تبیان، دستیار زندگی
فجر گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر: یکی از طرحهای دوازده گانه کربلا که در پاییز 1360 با هدف عقب راندن دشمن به سوی مرز پیش بینی شده بود ، عملیات مطلع الفجر بود که در تاریخ 20 آذر 1360 آغاز شد. یکی از طرحهای دوازده گانه که کربلا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالروز عملیات مطلع الفجر

دفاع مقدس

گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر: یکی از طرحهای دوازده گانه کربلا که در پاییز 1360 با هدف عقب راندن دشمن به سوی مرز پیش بینی شده بود ، عملیات مطلع الفجر بود که در تاریخ 20 آذر 1360 آغاز شد.

یکی از طرحهای دوازده گانه که کربلا که در پاییز 1360 با هدف عقب راندن دشمن به سوی مرز پیش بینی شده بود ، عملیات مطلع الفجر بود که با هدف آزادسازی ارتفاعات جنوب سر پل ذهاب و گیلان غرب و تامین این دو شهر و فراهم کردن زمینه آزادسازی قصر شیرین و نفت شهر به اجرا درآمد.

در مراحل اولیه این عملیات بیش از نیمی از منطقه مورد نظر آزاد شد ولی به دلیل مشکلات پشتیبانی ، نگه داری آن میسر نشد .البته در این عملیات دشمن تلفات بسیاری متحمل گردید و قوای خودی تجارب مهمی به دست آوردند.

عملیات مطلع الفجر در تاریخ 20 آذر ماه سال 1360 با رمز یا مهدی(عج) ادرکنی در جبهه میانی در گیلانغرب و شیاکوه با فرماندهی و سازمان مشترک ارتش و سپاه پاسداران به صورت تک نیمه گسترده آغاز و تا تاریخ ششم دی ماه همان سال ادامه داشت.

استعداد نیروهای خودی درگیردر عملیات:

2 تیپ و16 گردان پیاده

3 گردان زرهی (توپخانه)

استعداد نیروهای دشمن، درگیردر عملیات:

یک تیپ و 23 گر دان پیاده

یک گردان زرهی

سه گردان کماندو

درا ین عملیات انواع خودرو ، تانک ، ضدهوایی، خمپاره انداز و تیر بار مورد استفاده قرار گرفت .

نتایج عملیات:

در این عملیات رزمندگان اسلام جز انهدام نیروی دشمن موفقیت دیگری کسب نکردند، که از جمله آنها می توان به کشته وزخمی شدن 2000 نفر از نیروهای دشمن ، اسارت 140 نفر از آنها و منهدم شدن بسیاری از تجهیزات و امکانات دشمن اشاره کرد.