تبیان، دستیار زندگی
دوره های مجازی این کمک را به سازمان ها می کنند تا بتوانند علاوه بر ارتقای سطح علمی و مهارت های فردی افراد، موقعیت بهتر شغلی و اجتماعی آن ها را نیز به همراه دارد. اما چگونه یک دوره طراحی کنیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک




آنچه که کودکان علاقه فراوانی به آن دارند بازی هایی است که زمان زیادی برای آن صرف می کنند. نکته جالب اینجاست که تمام موارد نام برده شده همگی دارای صفحه نمایش بوده و دیجیتالی هستند و این مورد می تواند وجه اشتراک تمامی وسایل یا به عبارتی تکنولوژی های نام برده باشد.
چگونه می توان منابع آموزشی مختلف را تلفیق کرد تا به یک تعامل جذاب و اثربخش دست یافت؟؟
در کنار جوانب مثبت عصر دیجیتال نباید اثرات منفی آن را نادیده گرفت. به نظر می رسد بسیاری از کودکان زمان زیادی را صرف کار با تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و ... می کنند و یا به عبارت  ساده تر به آن ها چسبیده اند و این امر می تواند تاثیر مخربی بر روی کودکان به خصوص میزان تحرک آن ها داشته باشد. در نتیجه باید به دنبال راهی بود تا بتوان از وسایل دیجیتالی در جهت رشد کودکان استفاده کرد.


سوالی که در اینجا به ذهن می رسد این است که چگونه می توان از وسایل دیجیتالی برای آموزش و یادگیری استفاده کرد.
برخی افراد و به خصوص والدین معتقدند اگر کودکان در زمینه های مختلف ورزشی، هنری و ... استعداد داشته باشند و در آن زمینه حرکت کنند نیازی به آموزش آنلاین نخواهند داشت اما توجه داشته باشید که آشنا کردن کودکان با زمینه های مختلف ورزشی، هنری و ... و مشغول کردن بیش از حد آن ها با این مسائل نیاز کودکان به اینترنت و آموزش آنلاین را از بین نخواهد برد.
والدین بر این عقیده اند که به جای استفاده کودکانشان از بازی های اینترنتی آن ها را به پارک برده و دوچرخه سواری کنند و یا اینکه آن ها را در کلاس های مختلف ثبت نام کنند.


درست است که داشتن تحرک برای فرزندان از الزامات رشد آن هاست اما باید در نظر داشت که وجود و استفاده از وسایل دیجیتالی نیز به رشد آن ها کمک خواهد کرد. اگر توجه داشته باشید مدارس به سمت استفاده از وسایل دیجیتالی در ارائه هر چه بهتر و موثرتر آموزش در حرکت هستند. به عنوان مثال می توان به استفاده از پاورپوینت، ویدئو پرژکتور و ... اشاره کرد.

معلمان و اساتید می توانند بخشی از صحبت های خود را به صورت ویدئو یا پادکست درآورده و برای دانش آموزان بر روی سایت مدرسه آپلود کنند. پادکست های آپلود شده می تواند اطلاعاتی بیشتری نسبت به موارد بیان شده در ساعات کلاسی در اختیار افراد قرار دهد. سوتیتر

به عنوان مثال می توان در استفاده از پاورپوینت سن کودکان را در نظر گرفت و با توجه به نیازهای مربوط به دوران سنی افراد پاورپوینت مناسب را ارائه کرد.

در این مطلب به خوب یا بد بودن تکنولوژی نپرداخته ایم بلکه نکته در اینجاست که در کنار وجود فعالیت های پر تحرک می بایست زمان استفاده از تکنولوژی های دیجیتال را نیز در نظر گرفت. بنابراین باید آموخت که چگونه محتواهای مختلف دیجیتالی را ترکیب کرد تا در آموزش به صورت موثرتری از آن ها بهره گرفت. ترکیب کردن این نوع ابزار باید به گونه ای باشد تا جذب کودکان را به خود بیشتر کند.

از فیلم های کوتاه استفاده کنید.

شما می توانید در آموزش خود از فیلم های کوتاه استفاده کنید. اشتباه برداشت نکنید هدف از بیان این جمله این موضوع نیست که در تمامی آموزش خود از فیلم استفاده کنید بلکه نکته مورد توجه آن است که در قسمت هایی که از اهمیت بیشتری نسبت به سایر قسمت ها برخوردارند از فیلم های کوتاه بهره ببرید. نیازی نیست به فکر ساخت و تدوین فیلم باشید بلکه می توانید بسیاری از این فیلم های آموزشی را در سایت های مختلف یافته و آن ها را دانلود کنید. توجه داشته باشید مدت زمان فیلم با توجه به رده سنی کودکان می تواند برای آن ها خسته کننده باشد. شاید بگویید که در فیلم های مخصوص کودکان از آهنگ های متنوع استفاده شده و خستگی در کار نیست اما از یک بازه زمانی به بعد صبر و حوصله کودک تمام شده و حتی به آهنگ نیز توجهی نخواهد کرد.

به کارگیری سخنرانی و پادکست ها

معلمان و اساتید می توانند بخشی از صحبت های خود را به صورت ویدئو یا پادکست درآورده و برای دانش آموزان بر روی سایت مدرسه آپلود کنند. پادکست های آپلود شده می تواند اطلاعاتی اضافه نسبت به موارد بیان شده در ساعات کلاسی باشند. معلمان باید به نکته توجه داشته باشند که برای انجام چنین کاری با مدرسه مورد نظر مشورت کنند چرا که هر مدرسه سیاست های خاص خود را در جهت به روز کردن مطالب کلاس ها دارد.

تهیه: سید خاموشی