طیف گسترده ای از گزینه ها را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

با توجه به گزارش های عنوان شده به نظر می رسد دوره های MOOCs در بین دانشجویان با زندگی حرفه ای رواج یافته و طرفدار بیشتری دارد. در این رابطه آقای Brandon Alcorn به عنوان مدیر پروژه یکی از طرح های جهانی به نام Penn می گوید: "این دوره ها به عنوان یک ابزار کمک آموزشی و افزایش توانمندی های حرفه ای برای افراد است و نه صرفا یک ابزار آموزشی

moocs برای حرفه ای ها (2) - شماره ٩٧

در مطلب قبل چند مورد پایگاه آموزش دوره های MOOCs را بررسی نمودیم همچنین در مورد طول دوره این دسته از دوره ها گفتگو شد، مطلب قبل را می توانید از اینجا مطالعه کنید


با توجه به گزارش های عنوان شده به نظر می رسد دوره های MOOCs در بین دانشجویان با زندگی حرفه ای رواج یافته و طرفدار بیشتری دارد. در این رابطه آقای Brandon Alcorn به عنوان مدیر پروژه یکی از طرح های جهانی به نام Penn می گوید: "این دوره ها به عنوان یک ابزار کمک آموزشی و افزایش توانمندی های حرفه ای برای افراد است و نه صرفا یک ابزار آموزشی" در واقع استفاده از این دوره ها بیشتر به منظور یافتن شغل بهتر و دیده شدن در بازار جهانی است و نه فقط برای گذراندن دوره ای جدید و یادگیری فیلدی متفاوت.


برترین پلتفرم های MOOCs
خلبانی، به عنوان محبوب ترین دوره های MOOCs در قالب دوره های برتر مانند EDX و COURSERA ارائه شده است که چندین هزار نفر در آن شرکت کرده و علاوه بر آن ها صدها نفر نیز سالانه آن را امتحان می کنند (پس از پایان دوره و به صورت خودخوان). شاید بتوان گفت بزرگترین مزیت این دوره ها ارائه آن ها توسط اساتید برتر با بالاترین کیفیت استاندارد بوده که در سراسر دنیا در اختیار افراد قرار گرفته است.


شاید به نظر برسد که دوره های خلبانی لزوما راهی برای رسیدن به صنعت و یا تخصص خاصی نیست اما برای مناطق خاصی مفید باشد. (اگر چه می توان گفت برخی افراد تنها به دلیل جذابیت در این رشته، به یادگیری آن می پردازند.)

از دیگر دوره های مورد توجه در دنیا دوره هایی است که توسط کشورهای مهاجرپذیر ارائه می شود به طور مثال دوره Upskilled استرالیا، این دوره که در جهت بالا بردن مهارت های کاری مورد توجه قرار گرفته است، برای استخدام در استرالیا از نیازهای اولیه محسوب می شود و مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است، چرا که آن ها را با مهارت های زیادی در جهت پیشرفت شغلی آشنا می کند.

از دیگر موضوعای که بسیار مورد توجه قرار گرفته دوره های Udacity و Udemy بوده که استقبال فراوانی از آن شده و شباهت زیادی به دوره های مهارت کاری دارند. این دو دوره توسط حرفه ای ها ارائه شده اند.

moocs برای حرفه ای ها (2) - شماره ٩٧

از دیگر دوره های مورد توجه Upskilled استرالیا بود که در جهت بالا بردن مهارت های کاری مورد توجه قرار گرفته و برای استخدام شدن در استرالیا از نیازهای اولیه محسوب می شود و چه به صورت آنلاین و چه به صورت سنتی مورد استقبال واقع شده است چرا که آن ها را با مهارت های زیادی در جهت پیشرفت شغلی آشنا می کند.

با توجه به تنوع رو به رشد آموزش و پرورش و آموزش های حرفه ای که گزینه های متعددی را به کلاس های آنلاین اضافه می کند، دانشجویان مدرن امروزی و یادگیرندگانی که برای زندگی عمومی خود نیاز به افزایش مهارت دارند، با این دسته از دوره ها فرصت های زیادی دارند تا بتوانند طیف گسترده ای از آموزش ها را دریافت کرده و فرصت های شغلی بهتری را به دست آورند.

علاوه بر موارد ذکر شده برخی از دوره ها توسط دولت ها ایجاد شده و هزینه صرف شده در منطقه ای خاص به کار برده می شود که می توان به اقدام استرالیا در جهت افزایش بهبود نتایج آموزشی اشاره داشت. ( این دوره ها به خصوص در کشورهای مهاجر پذیر مورد استقبال قابل توجه قرار گرفته است).

moocs برای حرفه ای ها (2) - شماره ٩٧


با توجه به تنوع رو به رشد آموزش و پرورش و آموزش های حرفه ای که گزینه های متعددی را به کلاس های آنلاین اضافه می کند، دانشجویان مدرن امروزی و یادگیرندگانی که برای زندگی عمومی خود نیاز به افزایش مهارت دارند، با این دسته از دوره ها مطمئنا فرصت های زیادی در اختیارشان قرار دارد تا بتوانند طیف گسترده ای از آموزش ها را دریافت کرده و فرصت های شغلی بهتری را به دست آورند. بالا رفتن کیفیت استاندارد آموزش به صورت ثابت می تواند فرصت های شغلی را افزایش داده تا افراد بتوانند براساس حرفه مورد علاقه خود آموزش ببینند.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان