تبیان، دستیار زندگی
مطلبی که در ادامه آمده آینده احتمالی است که برای آموزش الکترونیک پیش بینی می شود، این مطلب ترجمه مقاله ارائه شده در کنگره بین المللی آموزش الکترونیک سال 2013 توسط انجمن آموزش الکترونیک فیلیپین است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده آموزش الکترونیک در صنعت جهانی  (1)

دانشگاه زنده نمی ماند! مگر اینکه در خارج از محوطه دانشگاه سنتی اتفاق بیفتد، آینده آموزش در خارج از کلاس درس سنتی است و آموزش از راه دور به سرعت در حال پیشروی است، این گفته های پیتر دراکر در سال 1997است.


آقای Peter Drucker به عنوان مخترع مدیریت شناخته شده است و این گفته ها را 16 سال پیش بیان کرده بود. او معتقد بود که آینده دور آموزش الکترونیک شبیه به فیلم ماتریکس است که تنها در ذهن می تواند رخ دهد. در فیلم تصورات فردی در مورد موضوعی می توانست دانلود شود! آینده آموزش الکترونیک هم می تواند در حال حاضر به همین اندازه عجیب به نظر برسد.


افراد مختلف از کشورهای گوناگون می توانند همزمان از اینترنت استفاده کنند، در هر مکانی کلاس داشته باشند، و تمامی آموزش ها را دانلود و مانند جملات بیان شده در کلاس فیزیکی از آن ها استفاده کنند. با توجه به آموزش جدیدی که از سال 2012 به سمت الکترونیکی شدن حرکت کرده است انتظار می رود رشد متوسط آن بین سال های 2013 تا 2017، 23% افزایش پیدا کند. بر طبق آخرین آمارهای مرکز Comscore در سال 2014 تعداد کاربران تلفن همراهی که از اینترنت استفاده می کنند از تعداد کسانی که از اینترنت به واسطه کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می کنند، بیشتر شده است.


با تغییرات زیادی که در زمینه استفاده از فناوری های جدید رخ داده، واژگان جدیدی نیز به فرهنگ لغات اضافه شده است، مثلا 20 سال پیش عناوینی مانند تبلت وجود نداشته، همچنین کلماتی چون E-learning (آموزش الکترونیک) یا لغاتی از این دست که در مورد روند آموزش الکترونیکی و فناوری های این آموزش است به فرهنگ لغات افراد اضافه شده است، همچنین راه و روش های زندگی و کاری نیز تا حدودی تغییر خواهد کرد، در این مقاله براساس فناوری های جدیدی که روی کار آمده و در اختیار افراد قرار دارد و هم چنین موضوعاتی که در مورد رشد آموزش الکترونیک می بینیم، 8 روند را در آینده صنعت جهانی آموزش الکترونیک می توان پیش بینی کرد.


1. گسترش عظیم دوره های آنلاین آزاد:

در حال حاضر دوره های آنلاین پرطرفدارترین شیوه آموزش الکترونیک است. اسمارت فون ها یا به عبارتی، تلفن های هوشمند و تبلت ها امروزه فرمت های مختلفی از صوت و تصویر را پشتیبانی می کنند. افراد می توانند از این طریق آموزش های آنلاین را دنبال کنند اما وقتی تعداد دانش آموزان یک کلاس به 36000 نفر می رسد روند کمی متفاوت خواهد شد!

بیش از 36000 نفر در اولین دوره آموزش الکترونیک دانشگاه هاروارد شرکت کرده اند، به بیانی یک کلاس آنلاین هاروارد بیشتر از یک کنسرت موسیقی متقاضی داشته است.

بیش از 36000 نفر در اولین دوره آموزش الکترونیک دانشگاه هاروارد شرکت کرده اند، به بیانی یک کلاس آنلاین هاروارد بیشتر از یک کنسرت موسیقی متقاضی داشته است، همین تجربه را، دانشگاه های سرشناس دیگر دنیا نیز داشته اند، برگزاری کلاس های آنلاین دانشگاه هایی مانند MIT و Caltech و ... ، مخاطبین زیادی را به خود جذب کرده که تعداد آن ها به بیش از 30000 نفر رسیده است. با این سطح استقبال، این طور به نظر می رسد، که وجود تغییرات در روش های تدریس دانشگاه های سنتی به طور گسترده در حال تغییر است. در برگزاری کلاس های جدید، منابع موجود برای تدریس کم شده، از طرف دیگر این نوع تدریس موجب می شود تا افراد هزینه های کمتری را بابت دوره ها پرداخت کنند.

آینده آموزش الکترونیک در صنعت جهانی  (1)

اما چه راهی وجود دارد تا سرمایه گذاران بخش آموزش با ضرر و یا به عبارتی ورشکستگی رو به رو نشوند؟ یکی از این راه ها استفاده از یادگیری تلفیقی است.


2. ارایه وام به سرمایه گذاران آموزش الکترونیک:

دانشگاه هایی که کلاس های آنلاین برگزار می کنند با وجود این رقابت عظیم در آموزش الکترونیک به زودی مجبور می شوند، امکانات رایگان ارایه دهند! و از تکنولوژی های مختلف به منظور برگزاری هر چه با کیفیت تر کلاس های خود استفاده کنند، هم چنین مربی های حاذق را به کار گیرند و یا در کلاس ها بحث و مشارکت ایجاد کنند، در نهایت بحث ارزیابی و نمره دادن به تعداد کثیری از دانشجویان است. مطمئنا تمامی موارد فوق الذکر هزینه در بر دارد،  و در این نوع آموزش برگزار کنندگان و مسئولین باید مدرکی معتبر را به شما ارایه دهند و از طرفی هزینه ها نیز تا حد امکان کاهش یابد!


با مطالعه مقالات مختلف خواهید یافت که زمان آن رسیده آموزش الکترونیک و صنعت با یکدیگر ترکیب شوند. به بیانی دانشگاه ها نیازمند گرفتن وام هستند و به گونه ای که هزینه های آنها به نحوی تامین شود. پس دومین مورد که می توان گفت در روند آموزش الکترونیک تغییراتی بزرگی ایجاد می کند که همکاری صنعت و دولت هاست، در حقیقت در آینده احتمالا بودجه ای برای آموزش از نوع الکترونیک قرار داده می شود.


ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش الکترونیکی تبیان