تبیان، دستیار زندگی
آموزش از راه یا همان آموزش الکترونیک در بین دنبال کنندگان مطالب اینترنتی موضوعی ناشناخته نیست و در مورد آن مقالات بسیاری در سطح اینترنت وجود دارد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوره های عظیم آموزشی آنلاین MOOCs


ارائه دوره های MOOC موجب شده تا افراد زیادی به صورت کاملا رایگان در آن ها شرکت کنند. این کار توسط دانشگاه های بزرگ صورت گرفت. خواندن این مطلب به شما در شناخت دوره ها و ویژگی های آن کمک خواهد کرد.

آموزش از راه یا همان آموزش الکترونیک در بین دنبال کنندگان مطالب اینترنتی موضوعی ناشناخته نیست و در مورد آن مقالات بسیاری در سطح اینترنت وجود دارد و دوره های آموزش الکترونیکی در ابتدا کوتاه بوده و برای افرادی بود که قادر به شرکت در کلاس های حضوری را نداشته و زمان یا هزینه آموزش دیدن به صورت حضوری را ندارند، در نتیجه نیازی به آموزشی مانند دوره های مذکور دارند تا بتوانند در خانه یا محل کار به آموزش بپردازند.

دوره های عظیم آموزشی آنلاین moocs

دوره های مورد نظر از سال 2012 مورد استفاده واقع شده اند. در این دوره ها، مطالب درسی به صورت آنلاین ارایه می شود و هر افراد با داشتن کامپیوتر و متصل شدن به اینترنت می توانند درس مورد علاقه خود را انتخاب کنند. تعداد درس های با عناوین های مختلف زیاد بوده و تعداد افراد حاضر در دوره ها بسیار زیاد بوده و می توان گفت گاهی ده ها هزار نفر از سراسر جهان در این کلاس ها حاضر می شوند.

در این کلاس ها افراد با داشتن نام کاربری و رمز عبور می توانند سرعت آموختن خود را بالا ببرند. همان طور که گفته شد تمامی کلاس ها رایگان است اما زمانی که افراد بخواهند مدارک مورد نظر در دوره ای کسب کنند باید نمره های قبولی را کسب کرده و مبلغی را پرداخت کنند که قیمت هایی بر حسب دلار دارد.

همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید دانشگاه ها، برگزار کننده دوره های متفاوتی هستند. به عنوان مثال دانشگاه MIT دوره ای با عنوان Introduction to Computational Thinking and data Science (مقدمه ای بر محاسبات کامپیوتری و علم داده) را ارائه داده است.


برای استفاده از این دوره ها باید به یک سری قوانین تعیین شده احترام بگذاریم. مطالب دوره ها را پخش نکرده و به نفع خود استفاده نکنیم. هم چنین تکالیف داده شده را در زمان مشخص شده و خودمان انجام دهیم. مطالب توسط  اساتید جهان آموزش داده می شود، در نتیجه تفاوتی با مطالب ارائه شده در کلاس های حضوری ندارد.

حتی با مشاهده برخی دوره ها متوجه خواهید شد که فیلم ضبط شده از کلاس ها است و می توان گام به گام با دانش های کلاس پیش رفت.

دوره های عظیم آموزشی آنلاین moocs

تنها تفاوت آن است که افراد حاضر در کلاس ها هزینه های بالایی پرداخت می کنند اما شما نیازی به پرداخت هزینه ندارید. اولین دانشگاه های پیش قدم در ارائه این دوره ها هاروارد، آکسفورد، تورنتو، MIT و برخی دیگر از دانشگاه ها بوده اند. پیش از آن که در دوره ها ثبت نام کنید فیلمی بر روی سایت قرار داده شده که در مورد درس ها، اساتید و سایر موارد صحبت می کند و می توانید پیش زمینه ای را به دست آورید.


محتوای ارائه شده تمامی زمینه های آموزشی مانند هنر، زیست، شیمی، نجوم، اقتصاد، فیزیک، مهندسی و ... را در برمی گیرد. تاریخ شروع کلاس ها و نوع دوره ها متفاوت است.

به عنوان مثال برخی از دوره ها در مدت دو یا سه هفته به پایان می رسد اما برخی دیگر ممکن شش ماه و یا حتی یک سال نیز به طول انجامد.

مزیت دیگر این دوره ها آن است که با ثبت نام در هر یک از آن ها، چند روز مانده به شروع کلاس ها، با ارسال ایمیل به افراد آن ها را از تاریخ و ساعت شروع مطلع می سازند.

ممکن است دانشگاه های مختلف یک درس را ارائه دهند که می توانید در هر یک از آن ها ثبت نام کنید. اغلب درس ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند و تعدادی نیز به زبان های دیگر. می توان زبان های چینی، روسی، اسپانیایی و ... را هم در بین آن ها یافت اما به دلیل اینکه متقاضای فیلم ها با زبان های متفرقه زیاد نیست برای آن ها زیرنویس انگلیسی قرار می دهند.

فیلم های ارائه شده بر روی سایت، فیلم کلاس های واقعی است و کلاس های استاد-دانشجویی بوده که خودآموز نیست و همگی استاد دارند. همچنین برای درس هایی که آزمایشگاهی است یا جنبه عملی دارد، فیلم های ارائه شده در آزمایشگاه ها ضبط می شود.

فیلم ها قابلیت دانلود دارند و فراگیران قادرند چندین بار متوالی آن ها را مشاهده کنند. مکالمات انجام شده در سرکلاس ها نیز به صورت مستندات در اختیار کاربران قرار می گیرد. کلاس های درس هفته ای یک بار و یا هفته ای دوبار است.
در پایان هر درس سوال هایی در نظر گرفته شده که می توانید به آن ها پاسخ داده و برای برگزارکنندگان دوره ارسال کنید. همچنین فوروم هایی ارائه می شود که افراد می توانند در آن به بحث گروهی پرداخته و اشکالات خود را رفع کنند و در مورد حل تمارین با همکلاسی های خود مشورت کنند.

دوره های عظیم آموزشی آنلاین moocs

در این کلاس ها امتحانات میان دوره برگزار می شود. هم چنین برای افرادی که مشتاق به کسب دانش بیشتری در یک زمینه هستند، کتاب ها و مقالات بیشتری معرفی می کنند. برای آن که بدانند کاربران همکاری و یادگیری را دنبال می کنند یا خیر، با ارسال ایمیل به افراد از آن ها می خواهند، به آدرس مشخصی که خودشان تعیین می کنند ایمیلی را ارسال کنند. 
اگر مطالب قبلی ما را دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که شرکت ها و سازمان های معتبر به دنبال استخدام افرادی هستند که در زمینه های خاص مهارت کافی را داشته باشند و تشخیص این افراد را از طریق مشورت با دانشگاه های بزرگ که برگزار کننده های دوره های آنلاین هستند، می دهند.

تهیه: سید خاموشی

خش آموزش الکترونیکی سایت تبیان