تبیان، دستیار زندگی
این مطلب به توضیح 7 ویژگی می پردازد که برای انتخاب LMSها باید به آن ها توجه کرد. LMSهای زیادی برای سال 2015 ارائه شده است که ما به جدیدترین موارد آن می پردازیم و لیستی از خصوصیات و ویژگی هایی که در فضای LMSهای آینده کمتری مورد توجه قرار گرفته، ارائه داده
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های انتخاب LMS)1)

LMS مخفف Learning Management System است و می توان آن را به عنوان یک سیستم مدیریت آموزشی (یادگیری) در نظر گرفت. LMS یک نرم افزار کاربردی است که می تواند عملیات مدیریت را انجام دهد، صوت و یا مستندات داشته باشد، گزارش دهی را انجام دهد و به طور کلی یک تکنولوژی آموزشی است که برخی مواقع به آن ELearning نیز می گویند، نرم افزاری است که برای آموزش الکترونیکی از آن استفاده می شود و با برنامه ریزی می توان از آن در آموزش دوره های مختلف استفاده کرد.


LMSها با توجه به کاربردشان می توانند در دوره های متفاوت مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال می توانند به عنوان ضبط صوت ایفای نقش کنند و یا اینکه به صورت آنلاین کلاس برگزار کنند.
7 عامل عنوان شده در زیر جهت انتخاب بهینه نرم افزارهای LMS با توجه به نیاز تجارت الکترونیک در سال 2015 است.


1. ارائه LMSهایی با عملکرد چندگانه

نیاز امروز است که LMSهایی که در آینده به بازار عرضه می شوند دارای ویژگی های چندگانه از نظر عملکردهای تجاری باشند. در گذشته این نرم افزارها یک سری عملکردهای خاص را پشتیبانی می کردند و فعالیت هایشان از حوزه مشخصی خارج نمی شد. LMSهای جدید باید قابلیت های بیشتری داشته و چندکاره باشند. LMSهایی که به عرصه تجارت وارد می شوند باید دارای قابلیت ها و ویژگی هایی باشند که بتوان سطح آموزش را مورد بررسی و کنترل قرار داد. دیگر تنها وظیفه این نرم افزارها آموزش و توسعه نخواهد بود.

سازمان ها در تجارت نیازمند پرتال هایی با نام های تجاری شناخته شده و مربوط به همان بخش هستند و در معنای ساده می توان گفت که نیازمند LMSهایی با قابلیت شخصی سازی هستند

سازمان ها در تجارت نیازمند پرتال هایی با نام های تجاری شناخته شده و مربوط به همان بخش هستند و در معنای ساده می توان گفت که نیازمند LMSهایی با قابلیت شخصی سازی هستند .LMSهایی که به تازگی به بازار عرضه می شوند باید با فعالیت های تجاری همپا بوده و مدیران بتوانند کار خود را شخصی سازی کرده و LMS مختص خود را ارائه دهند. این امر باعث می شود تا سرعت بازار و مدل آموزش کنترل شده و بتوانند شخصا گزارش گیری را از افراد مشغول در سازمان و یا بخش های دیگر به دست آورند.

2. اثبات تاثیر LMS در کسب و کار

تمامی سیستم های LMS قابلیت گزارش دهی را دارند، اما مدیران تجاری نیازمند اطلاعات بیشتری هستند تا بتوانند میزان تاثیر بر افرادی که دوره ها را گذرانده اند، مورد بررسی قرار دهند تا سطح بندی مورد نظر را انجام دهند و بالاترین و پایین ترین میزان یادگیری و تلاش افراد را مشخص کنند. پایین ترین سطح کاری و تاثیر را به اصطلاح Bottom line می گویند. حقیقت میزان تاثیر تجاری را Bottom Line عنوان می کند.

ویژگی های انتخاب lms (1)

3. تبدیل LMSها به مرکز سودآوری

افرادی که در بطن LMS نبوده و تنها با برخی ویژگی های آن آشنا هستند و به عبارتی در جریان توسعه LMSها قرار نگرفته اند، LMS را به عنوان یک منبع هزینه تلقی می کنند. به همین دلیل افرادی که توسعه LMSها را برعهده دارند می بایست مسئولیت تغییر دید این گونه از افراد را (که کم هم نیستند)، بپذیرند. آموزش و توسعه می تواند به دو روش خواسته افرادی را که به LMS به چشم هزینه نگاه می کنند را بررآورده کند.

افرادی که در بطن LMS نبوده و تنها با برخی ویژگی های آن آشنا هستند و به عبارتی در جریان توسعه LMSها قرار نگرفته اند، LMS را به عنوان یک منبع هزینه تلقی می کنند.

روش اول اندازه گیری میزان تاثیری که بر کسب و کار دارد. اندازه گیری میزان تاثیر می تواند سوددهی را مشخص کند و همان طور که در قبل گفته شد میزان Bottom Line در بخش سوددهی را نیز برآورد کنند. فرآیند سوددهی باید از سوی سازمان مربوطه اعلام شود تا دیدگاه افراد به منبع هزینه بودن LMS تغییر کند و مثبت شود.
روش دوم که در سال 2015 رشد چشمگیری خواهد داشت، ارائه دوره برای مشتریان و شرکاء است، که می تواند راهی برای بالا بردن کیفیت برنامه هایی که می خواهند به مشتریان و شرکاء ارائه دهند باشد هم چنین می توانند برای مشتریان و افراد وابسته به کسب و کار دوره هایی در نظر بگیرند که به میزان کافی تاثیرگذار بوده و برای سازمان یا بخش مربوطه بازخورد مناسب را به همراه داشته باشند.


ادامه دارد...


تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی تبیان