تبیان، دستیار زندگی
وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم با بیان مطالبی در مورد پیشرفت روز افزون فن آوری های نوین ارتباطی و مشکلاتی که در پی آن پدید می آید و حوزه های مختلفی که از این فن آوری آسییب می بینند به خص...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در فضای مجازی همه چیز تایید نشده می آید!


وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم با بیان مطالبی در مورد پیشرفت روز افزون فن آوری های نوین ارتباطی و مشکلاتی که در پی آن پدید می آید و حوزه های مختلفی که از این فن آوری آسییب می بینند به خصوص زنان گفت: اگر در مورد بحث اینترنت و زیان‌های آن جستجو کنید می‌بینید زنان  دنیا از مطالبی که در اینترنت، کرامت انسانی آنها را نشانه رفته است،تا چه حد خسته شده اند و ابراز نارضایتی می‌کنند. الآن فضا برای کار بیشتر فراهم شده است. هرجا که اصول و منطق ناب مطرح می‌شود، طرفدار پیدا می‌کند. در فضای مجازی باید تلاش کنیم محورهایی مثل کرامت انسانی که بشر تشنه آن است در این محیط مصداق پیدا کند.

بحث جنسیت در اینترنت، بخشی از هدف استکبار است که می‌خواهد از این حربه استفاده کند و به تخریب فرهنگ ملت‌ها و تخریب زبان‌ها بپردازد

آقای دکتر سلیمانی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رجوع کاربران به سایت‌های مستهجن اظهار کرد: امروزه رجوع به این نوع سایت ها بسیاربسیار کمتر از سایت‌های غنی و صاحب دانش است. رجوع به سایت‌های مستهجن در جهان، کمتر از 2 تا 3درصد است، درکشور ما، آمار نشان می‌دهد این رقم، کمتر از 5درصداست. این امر نشان می‌دهد بشر هوشیار و متوجه مسائل شده است. امروز در فضای اینترنت، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی وجود دارد، در عین حال قابلیت‌هایی در اینترنت است که ما باید نهایت استفاده را از آن بکنیم. بحث امنیت  به لحاظ شخصی، سازمانی، کشوری و منطقه‌ای در این فضا، خیلی مهم است و باید ضربه‌هایی که به ما وارد می‌شود کنترل و مهار کنیم. بحث جنسیت در اینترنت، بخشی از هدف استکبار است که می‌خواهد از این حربه استفاده کند و به تخریب فرهنگ ملت‌ها و تخریب زبان‌ها بپردازد.

در فضای مجازی چون ارتباط، چهره به چهره نیست، اتفاقات و تهاجمات خشن‌تر و کوبنده‌تر اتفاق می‌افتد، در عین حال نشر و رشد فرهنگ نیز در این فضا بهتر می‌تواند انجام بگیرد

وزیر ارتباطات در رابطه با فضای موجود در اجلاس های اطلاعاتی گفت : در حال حاضر هر جامعه اطلاعاتی ای که در این موضوعات اجلاسی تشکیل می‌دهد ما بین دو عَلم (پرچم) بر پا است: 1- علم محوریت امریکا و دنیای غرب 2- علم محوریت جمهوری‌اسلامی ایران و فرهنگ آن. چرا این‌گونه است؟ درست است که این دو با هم به لحاظ ابزاری، امکانات و تجهیزات قابل مقایسه نیستند ولی این دو علم در همه اجلاس‌ها خود را نشان می‌دهند.

در غرب جاهایی را فیلتر می‌کنند که اثر فرهنگی و ایدئولوژیکی دارد... آنهایی که فیلتر می‌شود مربوط به قوانین اعتقادی است. در صورتی که ما اگر فیلتر  می‌کنیم موارد مستهجن و خشونت است که فیلتر می‌شود.

آقای سلیمانی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد:‌ در فضای مجازی، حتماً کار در زمینه زنان آسان‌تر و به شکل بهتری می‌تواند انجام شود. بهرحال این فضا، محدودیت‌ها و تهدیدهای خاص خودش را دارد. حتماً ما باید این تهدیدها را بشناسیم، در فضای مجازی چون ارتباط، چهره به چهره نیست، اتفاقات و تهاجمات خشن‌تر و کوبنده‌تر اتفاق می‌افتد، در عین حال نشر و رشد فرهنگ نیز در این فضا بهتر می‌تواند انجام بگیرد. در فضای اینترنتی می‌توانیم جایگاه نظام، فرهنگ، ادبیات و آرمان‌های خودمان را ترویج کنیم. در حال حاضر، غرب برعکس ما است. جاهایی را فیلتر می‌کنند که اثر فرهنگی و ایدئولوژیکی دارد. اگر بعضی از سایت‌ها را ملاحظه کنید آنهایی که فیلتر می‌شود مربوط به قوانین اعتقادی است. در صورتی که ما اگر فیلتر  می‌کنیم موارد مستهجن و خشونت است که فیلتر می‌شود.

وزیر ارتباطات درباره وضعیت ارتباطات الکترونیکی و شبکه اینترنت در کشور گفت :‌ سال گذشته تعداد دانشگاه‌های ما که به شبکه وصل بود، بسیار بسیار کم بود. در حال حاضر، بیش از 80درصد دانشگاه‌های کشور به شبکه وصل هستند و از نعمت ارتباط دائمی برخوردارند. زیرساخت کشور بیش از 73 هزار کیلومتر فیبرنوری است که 33 هزار کیلومتر خطوط اصلی بین شهری است و40هزار کیلومتر در درون شهرها است. تا 4 سال آینده پیش‌بینی می‌شود که این رقم به 130 هزار کیلومتر فیبرنوری برسد. مهمترین مسئله در اتصال الکترونیکی، آمادگی الکترونیکی کشور و دسترسی سهل، آسان و ارزان قیمت است.

