تبیان، دستیار زندگی
آینده هر تکنولوژی بخشی از زندگی بشر را دستخوش تغییر می کند، آموزش الکترونیک هم از این امر مستثنی نیست، در این نوشتار 8 موردی را که در در کنگره بین المللی آموزش الکترونیک 2013 توسط انجمن آموزش فیلیپین عنوان شده را مطرح می نماییم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده آموزش الکترونیک در صنعت جهانی  (2)


در مطلب قبل عنوان شد که راه و روش های زندگی و کاری تا حدودی بر اساس ورود تکنولوژی به زندگی تغییر خواهند کرد و  براساس فناوری های جدید روی کار آمد و هم چنین موضوعاتی که در مورد رشد آموزش الکترونیک مطرح است، 8 روند را در آینده صنعت جهانی آموزش الکترونیک می توان پیش بینی کرد.

آینده آموزش الکترونیک در صنعت جهانی  (2)

طبق آنچه که در مطلب گذشته آموزش الکترونیک در صنعت جهانی (1) عنوان شد:
دو عامل اولی که پیش بینی می شود تا در آینده آموزش الکترونیک دستخوش تغییر شود شامل:


1. گسترش عظیم دوره های آنلاین آزاد است (که پیش بینی می شود این دوره ها فراگیر شود و با استقبال عظیمی مواجه گردد).
2. ارایه وام به سرمایه گذاران آموزش الکترونیک (پیش بینی می شود، دولت ها و صنعت گران برای بقای آموزش ها واد عمل شوندو به سرمایه گذاران این نوع آموزش ها وام تعلق گیرد).


در ادامه به عوامل دیگر می پردازیم:
3. ارایه آموزش ها با فرمت های کوتاه متداول خواهد شد
یکی دیگر از روندهایی که محبوبیت رو به رشدی را در بخش آموزش الکترونیکی در آینده به خصوص در شرکت های بزرگ به همراه دارد، ارایه آموزش ها با فرمت های کوتاه است. شما می توانید به راحتی دیدن یک فیلم 5 دقیقه ای، خواندن متن 1 صفحه ای، و یا یک سری فعالیت های انعطاف پذیر را در زندگی روزمره و پرمشغله خود بگنجانید.
در دنیای شلوغ امروز، ما وقتی برای مطالعات طولانی نداریم اما این باعث نمی شود که زمانی برای یادگیری نداشته باشیم، هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست. آموزش با اندازه های کوچک باعث می شود تا برای یادگیری یک موضوع نیاز کمتری به تمرکزهای طولانی مدت داشته باشیم، چرا که می توان حتی با گوشی موبایل و تماشای یک فیلم کوتاه آموزشی، موضوع جدیدی را بیاموزیم که خود موجب ایجاد انگیزه و محبوبیت آموزش الکترونیک می شود.


4. اهمیت و شناخت یادگیری غیررسمی افزایش خواهد یافت
افراد باید بتوانند نسبت به ابزارهای در دسترس خود شناخت بیشتری پیدا کرده و با استفاده از آن ها از آموزش الکترونیک بهره برند. همچنین تشویق افراد به استفاده از رسانه های اجتماعی و به دست آوردن اطلاعات مورد نیازشان از این طریق می تواند نقشی موثر در بالا رفتن استفاده از آموزش الکترونیک داشته باشد. این موضوع در آینده ادامه پیدا کرده و (به تکمیل خواهد شد) چرا که مجموعه ای از آموزش های رایگان، پادکست ها، فیلم ها، کنفرانس ها و... برگزار شده و افراد می آموزند که در محل کار و به صورت غیر رسمی دانش های جدید را به دست آورید.

آینده آموزش الکترونیک در صنعت جهانی  (2)

5. نقش اساتید تغییر خواهد کرد
در آینده آموزش الکترونیک استاد نقش فردی را دارد که منابع تحصیلی رایگان را فراهم می کند که به صورت صوت یا مستندات در بخش ها و موضوعات مختلف در دسترس افراد قرار می گیرد. این بدان معناست که نقش اساتید سنتی کاملا تغییر خواهد کرد و دانش های در اختیار افراد به صورت گسترده، خلاقانه و تاثیرگذار برای پشتیبانی از آموزش در خارج از کلاس های درس سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.


6. مفهوم پژوهش ارتقاء می یابد
این موضوع با نقش مدرس در ارتباط است. سخنرانی های طولانی، عدم وجود اطلاعات کافی، کلاس ها و نوشته های خسته کننده عمرشان تمام خواهد شد، دانش به راحتی در دسترس است و وقت آن رسیده که دانش پژوهان این اجازه را داشته باشند تا دانش را به صورت خودگردان به دست آورده و در یادگیری تعامل فعال داشته باشند.


7. اکثر (فراگیران) در خارج از محدوده کشور خود آموزش می بینند خواهند بود
اکثریت فراگیران آن سوی دریاها هستند و در کشور خودشان آموزش نمی بینند! با گسترش آموزش الکترونیک دیگر نیازی به مهاجرت به کشور دیگر نیست و افراد می توانند در کشور خود به آموختن بپردازند، هم چنین تجربه ای که اساتید در این زمینه کسب می کنند کاملا متفاوت از روش های گذشته است. آن ها می توانند دانشجویانی در همان سطح یا حتی بالاتر را داشته باشند.

هزینه های بسیاری در رفت و آمد اساتید و دانش پژوهان ذخیره می شود هم در زمینه مالی و هم زمانی.


8. نفوذ رو به رشد جوامع یادگیری را خواهیم داشت
این مورد می تواند تاثیری چندبخشی داشته باشد. فعالیت کلاس ها و برنامه های درسی افزایش می یابد، وظایف فراگیران و تعامل آن ها با اساتید و مدیران تغییر خواهد یافت، و آن ها می توانند از یادگیری حمایت کنند و خلاقیت جمعی و رهبری مشترک را ترویج دهند و گروه های یادگیری با ارزش های مشترک ایجاد کنند و چشم اندازها و شیوه هایی را در دیدگاه جهانی تغییر دهند.

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش الکترونیکی تبیان