تبیان، دستیار زندگی
گسترش هر روزه پول الکترونیکی موجب بالا رفتن گردش پول در سیستم بانکی کشور خواهد شد. بررسی شاخص های مختلف نشان دهنده میزان توسعه و گسترش پول الکترونیکی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه افزایش دارایی بانک ها و پول الکترونیکی (1)


از جمله شاخص های این موضوع می توان به تعداد کارت های بانکی، تعداد شعب بانک ها، حجم ارز و سکه در گردش و ... اشاره کرد که بررسی بر روی این موارد نشان دهنده رابطه مثبت بین تعداد کارت های بانکی و افزایش حجم پول دریافتی افراد از دستگاه های خودپرداز است.

مهم ترین ویژگی پول وسیله مبادله بودن آن است. پول الکترونیک که به عنوان جایگزینی برای پول سنتی معرفی شده است با داشتن قابلیت جابه جاپذیر بودن می تواند بر روی عرضه و تقاضای پول تاثیر گذاشته و سیاست پولی بانک مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد.
پول الکترونیک مانند پول سنتی همواره در دسترس افراد بوده می توانند از آن برای کارهای مختلف حتی خرید و فروش نیز استفاده کنند. در نظر گرفتن میزان بهره و متغیرهای درآمد می تواند عوامل اصلی در توسعه پول الکترونیکی باشد. هم چنین کارت های بانکی، تعداد دستگاه های خودپرداز و ... نیز می تواند بر درصد گردش ارز تاثیر بگذارد.
پول الکترونیکی همان پولی است که در حساب یا کارت خود ذخیره می کنید و این کارت با دارا بودن یک ریز پردازنده امکان استفاده از پول ذخیره شده را به شما می دهد و شما می توانید با استفاده از پایانه های فروش و یا عابر بانک ها به پول خود دسترسی داشته باشید.
هم چنین شما می توانید با دارا بودن نرم افزارهای مبتنی بر اینترنت به بهره برداری از پول ذخیره شده خود بپردازید. با داشتن پول الکترونیکی می توانید با استفاده از خطوط تلفن نیز می توانید از بانک ها و یا صادرکنندگان استعلام وضعیت کنید.
پول الکترونیکی را می توان نوع الکترونیکی اسکناس یا سکه دانست و به عنوان ابزاری به منظور آسان کردن تبادلات دانست و این امتیاز مثبتی است که کاربری بانکداری الکترونیک را در جهان افزایش می دهد. در فعالیت های اقتصادی نقش اساسی را پول اجرا می کند و می توان گفت که واسطه مبادله است.
با در نظر گرفتن دو اصل صرفه جویی در زمان و منابع کمیاب، پول سیر تکاملی را در پیش گرفته است. برخی از اقتصاددانان معتقدند که به کارگیری پول الکترونیک اصطکاک ناشی از هزینه های جابه جایی را کاهش می دهد. در حقیقت می توان گفت هزینه های جابه جایی پول الکترونیک نزدیک به صفر است و منافع آن در برابر پول متعارف که اسکناس است هیچ تفاوتی ندارد.

به منظور نگه داری پول فرد می تواند سرمایه خود را به صورت پول و یا اوراق قرضه نگه داری کند. این نوع نگه داری از پول توسط افراد با روی کار آمدن پول الکترونیکی کنار گذاشته نخواهد شد پرا که پول الکترونیکی تنها روش جدیدی برای پرداخت است و در کنار سایر روش های پرداخت همچون نقدی، چک و ... مطرح بوده و زمینه انتخاب افراد را گسترش می دهد.
رابطه افزایش دارایی بانک ها و پول الکترونیکی (1)
با این وجود پول الکترونیکی می تواند میزان تقاضای افراد به منظور نگه داری پول را کاهش دهد چرا که بانک ها و موسسات در زمینه رقابت سود سعی را بر این دارند ه بهره بیشتری را مانده موجودی حساب افراد پرداخت کنند و این موضوع سبب می شود تا نرخ بازدهی کالاهای مختلف کاهش یافته و به نگه داری طولانی موجودی در حساب افراد را افزایش می دهد.
همچنین افراد با استفاده از این روش می توانند پرداخت های خود را انجام داده و استفاده از اسکناس نقدی و ... کاهش می باید. استفاده از پول الکترونیکی سرعت گردش پول را با تسریع معاملات بالا برده و در نتیجه تقاضای اسکناس، سکه و ... را کاهش می دهد.
ارایه کنندگان خدمات می توانند با افزایش امنیت نقل و انتقال پول از این طریق، احساس آرامش خاطر را در افراد ایجاد کرده و اطمینان به این سیستم را بالا ببرند. با تمامی توصیف های بالا این بدین معنا نیست که دیگر افراد از پول نقد برای انجام معاملات خود استفاده نمی کنند اما می توان گفت به نسبت قبل کاهش یافته است.
به منظور تبدیل نقدینگی و اسکناس در بانک مرکزی به پول الکترونیکی به دو روش می توان حجم پول را تحت تاثیر قرار داد. اولین مورد آن است که ارز را در بانک مرکزی کاهش داد و دومین مورد آن است که بتوان در وضعیت ذخیره ارزی بانک ها و حجم سپرده ها تغییر ایجاد کرد که به گفته اقتصاددانان مورد دوم می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد و اهمیت آن بیشتر باشد.
توجه به این نکته نیز ضروری است، در صورتی که نقدینگی بانک بخواهد به پول الکترونیکی تبدیل شود باید به این نکته توجه داشت که تا چه سقفی می توان این تبدیل را انجام داد و تا چه سقفی اجباری برای نگه داری نقدینگی در بانک وجود ندارد.

ادامه دارد . . .


تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان