تبیان، دستیار زندگی
Telegram Messenger نرم افزار پیام رسانی است که به دلیل سرعت بالا اخیرا توجهات بسیاری را جلب کرده و تعداد زیادی از کاربران وایبر در موارد زیادی این برنامه را جایگزین پیام های وایبری کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از وایبر به تلگرام



Telegram Messenger  نرم افزار پیام رسانی است که به دلیل سرعت بالا اخیرا توجهات بسیاری را جلب کرده و تعداد زیادی از کاربران وایبر در موارد زیادی این برنامه را جایگزین پیام های وایبری کرده اند.

از وایبر به تلگرام

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که حداقل یکی از این برنامه ها را بر روی تلفن هوشمند و تبلت خود نصب نکرده باشد. به صورت کلی برنامه هایی که ارتباطات اینترنتی ایجاد می کنند به دلایل زیادی از جمله کاهش شدید هزینه ها به سرعت گسترش یافته و محبوب می شوند. تلگرام نیز یکی دیگر از این برنامه ها می باشد.
محیط نرم افزار تلگرام بسیار ساده است و خیلی احتیاج به توضیح ندارد. برای نصب نرم افزار باید شماره موبایلتان را وارد کنید تا عضویت تان تایید شود. شما می توانید از تلگرام بروی همه دستگاه هایتان استفاده کنید، پیام ها و مکالمات شما بصورت آنی بین همه دستگاه هایی که در آن تلگرام را نصب کرده باشید همزمان سازی (Sync) خواهد شد.
برنامه تلگرام یکی از بهترین برنامه های پیام رسانی است. سرعت تلگرام بسیار خوب، رابط کاربری بسیار ساده ای دارد و همه می توانند با آن کار کنند. با تلگرام می توانید هر نوع فایلی که دوست دارید را با حجم ۱ گیگا بایت برای دوستانتان ارسال کنید در صورتی که با وایبر و واتس اپ شما نمی توانید این کار را انجام دهید. اپلیکیشن تلگرام Telegram یک برنامه پیام رسان مناسب است و می تواند جایگزین خوبی برای واتس آپ باشد. اگرچه با تلگرام می توانید به سایر کاربران تگرام پیام صوتی ارسال کنید و در خیلی از موارد کارتان راه می افتد اما قطعا نمی تواند جایگزین مکالمه صوتی وایبر باشد.
این نرم افزار توسط دو نفر طراحی شده است: نیکولا و پاول دورو که بنیانگذاران شبکه اجتماعی بزرگ روسی با نام VK هستند. البته هرچند طراحان این ابزار روسی هستند اما در FAQ وب سایت خود تشریح کرده اند مقر اصلی نرم افزار در برلین است و این نرم افزار به کشور خاصی وابسته نیست.

اقبال عمومی به این نرم افزار در حال افزایش است و حتی در یک مورد زمانی که در ماه فوریه واتس آپ برای مدت زمان چهار ساعت از دسترس خارج بود، تلگرام بیش از ۵ میلیون ثبت نام جدید را ثبت کرد

نکته جالب این نرم افزار این است که توسط بنیاد Digital Fortress پشتیبانی مالی می شود و در وب سایت آن اشاره شده که: شرکت های تجاری اغلب نیازمند به این می شوند که خدمات خود را مبتنی بر کسب درآمد ارائه دهند، به همین دلیل است که ما تلگرام را به عنوان یک پروژه غیر تجاری ایجاد کرده ایم. تلگرام برای کسب درآمد هدفی ندارد، هرگز اقدام به فروش خدمات تبلیغاتی و یا قبول سرمایه گذاری خارجی نخواهد کرد، همچنین این نرم افزار نمی تواند فروخته شود، ما این پروژه را بر پایه کاربران خاصی ایجاد نکرده ایم و پیام رسانی برای عموم مردم ساخته ایم.
پیام خصوصی گروهی
ویژگی برودکست Broadcast یا ارسال پیام خصوصی گروهی در تلگرام یک قابلیت بسیار کاربردی است که خیلی وقت ها به درد تان می خورد. واژه Broadcast در زبان انگلیسی یعنی « ارسال صوت یا تصویر به راه دور از طریق امواج رادیویی »  و به صورت [ ˈbrɔdˌkæst ] تلفظ می شود .
در بسیاری از برنامه های پیام رسان موبایلی وقتی یک پیام را برای چند نفر ارسال می کنید، برنامه به طور اتومات از این شماره ها یک گروه می سازد و همه افراد این گروه مطلع می شوند که این پیام برای چه افراد دیگری ارسال شده. این مسأله بعضی وقت ها دردسر ساز می شود. مثلا موقع عید می خواهید یک پیام گروهی به همه مخاطبان تان بدهید و عید را تبریک بگویید و اصلا قصد ندارید که یک گروه تشکیل دهید. در این موارد می توانید از ویژگی برودکست Broadcast تلگرام استفاده کنید. برودکست این امکان را به شما می دهد تا یک پیام را برای 100 نفر ارسال کنید و هیچ کدام از افراد این گروه متوجه نمی شوند که شما این پیام را برای چه افرادی ارسال کرده اید. مزیت دیگری که برودکست دارد این است که لیست گروهی که ساختید ذخیره می شود و بعدا می توانید دوباره به افراد همین گروه، پیام خصوصی گروهی ارسال کنید.
از دیگر ویژگی های تلگرام قابلیت ایجاد چت به صورت گروهی با اتاق های گفتگوی با ظرفیت حداکثری ۲۰۰ نفره و ارسال عکس ها، ویدئوها و فایل ها تا حجم حداکثر ۱۰۰۰ مگابایت را می شود ذکر کرد.

از وایبر به تلگرام

تلگرام امن تر از سایر شبکه ها؟
تلگرام نرم افزار کوچک و فوق امنی برای پیام رسانی است که البته چندان شناخته شده نیست. اما تفاوت های اصلی این ابزار با سایر برنامه های مشابه همچون وایبر و واتس اپ در چیست؟ باید گفت ویژگی اصلی و نقطه قوت آن نسبت به دیگر برنامه های حاضر در میدان پیام رسانی این است که تلگرام به شما ارتباطی ایمن تر و حریم شخصی محافظت شده تر را پیشنهاد می دهد موضوعی که این روزها یکی از دغدغه های مهم کاربران اینترنت و موبایل می باشد.
وب سایت اصلی این ابزار اذعان کرده است که: ما حریم خصوصی تان را به شما باز میگردانیم.در واقع جنبه های امنیتی این ابزار نیز نشان دهنده همین امر است. این ابزار دو گونه متفاوت از امنیت را برای دو مورد متفاوت از چت ارائه میکند. برای چت های استاندارد، رمزگذاری Server-Client و Client-Server به کار گرفته می شود که به این معنی است که پیام شما نیاز به رمزگذاری در سرور تلگرام ندارد.
این موضوع برای اغلب چت ها و گفتگو های روزمره مفید و کافی است و امتیاز آن این است که امکان چت و پیام رسانی به شکل Multi-Platform را مهیا می کند. برای داشتن یک گفتگو رمزگذاری شده End-to-End  باید از گزینه چت رمزی یا Secret  استفاده کنید که در این صورت تلگرام به هیچ وجه پیام های رمز گذاری شده را دریافت نمی کند. در واقع Secret Chat در تلگرام به هر اندازه که فکر کنید از وجوه امنیتی برخوردار است و همه نکات لازم در این خصوص را مد نظر دارد.
ویژگی امنیتی تلگرام به شما اجازه می دهد که با دیگر کاربران این نرم افزار یک گفتگوی خصوصی محافظت شده ایجاد کنید بدین معنی که تمامی مکالمات شما بصورت کامل کدگذاری شده و بر روی سرورهای تلگرام ذخیره نخواهد شد. همچنین می توانید ویژگی خود تخریبی (self-destruct) که باعث خواهد شد پیام های شما در بازه های زمانی مشخص بصورت خودکار پاک شوند را فعال کنید.
تلگرام به قدری به امنیت خود مطمئن است که سازندگان آن رقابتی با جایزه ای ۲۰۰ هزار دلاری را برای هک شدن این نرم افزار در رقابت تابستانی ۲۰۱۳-۲۰۱۴ معین کرده بودند. این رقابت به اتمام رسیده و گویا هنوز برنده ای نیز برای آن مشخص نشده و این بدین معنی است که احتمالاً کسی موفق به هک کردن پروتکل تلگرام نشده است.
اما نباید فراموش کرد امنیت یک مسأله کاملا نسبی است و هیچکس نمی تواند ادعا کند که می تواند امنیت را به صورت مطلق برقرار کند. سایت های زیادی بدون تحقیق مطالبی را منتشر می کنند مبنی بر اینکه تلگرام امن ترین سیستم پیام رسانی است، اما این مسأله نباید این باور را در ذهن ما ایجاد کند که تلگرام هیچ مشکل امنیتی ندارد.


فرآوری: علی احمدی
بخش ارتباطات تبیان


منابع: علم فردا/ wp-design
مطالب مرتبط:
برنامه  هایی برای کاربران اینترنت
افزایش امنیت در شبکه‌های اجتماعی
رقابت در بازار اپلیکیشن‌ها