تبیان، دستیار زندگی
در اختیار داشتن اینترنت در بین اکثر افراد سبب شده تا خدمات بسیاری در اختیار آن ها قرار گیرد و در این بین بانکداری الکترونیکی نیز توانسته خدمات بانکی بهتری را ارائه دهد. همچنین ابزارهای متعدد همچون خودپردازها، گوشی های هوشمند و ... نیز بر ارائه بهتر این خد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت و جذب مشتریان در بانکداری الکترونیکی(1)

در مطالب قبل به شرح مفهوم کیفیت و رابطه آن با رضایت افراد و جذب مشتریان پرداختیم و همچنین تفاوت کیفیت در خدمات و کالا را با هم مقایسه کردیم برای مطالعه مطالب می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید:


 خدمات و جذب مشتریان در بانکداری الکترونیکی 1
 خدمات و جذب مشتریان در بانکداری الکترونیکی 2

در ادامه قصد داریم علاوه بر تکمیل مفاهیم کیفیت به بررسی اجمالی در زمینه امنیت در بانکداری بپردازیم.

در سیستم های الکترونیکی در نظر گرفتن کیفیت خدمات می تواند پیشرفت را به سرعت بالا ببرد. در دنیای تجارت الکترونیک استفاده از بانکداری الکترونیکی به منظور تبادلات مالی و ارزی کارها را تسهیل می کند و الکترونیکی بودن خدمات باعث می شود تا تعداد استفاده کنندگان روز به روز افزایش یابد.
در هر دوره از نظام بانکداری استفاده از رایانه و نرم افزار افزایش یافته و تا حدی جایگزین انسان ها و کاغذ شده است. بانکداری الکترونیکی با افزایش سرعت، کیفیت، دقت و کاهش هزینه ها در جهت افزایش و کیفیت خدمات گام برمی دارد.


همان طور که عنوان شد، خدمات بانکداری الکترونیکی را در دو قالب کوتاه مدت و یا بلند مدت نیز می توان بیان کرد،
 رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتری از مزایای خدمات بانکداری الکترونیک در کوتاه مدت است.

یکپارچه سازی کانال های مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، کاهش هزینه معاملات، ارایه خدمات به مشتریان و در نهایت ایجاد درآمدهای بالا از مزایای بانکداری الکترونیکی بلند مدت به شمار می آید.

طبق نظرسنجی های به عمل آمده در زمینه میزان رضایت مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی، کاربران در هر بخش مواردی را از لحاظ کیفیت خدمات رد و یا تایید کرده اند. در بخش بانکداری اینترنتی کارایی، اعتماد، اجرا، قابلیت تامین خدمات از سوی کاربران تایید شده است. در حقیقت ارتباط مهمی بین اعتماد و اجرای بانکداری اینترنتی و رضایت مشتریان وجود دارد.
درحالی که در بخش پایانه های فروش به لحاظ یکپارچگی، سیستم خدماتی مورد تایید افراد قرار گرفته اما در بخش قابلیت اعتماد برخی آن را رد کرده اند از نظر آن ها این سیستم ها چندان قابل اعتماد نیستند و یا هنوز افرادی هستند که با استفاده از دستگاه های پز می توانند از افراد کلاه برداری کنند، البته برخی آن را به عنوان یک سیستم قابل اعتماد پذیرفته اند.

در نهایت آمارها نشان می دهد که سهولت دسترسی، اعتماد و یکپارچگی سیستم ها در این بخش بسیار مورد توجه مشتریان است و در نهایت در قسمت دستگاه های خودپرداز، مطلوبیت مکانی و یکپارچگی دستگاه ها در برخی از بانک های کشور مورد تایید کاربران قرار نگرفته است.
به منظور بهره برداری بهتر افراد از خدمات بانکداری الکترونیکی ابتدا می بایست فرهنگ استفاده را ترویج داده و مشتریان را به استفاده از خدمات تشویق نمود، البته از سوی دیگر استفاده از آن ها را هر روز آسان تر و دردسترس تر قرار داد به طوری که افراد بتوانند علاوه بر انجام اموری همچون انتقال وجه به خدماتی مانند پرداخت وام، خدمات بیمه و ... نیز دست یابند.
به صورت موازی مسئولین نیز به دنبال راه کارهایی مناسب برای رفع مشکلات زیرساختی بوده و ارائه خدمات با سرعت و بدون اشکال انجام شود.

بنابراین ایجاد تمایل و تبلیغات در بین افراد سبب جذب هر چه بیشتر آن ها به استفاده از این خدمات می شود. در دنیای امروزه که خلاقیت و نوآوری حرف اول را می زند، ارائه خدماتی که موجب برد سازمان ها در رقابت با سایرین شود موجب کسب امتیاز بالاتری در جذب مشتری می گردد.

افراد می توانند در صورت برخورد با مشکل در قسمت بانکداری اینترنتی، با برقراری تماس تلفنی به شعب مربوطه اطلاعات مناسب را جهت رفع مشکل دریافت کنند. هم چنین دستگاه های خودپرداز به گونه ای برنامه ریزی شوند که عباراتی همچون "پاسخی از بانک صادر کننده کارت شما دریافت نگردید"  و یا " با عرض معذرت دستگاه موقتا قادر به ارایه خدمات نمی باشد" و .. مواجه نشوند.
می توان بیان داشت که داشتن هر یک از ویژگی های بالا می تواند رضایت مشتریان را افزایش داده و با جذب افراد بیشتر به سمت موسسات و سازمان ها همراه باشد.

امنیت و جذب مشتریان در بانکداری الکترونیکی(1)

بنابراین ایجاد تمایل و تبلیغات در بین افراد سبب جذب هر چه بیشتر آن ها به استفاده از این خدمات می شود. در دنیای امروزه که خلاقیت و نوآوری حرف اول را می زند، ارائه خدماتی که موجب برد سازمان ها در رقابت با سایرین شود موجب کسب امتیاز بالاتری در جذب مشتری می گردد.


از سوی دیگر بانک ها و ارایه دهندگان خدمات نیز در صدد برطرف کردن نگرانی های افراد در مورد اختلال امنیت هستند و به طوری که بتوانند تضمین امنیت را در مورد اطلاعات شخصی آن ها برقرار کنند.

ادامه دارد...

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش مجازی تبیان