تبیان، دستیار زندگی
هدف ما از ارائه این مطلب آشنایی با جنبه های مختلف آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو نویسی است. بنابراین می توان دوره های آموزش الکترونیک را طراحی کرد که علاوه بر ایجاد انگیزه در مخاطبان می توان بهترین تجربه آموزشی را برای آن ها ایجاد کرد تا به موثرترین شکل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیکی مبتنی بر سناریو

چکیده: هدف ما از ارائه این مطلب آشنایی با جنبه های مختلف آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو نویسی است. بنابراین می توان دوره های آموزش الکترونیک را طراحی کرد که علاوه بر ایجاد انگیزه در مخاطبان می توان بهترین تجربه آموزشی را برای آن ها ایجاد کرد تا به موثرترین شکل ممکن بتوانند مهارت های خود را افزایش دهند.

تئوری ها و مدل های طراحی آموزشی بسیاری در زمینه خلق دوره های آموزش الکترونیک وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. در واقع انتخاب مدلی که متناسب با نیازهای فراگیران و کارمندان باشد و بتواند ان ها را برآورده کند به عنوان یک کار چالش برانگیز محسوب می شود.

آموزش الکترونیکی مبتنی بر سناریو


 آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو در جهت بهبود تعامل یادگیرندگان

اگر شما به دنبال مدلی ایده آل بوده تا با استفاده از آن بتوانید تعامل بین یادگیرندگان را بهبود بخشید، می توان گفت آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو می تواند به عنوان یک مدل و راه حلی مناسب باشد.


یادگیرندگان اطلاعات را در طول دوره های SBL جمع آوری کرده و در نهایت راه حل هایی مبتنی بر دانش خود و اطلاعات جمع آوری شده ارائه می دهند. تا همین اواخر ایجاد و برگزاری دوره های SBL بدون سفارشی سازی های پرهزینه امکان پذیر نبود اما با ورود نسل جدیدی از ابزارها، ایجاد و ویرایش پیچیده ترین دوره های SBL آسان شده است.


آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو برای یادگیرندگان یک محیط واقعی را شبیه سازی می کند و این امر باعث ایجاد فرصتی می شود تا بتوانند مهارت هایی را کسب کنند که در زندگی واقعی خود استفاده کاربردی داشته باشد. زمانی که یادگیرندگان در محیط و بستر یادگیری قرار دارند، اطلاعاتی که به ان ها منتقل می شود نه تنها بخاطر سپردن اطلاعات آسان بوده بلکه امکان مدیریت اطلاعات در حافظه بلندمدت را نیز دارند. (تجربه ای که به صورت عملی باشد به یادآوردن آن بسیار آسان است.

به عنوان مثال زمانی که درس جغرافیا تدریس می شود اگر دانش آموزان مباحث تدریس شده را از نزدیک مشاهده کنند و امکان لمس آن ها را داشته باشند و یا اینکه در زمینه مورد نظر فیلمی را مشاهده کنن، یادگیری آن آسان تر و جذاب تر بوده و در حافظه بلند مدت آن ها ثبت می شود.) حال اگر دوره های آموزش الکترونیک شما مانند یک سناریو به افراد آموزش داده شود، علاوه بر اینکه در حافظه کوتاه مدت ثبت می شود بلکه در طول زندگی خود آن را در حافظه بلند مدت نیز داشته و می توانند آموخته های خود را در زندگی و کار خود استفاده کنند.

در ادامه تعدادی از ویژگی هایی که اموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو است را بیان خواهیم کرد. براساس مطالعات به عمل آمده از چندین مقاله به صورت خلاصه می توان گفت که آموزش الکترونیک مبتنی بر سناریو به دنبال عمل است و آموزش صرفا تئوری نبوده چرا که به هنگام آموزش دانش مورد نظر آن را در محیط کار یا زندگی شخصی خود پیاده کرده و مورد استفاده آن ها قرار می گیرد.


 واقع بینانه

برای آن که بتوانید به طور کامل یادگیرندگان را در آموزش و یادگیری درگیر کنید بهترین راه آن است که در طراحی سناریوی خود تا حد امکان واقعیت را در نظر بگیرید و آن را مانند و یا نزدیک به واقعیت پیاده سازی کنید و در عین حال محتوای مورد نظر برای انتقال به یادگیرندگان را در آن بگنجانید.


 یادگیرنده محور

همواره باید یادگیرنده را در مرکز توجه و تمرکز قرار دهید. وظایفی که در آموزش الکترونیک سناریو محور تعریف می کنید می بایست براساس قرارا دادن یادگیرنده در محوریت توجه رسم شود و به ان ها اجازه داده شود که مهارت های خود را افزایش داده و از آن ها استفاده کنند. یادگیرندگان باید توجه داشته باشند که در کنار گسترش دادن مهارت های خود باید نقاط ضعف خود را نیز بهبود بخشند.


 اعمال استراتژی های یادگیری

سناریوی طراحی شده از سوی شما باید دارای استراتژی های یادگیری کاربردی باشد. بدین معنا که سناریوی نوشته شده باید مهارت ها و دانشی را به یادگیرندگان منتقل کند که مرتبط با کسب و کار فرد باشد و این امر موجب می شود تا مطالبی را که به صورت تئوری آموزش می بینند در کار هم تجربه کنند.


 تعاملی بودن سناریو

یادگیرندگان به صورت کامل در کار و سناریوی مربوطه غوطه ور هستند و سطح بالایی از تعامل دارند. (حتی تنظیمات کلاس درس مجازی نیز ان ها را درگیر می کند). ماژول های تعاملی باید براساس تجربه دنیای واقعی افراد باشد به جای آن که تنها بر اطلاعات نظری تکیه شده باشد.

تهیه: سیدخاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان