تبیان، دستیار زندگی
وجود مالتی مدیا در حین کار و به صورت لینک می تواند دانش یادگیرنده را در خصوص موضوعی افزایش داده و جذابیت را برای او فراهم کند. خارج کردن ارائه از حالت خشک و رسمی و تبدیل آن به سناریویی دلنشین موجب توجه بیشتر افراد به ارائه شما می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک (3)

هدف از یک ارائه ممکن است دادن اطلاعات به مخاطبان باشد. اما در بیشتر موارد هدف یک ارائه قانع کردن آن ها در مورد چیزی، یا تربیت کردن آن ها و یا جذب کردن و برانگیختن مخاطبان در مورد چیزی است. افراد موفق در داشتن ارائه مناسب کسانی هستند که تنها به چهارچوب های از پیش تعیین شده توجه نمی کنند بلکه احساسات را در کار خود شریک می کنند. هدف از بیان این مطلب معرفی نکاتی در خصوص داشتن ارائه ای بهتر است.

وجود مالتی مدیا در حین کار و یا استفاده از آن ها به صورت لینک می تواند دانش یادگیرنده را در خصوص موضوعی افزایش داده و جذابیت را برای او فراهم کند.

خارج کردن ارائه از حالت خشک و رسمی و تبدیل آن به سناریویی دلنشین موجب توجه بیشتر افراد به ارائه شما می شود. هرچه سناریو به مسائل دنیای واقعی نزدیک تر باشد، یادگیرندگان حس بیشتری نسبت به موضوع داشته و تجربه بیشتری را به دست می آورند.
در قسمت قبل به ساماندهی لایه ها و مزیت آن و ایجاد منوی حرکت پذیر به عنوان نکاتی در داشتن ارائه بهتر اشاره داشتیم و در ادامه سایر نکات را بیان خواهیم کرد.


1. استفاده از Hyperlink برای تعاملی کردن فیلم ها در دوره های آموزش الکترونیک
لینک کردن کاری بسیار سودمند در کار شماست که خدمات متفاوتی را در اختیار می گذارد تا بتوانید طراحی دوره آموزش الکترونیک را به صورت تعاملی انجام دهید. همچنین شما می توانید از ویدیوهای ادغام شده با هم استفاده کنید که خود، آن ها را می سازید.

می توانید از ویدیوهای آپلود شده بر روی یوتیوب و یا ویدیوهایی که خود آپلود کرده اید، استفاده کرده و حتی آن ها را با یکدیگر ادغام کنید. این موضوع به یادگیرندگان این فرصت را می دهد تا بتوانند دانش خود را گسترش داده و در موضوع مورد نظرشان عمیق شده و بهتر آن را یاد بگیرند بدون اینکه نیاز به کلیک های اضافی داشته باشد.


2. ویژگی ها را همه جانبه ارائه دهید.
زمانی که شما می خواهید ارائه خود را به یک دوره آموزش الکترونیک مرتبط کنید، مواردی خیلی ساده مانند صدا یا تصویری که بر روی زمینه است،  می تواند دنیای متفاوتی را برای افراد به وجود آورد.

شما به راحتی می توانید با اضافه کردن یک موسیقی آرام رایگان یا صدایی شبیه آن، آموزش خود را سرگرم کننده تر و زیباتر ارائه دهید. با انجام همین کارهای ساده به راحتی می توانید ارائه ای برای یک دوره آموزش الکترونیک داشته باشید.

افراد حرفه ای با رعایت کردن همین نکات ریز، به محبوبیت های بزرگی می رسند. با اضافه کردن ویژگی های مختلف به آموزش الکترونیک، به یادگیرندگان کمک می کنید تا دوره ای بگذارنند که به نکات کلیدی توجه بیشتری داشته باشند.

به عنوان مثال اگر می خواهید از Bullet Point در ارائه خود استفاده کنید به جای آن می توانید از تصاویر زیبا یا ویژگی های دارای شکل به کار ببرید.

شاید تصور کنید که این نکات چندان هم مهم نیستند اما یادگیرندگان با مشاهده همین نکات، تعیین کننده نوع ارتباط فرد با آموزش مورد نظر شما هستند چرا که گفتگوهای صوتی و تصویری ارزش بیشتری در آموزش الکترونیک دارند و این موضوع ثابت شده است.

همچنین می توانید قابلیت کلیک را قرار دهید تا با مراجعه به آن بتوانند مطالب بیشتر یا فیلمی در ارتباط با آن را مشاهده کنید. شما می توانید از گرافیک بیشتری استفاده کنید و یا برنامه هایی را به کار ببرید که توانایی طراحی شما را بالا ببرند.


3. ارائه می تواند شامل داستان یا سناریو باشد، که تعاملی بودن آن را افزایش دهد.
شما می توانید با داستان ها، قالب های بازی و سناریوها دوره های آموزش الکترونیک جدیدی را ارائه دهید. این المان ها علاوه بر آنکه دوره آموزش الکترونیک شما را تاثیرگذارتر می سازند بلکه آن را احساسی محورتر می سازند. اگر اخیرا یک صفحه غیر پویا در ارائه خود ایجاد کرده باشید می توانید آن را به دنیایی واقعی متصل کنید.

به عنوان مثال برای آنکه بتوانید سنایوی خود را تعاملی تر کنید، می توانید براساس محتوای ارائه شده، یادگیرندگان را درگیر کرده تا روند دنیای واقعی را درک کند و احساس استاد- دانشجو از بین نرود. در آموزش الکترونیک به دلیل کم بودن رابطه بین افراد، همگی سعی دارند که محتوا را با احساس تر ارائه دهند.


سناریوی انتخابی برای ارائه تان بهتر است با شرایط واقعی یا چالش های روز مرتبط باشد و سپس با پرسیدن سوالات مختلف از یادگیرندگان، آن ها را با موضوع درگیر کنید. همچنین می توانید از لینک هایی شامل فیلم، سخنرانی های مجازی و ... که مرتبط با موضوع است، استفاده کنید تا آن ها بتوانند با محتوا ارتباط برقرار کنند. وجود موارد بالا می تواند ارائه تک بعدی شما را به یک تجربه شگفت انگیز و به یاد ماندنی برای فراگیران تبدیل کند
با استفاده از راهنمایی های ذکر شده می توانید ارائه ای تعاملی را در دوره آموزشی خود داشته باشید، به طوری که به یادگیرندگان انگیزه دهید، درگیر کنید و برای آموزش تشویق کنید.

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان