تبیان، دستیار زندگی
بدون تردید ازدواج بزرگترین و مهم ترین حادثه زندگی هر انسانی است ، که موفقیت یا شکست در آن ، برای هر یک از زوجین سرنوشت ساز خواهد بود بنابراین ، بر هر دختر و پسری لازم است که قبل از ازدواج در مورد انتخاب همسر اطلاعات کافی به دست آورند ، سپس اقدام نمایند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان و همسرگزینی

ازدواج بزرگترین و مهم ترین حادثه زندگی هر انسانی است ، که موفقیت یا شکست در آن ، برای هر یک از زوجین سرنوشت ساز خواهد بود  بنابراین ، بر هر دختر و پسری لازم است که قبل از ازدواج در مورد انتخاب همسر اطلاعات کافی به دست آورند ، سپس اقدام نمایند .

فرآوری:مریم تجریشی - مرکز مشاوره
وجوان و همسرگزینی

بدون تردید ازدواج بزرگترین و مهم ترین حادثه زندگی هر انسانی است ، که موفقیت یا شکست در آن ، برای هر یک از زوجین سرنوشت ساز خواهد بود بنابراین ، بر هر دختر و پسری لازم است که قبل از ازدواج در مورد انتخاب همسر اطلاعات کافی به دست آورند ، سپس با بصیرت و درایت کافی اقدام نمایند .

متاسفانه اکثر پسران و دختران ، بدون تجربه و کسب اطلاعات لازم ، به چنین امر بسیار مهم و سرنوشت سازی اقدام می نمایند ، در حالی که نه از شرایط و صفات نیک یک همسر خوب آگاهی دارند و نه راه کشف آن را می دانند . نه از نقاط ضعف و صفات بد همسر خبر دارند نه راه کشف و اجتناب از آنها را می دانند . چه بسا صفتی را از شرایط بسیار مهم و ضروری می پندارند و برای نیل به آن جدیت می نمایند ، در صورتی که آن صفت اصلا از مزایای ضروری یک همسر نیست ، یا اهمیت چندانی ندارد و چه بسا امر بسیار مهمی که باید جزء شرایط قرار گیرد ولی در اثر غفلت ؛ آن را از شرایط و مزایا محسوب نمی دارند . هنگامی خبردار می شوند که کار از کار گذشته و چاره ای ندارند و در اثر آن ، اختلافات و کشمکش ها و ناسازگاری ها و بهانه جویی ها شروع می شود و سرانجام یا به طلاق منجر خواهد شد یا ناچارند دندان به جگر بگذارند و تا آخر عمر با تلخی و رنج و اندوه به زندگی ادامه دهند . در صورتی که اگر آگاهانه عمل می کردند کمتر با شکست و تلخ کامی مواجه می شدند .

این نوشتار به مراحل شكل‌گیری و تشكیل خانواده پرداخته و به دختران و پسران مسلمان، «راه درست انتخاب همسر» را آن‌گونه كه دین اقتضا می‌كند، به طور شفاف بیان می‌كند.

همانطور که همه می دانیم بسیاری از اختلافات خانوادگی و حتی طلاق ها از حوادث مراسم نامزدی و تعیین مهر و عقد و عروسی و رفتار پسر و دختر ، در دوران قبل از عروسی نشئت می گیرد ، و چه بسا کدورت هایی در این زمان به وجود می آید که آثار سوء آنها تا پایان عمر باقی خواهد ماند و چه بسا که به طلاق و جدایی منجر خواهد شد ، در صورتی که اگر دختر و پسر از اطلاعات لازم برخوردار بودند به چنین سرنوشتی گرفتار نمی شدند .
بنابراین ، انتخاب همسر کار مهم و سرنوشت سازی است که نیاز به اطلاعات کافی دارد و نمی توان و نباید آن را سهل و آسان پنداشت و درباره ی آن غفلت ورزید . این نوشتار به مراحل شكل‌گیری و تشكیل خانواده پرداخته و به دختران و پسران مسلمان، «راه درست انتخاب همسر» را آن‌گونه كه دین اقتضا می‌كند، به طور شفاف بیان می‌كند. در تالیف "جوان و همسرگزینی " از راهنمایی های ارزنده پیامبر اکرم و ائمه اطهار که در احادیث آمده استفاده شده است . به علاوه از بررسی زندگی جمع کثیری از خانواده ها که در ازدواج موفق بوده یا شکست خورده اند نیز بهره گرفته شده است.

این کتاب دارای 4 بخش با عناوین  ازدواج ؛ فواید ،موانع و راه حل ها ،‌ انتخاب همسر، از خواستگاری تا عقد، از عقد تا عروسی ، می باشد و به نویسندگی ابراهیم امینی در  268 صفحه توسط انتشارات بوستان قم منتشر شده است.


منابع: کتاب جوان و همسر گزینی