تبیان، دستیار زندگی
«باغ موزه مینیاتور تهران» در شرق پایتخت و تقاطع بزرگراه امام علی علیه السلام و خیابان جانبازان واقع است، این مکان با سه هکتار مساحت یکی از باغ های ایرانی محسوب می شود که ماکت های جالبی از آثار تاریخی ثبت شده ایران در فهرست یونسکو در آن جانمایی شده است ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اردوی نیم روزه باغ موزه مینیاتور تهران

باغ موزه مینیاتور

مقدمه:

«باغ موزه مینیاتور تهران» در شرق پایتخت و تقاطع بزرگراه امام علی علیه السلام و خیابان جانبازان واقع است. این مکان با سه هکتار مساحت یکی از باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود که ماکت های جالبی از آثار تاریخی ثبت شده ایران در فهرست یونسکو در آن جانمایی شده ‌است. میراث جهانی ایران براساس استانداردهای بین المللی پارک های مینیاتوری در این مکان مورد طراحی قرار گرفته است.

این ماکت ها شامل 12 اثر تاریخی و معماری ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است. بقیه آثار ثبت شده در این فهرست نیز که شامل 5 اثر می باشند در فاز دوم این مجموعه طراحی و نصب خواهند شد.


مربیان گرامی می توانند پس از یک هماهنگی ساده، اردوی نیم روزه  بازدیدی را در این محل به اجرا بگذارند. مربیان اردویی همچنین می توانند توضیحات کامل در مورد این مکان و اطلاعات بیشتری در مورد آثار تاریخی ماکت سازی شده در این باغ موزه را در مقاله آموزشی بعدی که مربوط است به این بسته پیشنهادی مطالعه نمایند.

برنامه پیشنهادی اردوی نیمروزه باغ موزه مینیاتور

موقعیت محل: غرب تهران، خیابان جانبازان غرب به شرق، تقاطع روگذر بزرگراه امام علی علیه السلام.
دسترسی: مسیر دسترسی به این محل از مناطق مختلف تهران متفاوت است. اما بهترین راه ورود به بزرگراه امام علی علیه السلام است. در صورتی که این بزرگراه از شمال به سمت جنوب طی می شود باید پس از عبور از تقاطع بزرگراه رسالت وارد خروجی خیابان جانبازان به سمت غرب شد. و در همان بدو ورود در سمت راست خیابان و نبش بزرگراه، در مقابل بوستان تمدن(گلبرگ) که درب پیاده روی باغ موزه در این محل است توقف کرد. همین دسترسی در مورد مسیر جنوب به شمال نیز صادق است. با این تفاوت که این بار باید قبل از رسیدن به بزرگراه رسالت وارد خروجی جانبازان شرق شده آنگاه به سمت غرب تغییر مسیر داده و با عبور از روی بزرگراه امام علی(ع) به باغ موزه رسید.


فاصله از مرکز تهران: 13 کیلومتر
مدت زمان رسیدن: بدون در نظر گرفتن ترافیک از مرکز تهران 25 دقیقه
مدت برگزاری اردو از زمان حرکت تا بازگشت به مبداء: 5 تا 7 ساعت(بر اساس مبداء حرکت).
ورودیه: بلیط ورودی موزه با احتساب تخفیف نیم بها برای مدارس 1000 تومان است. برای استفاده از تخفیف، همراه داشتن معرفی نامه از مدرسه ضروری است.
توضیح ضروری: مربیان عزیز و سرپرستان اردوی مدارس می توانند در بدو ورود با مراجعه به دفتر مدیریت باغ موزه تقاضای کارشناس نمایند تا توضیحات لازم را برای دانش آموزان بیان نماید.

باغ موزه مینیاتور

جذابیت ها:

1- محوطه زیبای باغ موزه:

طراحی باغ موزه به سبک باغ های ایرانی بوده و بسیار زیباست.


2- ماکت های آثار تاریخی:

ماکت های آثار ثبت شده تاریخی با ظرافت خاص و در مقیاس یک بیست و پنجم ابعاد واقعی طراحی شده و دارای بسیاری از جزئیات این آثار می باشند.

برنامه اردو:

1- حرکت از مبدأ راس ساعت 8 صبح
2- رسیدن به باغ موزه رأس ساعت 8/30 صبح
3- ورود به باغ با حفظ نظم و ترتیب پس از تهیه بلیط و هماهنگی مربیان.
4- در بدو ورود به پارک فضای سبز زیبا و مناسبی وجود دارد. در این قسمت می توانید به دانش آموزان دقایقی وقت آزاد برای استفاده و لذت بردن از طبیعت پارک، همچنین استفاده از سرویس بهداشتی بدهید تا پس از آن بتوانند با انرژی خوب وارد فضای اصلی باغ شوند. حتما محل جمع شدن را به همه نشان دهید.


5- پس از جمع شدن دانش آموزان در ساعت 9/30 در نقطه مورد نظر، مربی توضیحات مشروحی در مورد باغ موزه های مینیاتور و تنوع آن در سطح جهان ارائه می دهد. همچنین در مورد ماکت، جنس و نحوه ساخت آن توضیحاتی داده می شود. ارائه توضیح در مورد علت ساخت چنین باغ موزه هایی نیز برای دانش آموزان جذاب خواهد بود.


6-  مربی باید قبل از ورود، دانش آموزان را نسبت به قوانین باغ موزه از جمله رعایت سکوت و نظم همچنین عدم نزدیک شدن به ماکت ها و لمس آن ها توجیه نماید.


7- در ادامه این اردوی بازدیدی در هر بخش با نزدیک شدن به ماکت ها، مربی یا کارشناس باغ موزه در مورد آن اثر توضیحات مهم و فشرده ای ارائه می دهد. این توضیحات فقط در حد آشنایی دانش اموزان با مکان فوق، محل واقعی و اهمیت آن خواهد بود.

باغ موزه مینیاتور


8- اجرای مسابقه از موارد توضیح داده شده و تقدیم جایزه به برنده در اتوبوس.


9- بازگشت به سمت مبداء – راس ساعت 12.30 - رسیدن به مبداء بدون در نظر گرفتن ترافیک – راس ساعت 13

آگاهی:

1- باغ موزه مینیاتور در همه فصول سال به جز روزهای خاص در ساعات اداری و چند ساعت بعد از آن دایر است اما برای اطلاع از زمان دقیق در فصول مختلف و هماهنگی بیشتر و اطمینان از باز بودن موزه قبلا با این مجموعه تماس بگیرید.


2- برای استفاده از تخفیف نیم بهای موزه برای دانش آموزان حتما باید معرفی نامه ممهور به مهر مدرسه همراه داشته باشید.


3- این بسته پیشنهادی بر اساس ساعات پاییز و بهار تنظیم شده است.


مربیان گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد باغ موزه مینیاتور و مطالعه مطالب ضروری در مورد آثار ماکت سازی شده به «مقاله آموزشی این بسته پیشنهادی» مراجعه نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور
تنظیم: مریم فروزان کیا