تبیان، دستیار زندگی
به کارگیری برخی ویژگی ها و توصیه ها در خصوص توسعه LMSها می تواند خواسته های فراگیران را در حد انتظار برآورده ساخته و دید افراد به LMSها و آموزش از این طریق را بهبود بخشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی هایی برای توسعه LMS


سیستم مدیریت آموزش یا LMS، اساتید و فراگیران را به یکدیگر پیوند داده و فعالیت دوره های آموزش الکترونیکی را مدیریت، ثبت و پیگیری می‌کند. به عبارت دیگر روند آموزش و یادگیری را به طور خودکار مدیریت می‌کند. LMSهای جدید تنها ثبت نام را انجام نخواهند داد بلکه می توانند با ارائه گزارش های دقیق میزان تاثیر واقعی آموزش را مورد بررسی قرار دهند و با تعیین سطح، روند کاری خود را بهبود بخشند.

ویژگی هایی برای توسعه lms (2)

توجه به سطح دانش و مهارت افراد می تواند یادگیری تاثیرگذارتری را در پی داشته باشد و محتوایی طبق خواسته و نظر فراگیران تولید کرده و در اختیارشان بگذارند.
یک LMS قدرتمند، مدیریت اجرایی برنامه های آموزشی را در درون یک سازمان تسهیل می‌کند و همچنین فراگیران را قادر می‌سازد که به همکاری و مشارکت با سایر فراگیران بپردازند. ساده کردن فرآیندها، چیدمان براساس صلاحیت، تولید محتوا توسط کاربران و یادگیری جمعی از المان های دیگری است که در خصوص رشد LMS ها بیان شده است که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.
در مطلب قبل سه مورد

1. ارائه LMSهایی با عملکرد چندگانه
2. اثبات تاثیر LMS در کسب و کار 
3. تبدیل LMSها به مرکز سودآوری

عنوان شد.

4. ساده کردن فرآیندها

برای تعریف، ارائه و یا خلق یک دوره و یا ثبت نام متقاضیان در آن، فرآیندهای پیچیده ای وجود دارد و مسئولیت برای مدیران یا Administrator سازمان بیشتر می شود. برای کاهش بار مسئولیت و بهبود تجربه یادگیرندگان، انجام پروسه های ذکر شده باید ساده گردد. در سال 2015 شاهد یکپارچه شدن LMS با سیستم های تجاری دیگری هستیم که با با کمک یکدیگر سعی بر ارائه متدهای آموزشی مانند متن یا صوت را دارند. مثلا سیستم ثبت نام کلاس های آنلاین یا سیستم های تجارت الکترونیک را با یکدیگر ارائه می دهند به همین دلیل آسان شدن فرآیندها باید در اولویت امور قرار گیرد.

5. چیدمان براساس صلاحیت

متقاضیان آموزش، خواستار یادگیری مسائلی هستند که با نیاز، رفتار و مهارت آن ها انطباق داشته باشد. بنابراین ضروری است به سمت آموزش هایی حرکت کنیم که افراد بر اساس زمان خالی خود ثبت نام نکنند و بر اساس صلاحیت و سطح آموزشی فراگیران دسته بندی شوند.
در حال حاضر اکثر دوره های آنلاین برگزار شده براساس زمان خالی فرد برنامه ریزی می شود، موضوع اصلی آن است که برای ورود افراد به دوره های آنلاین، دسته بندی براساس سطح دانش آن ها باشد. آموزش باید به گونه ای باشد که یادگیری در سطح قابل قبول صورت گیرد و نه تنها فرد دوره مورد نظر را به اتمام رسانده باشد، مهم ترین مسئله یادگیری است.

6. تولید محتوا توسط کاربران

برطبق بررسی های انجام شده، کاربران تمایل دارند تا قبل از حضور در کلاس، محتوای در نظر گرفته شده برای آموزش را بدانند. افراد می خواهند آموزش هایی ببینند که بالاتر از سطح توقع مدیران در سازمان ها باشد به همین دلیل دانستن محتوایی که قرار است آموزش داده شود بسیار حائز اهمیت است، تولید و یا انتخاب محتوا توسط فراگیران می تواند این انتظار را برآورده کند. به تازگی سامانه ای ارائه شده که افراد می توانند با مراجعه به آن، در ساخت محتوای الکترونیک به صورت آزمایشی ثبت‌ نام کرده و محتوای نمونه خود را بدون پرداخت هزینه، استانداردسازی و در قالب محتوای آموزشی اجرا کنند.

برطبق بررسی های انجام شده، کاربران تمایل دارند تا قبل از حضور در کلاس، محتوای در نظر گرفته شده برای آموزش را بدانند. افراد می خواهند آموزش هایی ببینند که بالاتر از سطح توقع مدیران در سازمان ها باشد
7. یادگیری جمعی، شیوه جدید LMSها

LMSها در سال جدید دیگر به عنوان آموزش خودگام تلقی نمی شوند. در گذشته کلاس های آنلاین به صورت ارائه مطالب در اینترنت و استفاده از فایل های صوتی بود که بعد از دریافت و یادگیری آن ها، آزمون گرفته می شد. در نتیجه در چنین آموزشی ارتباط مستقیم بسیار کم بود.

این درحالی است که آمارها نشان می دهد فراگیران به ارتباط های مستقیم با یکدیگر پاسخ بهتری داده و نیازمند فعالیت هایی مانند چت آنلاین، مشارکت در یادگیری و ... هستند. به بیان ساده تر کاربران نیازمند محیطی برای یادگیری با یکدیگر هستنند تا شیوه های جدید را بیاموزند و حتی نوع بحث در مورد موضوعات را آموزش ببینند. آموزش همزمان متد جدیدی از آموزش است که در LMSهای سال 2015 حتما مشاهده خواهد شد.

ویژگی هایی برای توسعه lms (2)

می توان گفت LMSها در حقیقت فرآیند آموزش الکترونیک را تسهیل می کنند. ممکن است با مطالعه این مقاله، با خود بگویید که LMS انتخابی من تمامی ویژگی های ذکر شده را داراست، گفته شما می تواند درست باشد اما در این مطلب ما به ویژگی ها و قابلیت هایی پرداختیم که در آینده ای نزدیک به چالش هایی در تجارت تبدیل می شود. هر یک از LMSها مشخصات و ویژگی های مربوط به خود را دارند و توجه به عوامل مختلف می تواند هر یک از آن ها را گسترش دهد. سعی داریم قبل از اعلام تقاضا این مسئله را حل کنیم.


تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی تبیان