تبیان، دستیار زندگی
این مطلب نوشته Christopher Pappas در تاریخ 14 ژانویه 2015 است. به لطف محبوبیت رو به رشد تلفن های همراه در سال های اخیر افراد بیشتری به سمت استفاده از دستگاه هایی همچون اسمارت فون ها، تبلت ها رفته و با به کارگیری آن ها به صورت روزانه به جذب دانشی ارزشمند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 راه جهت افزایش اثربخشی دوره های آموزش با استفاده از موبایل

 این مطلب نوشته Christopher Pappas  در تاریخ 14 ژانویه 2015 است. به لطف محبوبیت رو به رشد تلفن های همراه در سال های اخیر افراد بیشتری به سمت استفاده از دستگاه هایی هم چون اسمارت فون ها، تبلت ها رفته و با به کارگیری آن ها به صورت روزانه به جذب دانشی ارزشمند و توسعه مهارت های خود بپردازند. در این مطلب 7 روشی را که باعث افزایش اثربخشی دوره های آموزشی با استفاده از موبایل می شود را با شما به اشتراک می گذاریم.

در حقیقت امروزه افراد عادت کرده اند تا به اطلاعات مورد نیاز خود در هر مکان و زمانی دسترسی داشته باشند. دستگاه های تلفن همراه این توانایی را به افراد می دهد تا به کشف ایده های جدید پرداخته و یا گسترش افق های آموزشی را در چند ثانیه به دست آورند.


چگونه به افزایش اثربخشی دوره های آموزشی مبتنی بر موبایل بپردازیم؟
تجربه یادگیری با استفاده از موبایل به سادگی موثر است چرا که فرصت یادگیری در هر زمان و مکانی و بدون هیچ محدودیتی را به افراد می دهد. در اینجا به 7 روشی که به افزایش اثر بخشی دوره های آموزشی با موبایل کمک می کند، اشاره می کنیم.


1. فیلم های کوتاه و خلاصه ای را خلق کنید که فرصت های یادگیری کوچک را به افراد می دهد.
زمانی که یادگیرندگان دارای زمان های فشرده ای هستند و یا در مسیر هستند آخرین چیزی که افراد به ان نیاز دارند یک دوره آموزش موبایلی نیم ساعته است تا برای دریافت اطلاعات مورد نیاز خود آن را مطالعه کنند و یا اگر در قالب فیلم است آن را تماشا کنند.

به جای این شما می توانید یک فیلم 4-2 دقیقه ای ایجاد کرده که افراد بتوانند آن را بر روی اسمارت فون یا تبلت خود در خر مکان و زمانی در دسترس داشته باشند. قرار دادن یک ویدیو در دوره آموزش موبایلی سبب می شود تا یادگیرندگان به راحتی و به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته و آن ها را یاد بگیرند.

مهم نیست که افراد در چه مدت زمانی این کار را انجام خواهند داد مهم این است که آن ها بتوانند زمانی را برای اختصاص به این کار پیدا کنند. همچنین به یاد داشته باشید که یادگیرندگان در محیط های مختلف می توانند به ویدیو دسترسی داشته باشند اما این موضوع برای صوت صدق نمی کند.

بنابراین سعی کنید آموزش های صوتی را به حداقل برسانید تا افراد بتوانند با به حداقل رساندن صدا، با دیدن تصاویر ایده های کلیدی خود را کسب کند. بنابراین نکات و ایده های کلیدی را با استفاده از Bullet point یا متن پر رنگ شده نمایش دهید تا در صورت عدم استفاده از صدا باز هم مفهوم فیلم را درک کند.


2. افراد را به داشتن بحث گروهی از طریق تلفن همراه تشویق کنید.
یکی از شگفت انگیزترین تجربه هایی که در مورد آموزش از طریق موبایل مورد توجه قرار می گیرد این است که یادگیرندگان می توانند با افراد هم سن خود مانند هم کلاسی ها هم کاری داشته و از حمایت مربیان خود در هر مکان و زمانی برخوردار باشند. جهت یک پارچه کردن و ادغام عناصر مشترکی که در دوره های آموزشی مبتنی بر موبایل بهتر است تا یادگیرندگان را با نرم افزارهای کاربردی موبایل آشنا کنید. این نرم افزارها امکان داشتن ارتباط بین افراد را فراهم می کند که به عنوان مثال می توان به یاهو چت، گوگل چت ( Google Hangouts) و ... اشاره کرد تا بتوان تعامل بین یادگیرندگان را افزایش داد.

از افراد بخواهید که در بحث ها فعال باشند چرا که می توانند از تجربیات سایرین استفاده کرده و ایده های جدید و مختلفی را در این بین کشف کنند. ممکن است برخی افراد مایل به صحبت در کلاس های فیزیکی نباشند و از این طریق می توانند بدون آن که کسی او را ببیند نظرات خود را بیان کند. حتی افراد می توانند از صداهای ضبط شده نیز در این بین استفاده کنند.


3. برای یادگیرندگان از طریق تلفن همراه اطلاعیه و یادآوری ارسال کنید.
برای انکه بتوانید سازمان دهی بیشتر و بهتری را بر دوره های آموزش موبایلی خود داشته باشید می توانید این کار را از طریق ارسال اعلان ها و اطلاعیه ها برای یادگیرندگان انجام دهید. از این طریق یادگیرندگان می توانند تذکرات، به روز رسانی دوره ها و یا حتی لینک هایی را که شامل تمامی اطلاعیه ها به صورت فشرده شده است را در تلفن همراه خود داشته باشند تا به آن ها کمک کند تجربه یادگیری موثرتری را در دوره های آموزشی موبایلی داشته باشند.

ادامه دارد...

تهیه: سیدخاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان