تبیان، دستیار زندگی
تمامی فرآیندهای آموزشی ارائه شده که بر پایه آموزش الکترونیک هستند، سرعت را به عنوان جزئی مهم در زیرساخت خود قرار داده اند اما دنبال کردن یک فرآیند آموزشی یکنواخت نه تنها موجب جذب فراگیران نمی شود بلکه در آن ها احساس خستگی و کسل کنندگی را ایجاد خواهند کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات مثبت و منفی میکرو آموزش (2)

در اختیار داشتن امکانات واطلاعات پیشرفته امکان برقراری ارتباط و تبادل سریع اطلاعات بیش از پیش میسر گردیده است ، افراد در هر کجا که باشند می توانند آخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه در یافت کنند. میکرو آموزش سبب شده تا نیاز به حضور فیزیکی استاد و فراگیران در کلاس درس از بین رفته و یادگیری در محیط های غیر از کلاس امکان پذیر می باشد اما تغییر محیط نیز می تواند بر تمرکز و یادگیری تاثیرگذار باشد.

تمامی فرآیندهای آموزشی ارائه شده که بر پایه آموزش الکترونیک هستند، سرعت را به عنوان جزئی مهم در زیرساخت خود قرار داده اند اما دنبال کردن یک فرآیند آموزشی یکنواخت نه تنها موجب جذب فراگیران نمی شود بلکه در آن ها احساس خستگی و کسل کنندگی را ایجاد خواهند کرد. عدم وجود محیط رسمی و پوشش ندادن موضوعات با جزئیات کامل از جمله معایب در آموزش به شیوه میکرو است.

رسانه ها می توانند فرآیند آموزش را جذاب کنند.

این یک حقیقت است که میکرو آموزش می تواند اطلاعات را به سرعت منتقل کند و در زمان صرفه جویی کند اما تصور نکنید که میکرو آموزش تنها همین مزیت را داراست. برای این که بتوانیم در زمان صرفه جویی کنیم و سرعت انتقال را در میکرو آموزش بالا ببریم، می توانیم از انواع مختلفی از مانند فیلم، پاورپوینت، کلیپ های صوتی و... استفاده کنیم. موارد ذکر شده به جذاب شدن فرآیند یادگیری کمک می کنند.

جوانب منفی میکرو آموزش

علاوه بر موارد مثبتی که برای میکرو آموزش ذکر کردیم، به موارد و نکات منفی آن نیز می پردازیم. اجازه دهید تا نگاهی به برخی از آن ها بیندازیم.

 پوشش طیف وسیعی از موضوعات مشکل خواهد بود.
طول دوره های ارائه شده به وسیله میکرو آموزش کوتاه بوده و این غیر ممکن به نظر می رسد که بتوانید موضوعی را در یک جلسه تکمیل کنید. حتی ممکن است نتوانید در مورد موضوعی به طور کامل با جزئیات در یک تک جلسه بحث کنید. برای مثال اگر برنامه تدریس موضوعی را دارید که نیاز به زمان طولانی دارد بهتر است از میکرو آموزش استفاده نکنید چرا که ممکن است برای توضیح کامل آن با جزئیات به دو یا سه جلسه نیاز داشته باشید.

  نیازی به توجه و فداکاری نیست
آیا لازم است که شما تمرکز، فداکاری و قدرت ذهنی بالایی برای دوره های کوتاه تدریس داشته باشید؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است. زمانی که شما نسبت به زمان جلسات آگاهی دارید و می دانید که آموزش در زمان کوتاهی پایان می یابد مطمئنا برای آماده شدن در آن خود را به سختی نمی اندازید. تصور کنید اگر استادی بخواهد برای یک کلاس 4 ساعته آماده شود، بدون شک از قبل مطالعه ای پیش زمینه خواهد داشت تا به خوبی برای کلاس و آموزش خود را آماده کند، اما زمانی که می دانید زمان کلاس کوتاه است، آمادگی چندانی لازم نیست. بنابراین فرآیند آموزش و پرورش که کوتاه می شود، میزان زمان و تمرکزی که برای یادگیری افراد صرف می کنند، بسیار کم خواهد شد.

 گاه محیط جدید مانع یادگیری می شود.
مفهوم کلاس این حقیقت را در ذهن فراگیران تداعی می کند که برای یادگیری باید در یک محیط رسمی حضور پیدا کنند ولی استفاده از میکرو آموزش، دسترسی را چنین محیطی را فراهم نمی کند و این موضوع باعث تاثیر بر نوع یادگیری می شود. این تاثیر از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرد: اول آن که ممکن است محیط در میزان تمرکز افراد تاثیرگذار باشد. دیگری این که تصویر ذهنی فرد از کلاس اجازه آموزش را ندهد.

فرد تصور می کند برای یادگیری موضوعات جدید باید در کلاس حضور یابد و محیط رسمی باشد و زمانی که این اتفاق نمی افتد آمادگی برای یادگیری به شدت کاهش می یابد و پذیرش افراد در یادگیری به شیوه میکرو آموزش کم می شود. به عنوان مثال زمانی که می خواهید به آموزش زبان بپردازید مشاهده فیلم های آموزشی بر روی اسمارت فون ها تاثیر کمتری نسبت به آموزش حضوری و رسمی را داراست.
با توجه به تمامی موارد گفته شده، Micro Learning (میکرو آموزش) یک مفهوم جدید در جهان آموزش و پرورش است که دارای نکات مثبت و منفی مربوط به خود است. افراد سعی دارند تا نکات مثبت را تقویت کرده و تاثیر نکات منفی را از بین برده یا آن ها را کاهش دهند. با این حال می توان گفت دلیل اجرایی شدن این نوع از آموزش آن است که جوانب مثبت بر جوانب منفی غلبه دارد. از این رو میکرو آموزش از سوی موسسات، شرکت ها و سازمان های مختلف مورد استقبال واقع شده و سعی دارند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنند.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان