تبیان، دستیار زندگی
علائم سندرم روده تحریک پذیر که همچنین روده بزرگ اسپاستیک نیز نامیده می شود، می تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد. اما راه های طبیعی بسیاری برای رهایی از آن وجود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان های خانگی سندرم روده تحریک پذیر


علائم سندرم روده تحریک پذیر که همچنین "روده بزرگ اسپاستیک" نیز نامیده می‌شود، می‌تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد. اما راه های طبیعی بسیاری برای رهایی از آن وجود دارد.

سندروم روده تحریک‌پذیر

از آنجا که هیچ درمان مطمئنی برای IBS وجود ندارد، مردم روش های خودشان را برای مبارزه با آن به کار می‌برند.

کلید اصلی: دلسرد و ناامید نشوید
تغییر در رژیم غذایی و تاکتیک‌های مبارزه با استرس، اثر فوق العاده ای دارد. برای اطمینان بیشتر، آن‌ها را با درمان‌های زیر ترکیب می‌کنیم. هنگامی که سیستمی کامل برای کنترل علائم  داشته باشید، قطعا کمتر احتمال بروز  IBS برای شما وجود دارد.

استرس خود را مدیریت کنید
* از آنجا که استرس یکی از عوامل شناخته شده برای بروز IBS است، یادگیری روش‌های مقابله با آن مثل مدیتیشن، یوگا و یا تمرین تنفس صحیح ضروری است. به راحتی بنشینید و یا دراز بکشید. همه توجه خود را به دم و بازدمتان معطوف کنید. هنگامی که اضطراب افکار ناراحت کننده دارید، به طور کامل روی تنفس خود تمرکز کنید. هر روز این را تمرین کنید. سپس، هر زمان که احساس اضطراب و تنش کردید، خودتان را اینگونه آرام کنید.
* علائم IBS خود را یادداشت کنید، نوع مشکلات و چگونگی تشدید آن‌ها را بنویسید. همچنین در این دفترچه، همه ی رویدادهای استرس زا در روز را بنویسید. گهگاهی نگاهی به دفترچه خود بیندازید. برای مثال اگر شما درست قبل از پرواز هواپیما و یا ملاقات با رئیستان، نشانه های IBS را ببینید، ممکن است یک ارتباط وجود داشته باشد. هنگامی که موقعیت‌هایی که به نظر می‌رسد باعث تشدید نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر در شما می‌شود را شناسایی کردید، برای آن‌ها راه حل پیدا کنید؛ مثلا از روش نفس کشیدن که در بالا ذکر شد، برای مقابله با آن‌ها استفاده کنید.

موارد زیر را به خاطر بسپارید
* غذاهای سرخ شده، گوشت، روغن، مارگارین، غذاهای لبنی و سایر غذاهای چرب را به حداقل برسانید. آن ها باعث می‌شوند روده بزرگ به شدت عمل کند، که می‌تواند به اسهال و درد شکمی منجر شود.
* از غذاهای تند دوری کنید. به عنوان مثال، کپسایسین موجود در فلفل تند باعث می‌شود روده بزرگ دچار اسپاسم شود که می‌تواند منجر به اسهال شود.
* مصرف کافئین را کاهش دهید. می‌تواند باعث IBS شود زیرا روده بزرگ را تحریک می‌کند.
* اجتناب از غذاهای نفاخ، از جمله کلم، کلم بروکسل، بروکلی.
* آدامس یا آبنبات‌های حاوی قندهای مصنوعی را استفاده نکنید. در میان شیرین‌کننده‌های رایج، سوربیتول و مانیتول، اثر ملین دارند؛ اما هضم آن‌ها بسیار دشوار است. هنگامی که باکتری‌های روده بزرگ سعی در شکستن این "قندهای غیر قابل جذب" دارند، گاز تولید می‌کنند و منجر به اسهال می‌شوند.

* سیگار کشیدن را  متوقف کنید.  نیکوتین به بروز IBS کمک می کند. همچنین، هنگامی که شما سیگار می کشید، هوا را به داخل فرو می‌برید و افراد دارای IBS به داشتن هوا در روده خود بسیار حساس هستند.