در حال حاضر، بیش از 80 درصد دانشگاه‌های کشور به شبکه وصل هستند و از نعمت ارتباط دائمی برخوردارند.ایجاد یک شبکه بزرگ ملی اینترنت... کار بزرگی است ولی باید بر پایش کنیم ... این یک کار درازمدت و اساسی در کشور ما است و همکاری تمام سازمان‌ها لازم و ضروری است

طبق محاسبات، از طریق شبکه جهانی معلوم شد عمده ارتباطات ما، بیش از 97الی 98درصد ارتباطات، با خارج از کشور انجام می‌شود. در صورتی که در یک شرایط طبیعی، ما باید با خود ارتباط داشته باشیم. قاعدتاً بیش از 90درصد ارتباطات کشور در درونش انجام می‌شود و بقیه به بیرون می‌رود. اینجا یک ضعف اساسی، بزرگ و ملی به چشم می‌خورد. با توجه به این موضوع، طرح ایجاد یک شبکه بزرگ ملی اینترنت را مطرح کردیم . کار بزرگی است ولی باید بر پایش کنیم و در جهت راه‌اندازی آن کار کنیم. این یک کار درازمدت و اساسی در کشور ما است و همکاری تمام سازمان‌ها لازم و ضروری است. باید دسترسی آنقدر آسان باشد که همه بتوانند از این منابع غنی اطلاعاتی استفاده کنند. البته ضرورت دارد که سالم‌سازی در این محیط انجام شود. هیچ انسانی نباید در لهو و لعب، خرد شود، حتی در دانش. ما، هر دانشی را نمی‌خواهیم. باید انتخاب کنیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

در فضای مجازی همه‌چیز تأیید نشده بر روی شبکه می‌آید و اشکال کار، همین است

آقای سلیمانی تاکید کرد:‌ در فضای مجازی همه‌چیز تأیید نشده بر روی شبکه می‌آید و اشکال کار، همین است. خیلی چیزها، بدون تأیید در دسترس قرار می‌گیرد و ممکن است علمی هم نباشد، منتها با رنگ و لعاب خاصی مطرح می‌شود. بعضی اوقات حجم اطلاعات گمراه‌کننده است. اطلاعات با وسعت زیاد قرار داده می‌شود تا فرد نتواند تصمیم بگیرد و این، خود خطر و تهدید است. در حوزه زیرساخت تصمیم گرفتیم دسترسی مراکز تجمع خصوصاً مراکز جوانان را به این حوزه امکان پذیر و آسان کنیم. از نظر اقتصادی، دسترسی به اطلاعات را مقرون به صرفه کنیم.

وزیر ارتباطات در پایان سخنرانی خود با اعلام طراحی و آغاز به کار "شبکه علمی" گفت :‌ امیدوارم این شبکه با خصوصیاتی که برای آن تعریف شده؛ یعنی ارتباطات در حد و سرعت‌های 1گیگا بیت بر ثانیه و بعضی از مسیرهای بین شهری و شهرهای بزرگ با سرعت 10گیگا بیت بر ثانیه مورد استفاده عموم قرار گیرد. ما اگر از این گونه شبکه‌ها راه‌اندازی کنیم و بتوانیم ظرف یکی دو سال آینده وضع ارتباطات را بهبود دهیم و در یک سطح معقولی قرار بدهیم، خیلی خوب است. در این بخش، خانم‌های متخصص خیلی می‌توانند کار کنند و وارد این حیطه شوند. یعنی حیطه تولید نرم‌افزار تولید سخت‌افراز ممکن است زمان ببرد، ساز و کار و هزینه بخواهد، ولی حوزه تولید نرم‌افزار جایی است که باید وارد آن شد.

بعضی اوقات حجم اطلاعات گمراه‌کننده است. اطلاعات با وسعت زیاد قرار داده می‌شود تا فرد نتواند تصمیم بگیرد و این، خود خطر و تهدید است

اگر بخواهیم فرهنگ اسلامی را ترویج کنیم و علم، زبان و ادبیات را توسعه بدهیم و به آن تحقیق ببخشیم، اگر می‌خواهیم محوریت ایجاد کنیم، اگر می‌خواهیم آن علم را روز به روز برافراشته‌ترکنیم، در این حوزه باید متخصصین، جوانان، دانشمندان و سازمان‌های ما بیشتر از گذشته وارد شوند، بحث را بحث ملی نگاه کنند، بحث را به شکلی مقطعی، درآمدی و حرف اقتصادی نگاه نکنند، اگر چه آن هم در درونش ایجاد می‌شود. امیدوارم این‌گونه فرصت‌ها و همایش‌ها  تکرار شود. با وجود چنین همایش‌هایی می‌توانیم بستر فعالیت را بهتر کرده، برای رشد خلاقیت زمینه‌سازی کنیم؛ رساندن پیام‌ها و ماحصل کار را به مسئولین مربوطه برسانیم که آنها هم در دستور کار و سیاست‌های خودشان اعمال کرده و به اجرا در بیاورند.

سخنان وزیر  ارتباطات و فن آوری اطلاعات در همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم