تبیان، دستیار زندگی
کمردرد، بزرگ ترین آسیبی است که خانم ها هنگام خانه تکانی با آن مواجه می شوند، مشکلی که با جابه جایی و بلند کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول صحیح اتفاق می افتد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی ناله کمرتان را درنیاورد


کمردرد، بزرگ ترین آسیبی است که خانم ها هنگام خانه تکانی با آن مواجه می شوند، مشکلی که با جابه جایی و بلند کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول صحیح اتفاق می افتد.

کمردرد

دکتر شهرام رفیعی‌فر درباره برخی کمردردها پس از انجام کارهای خانه می گوید:
«عامل این کمردرد معمولا بلند کردن اسباب و اثاثیه سنگین، حمل غلط اجسام سنگین و حرکت ناگهانی در ناحیه کمر است.


گرفتگی عضلات هم از دیگر علل شایع کمردرد محسوب می‌شود.


در بیشتر موارد، مجموعه‌ای از فشارهای مختلف در طول زمان بر روی کمر وارد می شود که در اثر وقوع یک رویداد خاص (مثل حرکت ناگهانی یا بلند کردن یک جسم سنگین در ایام خانه تکانی) باعث شروع یا تشدید درد کمر می‌گردد.

برای جلوگیری از بروز درد در ناحیه کمر به توصیه های زیر عمل کنید:
- در طول خانه تکانی تا جایی که برایتان مقدور است، از بلند کردن اسباب و اثاثیه سنگین منزل پرهیز کنید و به جای این کار، از شیوه‌های جایگزین مانند هل دادن یا کشیدن وسایل استفاده کنید.

- قبل از بلند کردن یک جسم سنگین، دقیقا مشخص کنید که می‌خواهید آن را کجا بگذارید و همیشه هنگام حمل جسم سنگین یادتان باشد که آن را نزدیک به بدن‌تان نگه دارید.

- فقط اسباب و اثاثیه‌ای را بلند کنید که وزن مناسبی دارند و اگر نیاز به کمک داشتید، تعارف را کنار بگذارید و حتما از یک یا چند نفر کمک بگیرید.

- از بلند کردن یک جسم سنگین و چرخیدن به طور همزمان خودداری کنید. اگر هنگام حمل یک جسم سنگین نیاز به چرخیدن داشتید، یادتان باشد که از ناحیه کمر نچرخید و روی پاهایتان بچرخید.

وقتی در حال تمیز کردن در و پنجره و یا رنگ کردن دیوار هستید، برای دسترسی به نقاط دورتر، به جای آن که دست خود را دراز کنید، از صندلی یا نردبان استفاده نمایید

- وقتی می‌خواهید جسم سنگینی را روی زمین بگذارید، به جای خم کردن کمر، زانوهایتان را خم کنید و جسم را روی زمین قرار دهید.

برای آشنا شدن با نحوه صحیح انجام کارهای روزانه برای جلوگیری از بروز کمردرد، تصاویر این مطلب را ببینید.

- موقع بلند کردن یک جسم سنگین از روی زمین یا موقع جابه جا کردن آن، پشت‌تان را صاف نگه دارید و قوز نکنید؛ زانوهای‌تان را خم کنید و برای تحمل وزن آن جسم، به عضلات پای‌تان تکیه کنید. این کار موجب می‌شود فشار ناشی از جسم سنگین، به جای کمر، به مفصل ران شما منتقل شود و گرفتگی عضلانی و درد ناگهانی عضلات مخصوصا کمردرد به سراغ‌تان نیاید.

- موقع بلند کردن اجسام سنگین، بهتر است اول پاهای‌تان را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید و سپس جسم مورد نظر را بلند کنید. این کار باعث حفظ تعادل بدن می‌شود.

- هرگز در حالی که جسمی را با یک دست‌تان بلند کرده‌اید، سعی نکنید با دست دیگرتان جسم سنگین دیگری را بلند کنید. اگر اصرار دارید که هر دو جسم را به طور همزمان حمل کنید، ابتدا باری را که در یک دست‌تان هست، زمین بگذارید و سپس هر دو جسم را با هم بلند کنید.

- وقتی در حال تمیز کردن در و پنجره و یا رنگ کردن دیوار هستید، برای دسترسی به نقاط دورتر، به جای آن که دست خود را دراز کنید، از صندلی یا نردبان استفاده نمایید.

- وقتی در حال گردگیری یا تمیز کردن وان حمام هستید، به جای خم شدن بیش از حد از ناحیه کمر، سعی کنید آرام بنشینید و کار مورد نظرتان را انجام دهید.

- اگر برای مدت زمان طولانی مشغول انجام کاری در منزل هستید، مرتبا و در فواصل منظم استراحت کنید و تا جایی که برایتان مقدور است، به طور متناوب، وضعیت قرارگیری بدنتان را تغییر دهید.

- در نهایت به خانم های خانه توصیه می کنم نه تنها پیشنهاد همسر و فرزندان‌تان را برای کمک بپذیرید، بلکه خودتان به آنها پیشنهاد دهید تا به شما کمک کنند. با این کار علاوه بر کاهش فشارهای مضاعف به جسم‌تان، باعث ایجاد روحیه مشارکت و دلسوزی بیشتری در افراد خانواده‌تان می شوید.»

طرز صحیح بلند کردن اجسام

حنفی، کارشناس بهداشت حرفه ای نیز می گوید:
«کتف درد، گردن درد، کمر درد، گرفتگی عضلات کمر، شکستگی ها و ... از رایج ترین عوارض خانه تکانی نادرست و غیراصولی است.


کمردرد، بزرگ ترین آسیبی است که خانم ها هنگام خانه تکانی با آن مواجه می شوند، مشکلی که با جابجایی و بلند کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول صحیح اتفاق می افتد.


با رعایت برخی نکات که مهم ترین آن نحوه صحیح جابجایی اجسام سنگین است، می توان از بروز این آسیب ها پیشگیری کرد.


هنگام برداشتن اجسام از روی زمین یا جابه جا کردن آن ها باید پشت صاف، زانوها خم و برای تحمل وزن جسم به عضلات پا تکیه شود، چون این کار باعث می شود فشار ناشی از بار سنگین به جای کمر به مفصل ران منتقل گردد و از گرفتگی عضلات و دردهای ناگهانی به ویژه در ناحیه عضلات کمر جلوگیری شود.


اشیای سنگین را نباید با یک حرکت سریع و ناگهانی از روی زمین برداشت.

هنگام بلند کردن اجسام سنگین و چرخش به یک سمت خاص، به هیچ وجه نباید بالاتنه را از محل کمر به آن سمت چرخاند، بلکه در این موارد باید تمام بدن را از محل پاها به آن سمت برگرداند.


هنگام نظافت بخش های فوقانی در، پنجره، سقف و دیوار از نردبان های استاندارد و چهارپایه هایی که سطح اتکای مطمئنی دارند، استفاده شود و به ازای هر 2 تا 3 دقیقه کار، سر را به مدت کوتاهی باید پایین آورد و استراحت داد.


در روزهای آخر سال خانم هایی که می خواهند بیشترین کار را در کمترین زمان انجام دهند، دچار نشانگان (سندرم) مچ دست می شوند که با علایم گزگز یا بی حس شدن انگشتان دست بروز می کند.


برای پیشگیری از بروز این مشکل، علاوه بر کاهش فعالیت های شدیدی که با دست انجام می شود، باید برای انجام کارهای روزانه به شکلی برنامه ریزی کرد که زمانی را هم به استراحت و نرمش دست ها اختصاص داد.»

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
ایسنا
روزنامه خراسان


مطالب مرتبط:
8 راه جلوگیری از آسیب بدنی در خانه تکانی
خانه تکانی کنید، ولی خودکشی نه
خانه‌تکانی بدون ایجاد کمردرد
خانه را بتکانید؛ سلامت را نه!
راه‌کارهایی برای خانه تکانی سالم
5 خطری که در خانه‌تکانی وجود دارد
15 توصیه به زنان باردار برای خانه تکانی
خانه تکانی سنگین به استخوان ها آسیب می زند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.