زنجبیل همه‌ی مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر را برطرف می‌کند. نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل را در یک فنجان چای تازه بریزید، سپس آن را هم زده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بجوشد. سپس زنجبیل‌ها را بردارید و آن را بنوشید

فیبر بیشتری مصرف کنید
* فیبرهای محلول در آب در روده به جلوگیری از اسهال کمک می‌کنند. لوبیا، بلغور جو دوسر و بعضی از میوه ها مانند سیب، توت فرنگی و گریپ فروت منابع خوبی از فیبرها می‌باشند.
* اگر نمی‌توانید به اندازه کافی فیبرهای محلول در رژیم غذایی خود دریافت کنید، یک مکمل روزانه پسیلیوم، در رژیم غذایی تان داشته باشید. بر خلاف مسهل‌های شیمیایی، مصرف پسیلیوم در دراز مدت بی‌خطر است. مقدار دوز مصرفی آن روی برچسبش نوشته شده است.

* اگر مشکل اصلی شما یبوست است، در رژیم غذایی خود فیبرهای نامحلول موجود در گندم، سبوس، دیگر غلات سبوس دار، سبزی سالاد و غذاهای دیگر را بگنجانید. فیبر نامحلول باعث می‌شود تا توده ی مدفوع با سرعت از طریق روده ها عبور کند.
* اگر فیبر زیادی در رژیم غذایی تان موجود نیست، مقدار آن را در هر وعده تان به تدریج افزایش دهید. اضافه کردن فیبر بیش از حد به یکباره، می‌تواند باعث ایجاد گاز و نفخ شود. با 8 گرم فیبر در روز شروع کنید. برای مثال به اندازه ی دو گلابی و سپس روزی 3 یا 4 گرم آن را افزایش دهید تا زمانی که به30 گرم در روز برسد.

* نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان آب در هر روز به حرکت هموار و پیوسته ی فیبرها از طریق سیستم گوارش شما کمک می‌کند.

* خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر اما بیشتر به جای وعده‌های غذایی بزرگ در هر روز بسیار بهتر است. مواد غذایی بیش از حد در یک وعده، می‌تواند سیستم گوارش شما را تحت فشار قرار دهد.

* اگر معمولا وعده‌های غذایی خود را سریع می‌خورید، آرام‌تر و با توجه بیشتری به جویدن مواد غذایی بپردازید.  هنگام سریع خوردن، اغلب هوای زیادی خورده شده که در روده به گاز تبدیل شده و مشکل می‌آفریند.

ماست بخورید
* اسهال می‌تواند باکتری‌های روده که برای کمک به تخلیه و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر مفید هستند را دفع کند و از بین ببرد. خوردن مقدار زیادی ماست حاوی باکتری‌های فعال، مانند اسیدوفیلوس بسیار خوب است. همچنین مکمل اسیدوفیلوس، روزانه یک قرص حاوی 1تا 2 بیلیون  موجود زنده بسیار مفید است. آن را با معده خالی میل کنید.

چای و نعنا

چای بنوشید
* هر روز، یک یا دو فنجان چای نعناع بنوشید، زیرا اسپاسم و درد را تسکین می‌دهد و گاز معده را کاهش می‌دهد. چای با نعناع واقعی، به جای چای سیاه و سفید با طعم نعناع را بخرید.

همچنین می توانید کپسول نعناع با پوشش روغنی استفاده کنید. پوشش تضمین می‌کند که روغن به روده می‌رسد و در معده نمی‌شکند. یک یا دو کپسول سه بار در روز، بین وعده‌های غذایی بخورید.

چای زنجبیل بنوشید
زنجبیل همه‌ی مشکلات گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر را برطرف می‌کند. نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل را در یک فنجان چای تازه بریزید، سپس آن را هم زده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بجوشد. سپس زنجبیل‌ها را بردارید و آن را بنوشید. چای کیسه‌ای زنجبیل نیز در دسترس است. 4 تا 6 فنجان در روز بنوشید.

ورزش کنید
* در صورت امکان، حداقل 30 دقیقه ورزش غیررقابتی مانند راه رفتن داشته باشید. ورزش به از بین بردن استرس و انتشار اندورفین که یک ضد درد طبیعی است کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بدن از جمله سیستم گوارش شما همواره به آرامی کار کند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: پارسی طب - فرزانه سعیدیان

مطالب مرتبط:
بهبود سندرم روده تحریک پذیر با کاهش مصرف کربوهیدرات ها

تغذیه‌ی مناسب برای روده‌های بی‌اعصاب

تغذیه در سندرم روده تحریک‌پذیر
تغذیه در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)
قاروقور شکم ربطی به گرسنگی ندارد
حل‌المسائل نفخ 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.