تبیان، دستیار زندگی
پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر محمدعلی گوارا؛ پزشک عمومی می باشد. 1- حجامت چیست؟ از نظر طب سنتی، حجامت روش دفع‌کننده سموم در بدن می‌باشد و با انجام حجامت می‌شود سموم را از بدن خارج کرد. ما برای افراد مبتلا به میگرن در چند نوب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجامت و احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت


پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر محمدعلی گوارا؛ پزشک عمومی می باشد.


1- حجامت چیست؟

از نظر طب سنتی، حجامت روش دفع‌کننده سموم در بدن می‌باشد و با انجام حجامت می‌شود سموم را از بدن خارج کرد. ما برای افراد مبتلا به میگرن در چند نوبت حجامت می‌کنیم. به فرا خور حال این افراد تقریباً 3 تا 5 بار حجامت برای هر فرد انجام می‌گیرد. بعد از معاینه و تشخیص میگرن توسط پزشک متخصص در امر طب سنتی، روش‌های درمانی این افراد و اینکه چند بار و در چه مواقعی باید حجامت شوند، تعیین شده و درمان آغاز می‌شود. با قاطعیت می‌توان گفت سردرد این افراد، با همان حجامت اول، تقریباً شروع به خوب شدن می‌کند.

فواصل درد طولانی‌تر و مدت آن کم‌تر می‌شود و رفته رفته وضعیت عمومی بهتر می‌شود و آستانه درد بالا می‌رود و راحت‌تر می‌توانند درد را تحمل کنند و از طرفی شدت درد نیز کاهش می‌یابد. بعد از انجام حجامت و حین درمان از داروهای گیاهی نیز استفاده می‌شود. تاکنون در طول درمان چند ساله، حتی یک مورد مشاهده نشده است که این بیماری بعد از درمان توسط حجامت برگشته باشد.


2- گروهی معتقدند که استفاده از طب سنتی (حجامت) ممکن است مشکلاتی از قبیل ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز و... به همراه داشته باشد. نظر شما به عنوان پزشک متخصص چیست؟

باید عنوان شود که اگر حجامت توسط پزشک حاذق و متخصص در امر حجامت انجام شود، به هیچ وجه امکان ابتلا به بیماری‌های دیگر وجود ندارد. چون تمام لوازم مورد استفاده حجامت استریل می‌باشد، یعنی هم لیوان‌های مورد مصرفی از سازمان انرژی اتمی فراهم می‌شود و هم تیغ‌های مصرفی استریل می‌باشد. برای هر بیمار یک لیوان و یک تیغ مستقل استفاده می‌شود و چون تمام وسایل حالت یک بار مصرف دارند، اصلاً امکان ندارد کسی از این روش به این گونه بیماری‌ها مبتلا شود. طبق آمار وزارت بهداشت و درمان در سال گذشته حدود چهار و نیم میلیون نفر در ایران حجامت کرده‌اند که این مطالب در نشریه سازمان نظام پزشکی به تفضیل درج شده است. البته چهار و نیم میلیون نفر از طریق وزارت بهداشت اعلام شده، ولی آمار دقیق بیشتر می‌باشد.

اگر بعد از حجامت افراد مبتلا به ایدز و هپاتیت می‌شدند، باید آمار این بیماری به صورت انفجاری در کشور افزایش پیدا می‌کرد و تمام این مطالب عنوان شده توسط گروهی ناآشنا با این روش درمان، صحبت‌هایی بی‌منطق و غیرعلمی می‌باشد و کسانی که این مطالب را عنوان می‌کنند از حجامت شناخت کامل و صحیح ندارند.

اگر حجامت توسط پزشک حاذق و متخصص در امر حجامت انجام شود، به هیچ وجه امکان ابتلا به بیماری‌های دیگر وجود ندارد. چون تمام لوازم مورد استفاده حجامت استریل می‌باشد.


3- لطفاً در مورد تاریخچه حجامت و روش درمانی آن بیشتر توضیح دهید؟

حجامت یعنی حجیم کردن که در لاتین CUPPING گفته می‌شود و در سایت‌های مختلف به ‌صورت CUPPING یا PHLEBOTOMY عنوان می‌شود.

حجامت روش درمانی است که از هزاران سال پیش، حتی از زمان بهرام‌ گور رواج داشته و بعد از اسلام، اساساً پیامبر گرامی خیلی روی این مطلب تأکید کرده‌اند و جایگاه حجامت را برای ما مشخص کردند. چون در آن زمان جایگاه مناسبی برای حجامت نبود پیامبر گرامی تعریف مناسبی برای حجامت بیان کرده‌اند و حدیث مشهودی نیز در این زمینه وجود دارد که پیامبر می‌فرماید: «در شب معراج، در آسمان هفتم با هر گروه از ملائک که ملاقات کردم و هر گروه از ملائک که مرا دیدند گفتند، ای محمد(ص) حجامت کن و امت خود را به حجامت امر کن».

بنابراین قدمت و تأکید بر انجام حجامت از ائمه می‌باشد. به‌خصوص امام رضا(ع) بسیاری از خواص و فواید حجامت را بیان کرده اند.

روش درمانی حجامت عام بدین ترتیب است که یک لیوان استریل در بین دواستخوان کتف مریض قرار داده می‌شود و به وسیله سوپاپ خروجی لیوان، مکش موجب بی‌حس و سر شدن محل حجامت می‌شود. لیوان را برداشته و خراش‌هایی را به وسیله تیغ به ظرافت روی پوست می‌کشیم. مجدداً لیوان را قرار داده و مکش ایجاد می‌شود. سه بار این کار تکرار شده و مقداری خون می‌گیریم.

نیمه دوم یا ایام پریشان هر ماه قمری برای حجامت کردن وقت مناسبی است. ایام پریشان، روزهای 17 و 19و 21 ماه قمری می‌باشد.

مقدار خون گرفته شده هم به اختیار پزشک نمی‌باشد و خود بافت بدن هر مقدار که لازم باشد خون می‌دهد و ما دخالت در اندازه ی خون نداریم. این خون به وسیله فشار مکش ایجاد می‌شود. بعد از این که مکش ایجاد شد، خون از بافت کشیده می‌شود. برش‌هایی که توسط پزشک انجام شده اصلاً روی رگ نمی‌باشد و برش روی بافت انجام می‌گیرد.

طبق تحقیقات انجام شده این خون گرفته شده از طریق حجامت دارای هموگلوبین 75 می‌باشد و میزان گلبول‌های بالایی دارد که اساساً یا عمر این گلبول‌ها به پایان رسیده و یا تغییر شکل یافته‌اند. می‌توان گفت که این خون در بدن استفاده‌ای ندارد و این خون حاوی ماکرو مولکول‌ها، کلسترول، تری گلیسرید سموم داخل بدن می‌باشد.

معمولاً حجامت در نیمه دوم ماه قمری انجام می‌‌دهد، زیرا همان طور که در روایات اسلامی نقل شده همان گونه که ماه بر جذر و مد دریا تأثیر دارد، بر روی بدن انسان نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین نیمه دوم یا ایام پریشان هر ماه برای حجامت کردن وقت مناسبی است. ایام پریشان، روزهای 17 و 19و 21 ماه قمری می‌باشد.


* مطالب مرتبط در این سایت :

نقش حجامت در تقویت سیستم ایمنی بدن

هپاتیت؛ یک معضل جهانی

علایم و تشخیص بیماری هپاتیت B

هپاتیت C

اپیدمی ایدز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.