تبیان، دستیار زندگی
با کاهش علاقمندی به روابط عمومی سنتی ،از ژانویه 2008 تا نوامبر 2014 از طریق ترندهای گوگل نشان می دهد جستجو برای «روابط عمومی» به 57 درصد کاهش یافت و «بیانیه مطبوعاتی» در طول مدت هفت ساله به 44 درصد کاهش یافت درحالیکه جستجوهای «بازاریابی محتوا» به 700 درصد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سقوط روابط عمومی سنتی؛ بازاریابی محتوا ، آینده روابط عمومی است

روابط عمومی

با کاهش علاقمندی به روابط عمومی سنتی ،از ژانویه 2008 تا نوامبر 2014 از طریق ترندهای گوگل نشان می دهد جستجو برای «روابط عمومی» به 57 درصد کاهش یافت و «بیانیه مطبوعاتی» در طول مدت هفت ساله به 44 درصد کاهش یافت درحالیکه جستجوهای «بازاریابی محتوا» به 700 درصد افزایش یافت و علاقه به «بازاریابی داخلی» با رشد عظیم به 9 هزار و 100 درصد رسید.
 روند توسعه یک کمپین موثر با درک تکنیک‌هایی که هنوز تاثیر گذار هستند و آنهایی که دیگر کارایی ندارند، شروع می‌شود. در سال جاری چه مواردی در کمپین‌های ارتباطات وارد شدند و چه مواردی از این کمپین‌ها خارج شدند؟
سایت BuzzStream و Fractl   در مطالعات خود 20 لغت مرتبط با روابط عمومی و بازاریابی را بیرون کشید و محبوبیت آنها را در یک دوره هفت ساله از ژانویه  2008 تا نوامبر 2014 از طریق ترندهای گوگل مورد تحلیل قرار داد. نتایج کسب شده، تکامل صنعت و همچنین پیش بینی برای آینده را در یک مقیاس جهانی نشان می‌دهد.


سقوط روابط عمومی سنتی و ظهور محتوا

به گزارش پی آر دیلی، زمانی که مطالعه در سال 2008 آغاز شد، جستجوها برای «بیانیه مطبوعاتی» و «روابط عمومی» تقریبا نزدیک به  40 برابر بیشتر از «بازاریابی محتوا» و «بازاریابی داخلی» بود. با این حال هر دو اصطلاح  کاهش جدیدی را در مقیاس جهانی دیده‌‌اند، بویژه با کاهش محبوبیت در آمریکای شمالی، اقیانوسیه، آفریقا و اروپا (به جز دو کشور اروپایی ـ آلمان و فرانسه ـ که در آن «بیانیه مطبوعاتی» افزایشی را شاهد بوده است).
برعکس، «بازاریابی محتوا» و «بازاریابی داخلی» به روند افزایش خود ادامه داده‌اند. جستجوها برای «بازاریابی محتوا»  بین ماه‌های ژانویه و دسامبر 2012 با بیشترین ترافیک در کشورهای آمریکا، کانادا و اروپا تقریبا دو برابر بود و «بازاریابی داخلی» به طور پیوسته، میانگین 24 درصد افزایش را هر شش ماه یکبار با بیشترین ترافیک در کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و هند داشته است.
به طور کلی، جستجو برای «روابط عمومی» به 57 درصد کاهش یافت و «بیانیه مطبوعاتی» در طول مدت هفت ساله به  44 درصد کاهش یافت درحالیکه  جستجوهای «بازاریابی محتوا» به 700 درصد افزایش یافت و علاقه به «بازاریابی داخلی» با رشد عظیم به 9 هزار و 100 درصد رسید.
این نتایج نشان می دهد که محتوا و بازاریابی داخلی به سرعت در حال تبدیل شدن به استراتژی های مورد نظر هستند.


نوع برتر محتوا و اینفوگرافیک‌ها

با کاهش علاقمندی به روابط عمومی سنتی، کدام نوع از انواع جدید بازاریابی محبوب هستند؟  مطالعات نشان داد فلییپ بوک‌ها و اینفوگرافیک‌ها از رشد عظیمی در سال‌های اخیر برخوردار بوده‌اند. جستجو برای «فیلیپ بوک» از سال 2008 به بیش از 100 درصد رسید.
انواع دیگر محتوا از شانس خوبی برخوردار نبودند. علاقه به «موشن گرافیک یا گرافیک حرکتی» با کاهش متغیر کمتر از 11 درصد در هرماه (با بیشترین کاهش در آفریقا، آسیا، اروپا و اقیانوسیه) همراه بود.
اگرچه محبوبیت « پارالکس » از سال 2008 بیش از دو برابر بود، نتایج ممکن است به واسطه جستجوهای مرتبط غیرصنعتی افزایش یابد. به عنوان مثال جستجوها در چهار بازار اروپایی اصلی در سپتامبر 2013 همزمان با به روزرسانی پارالکس (در طراحی وب به معنی تکنیک‌های پیمایش در صفحه برای عمق بخشی به وب سایت است) برای iOS 7  به اوج خود رسید.
افزایش علاقه به « اینفوگرافیک» مهمترین ترند برای مشاهده است. جستجوها به طور پیوسته افزایش یافت و به 661 درصد از ژانویه 2011 و به نقطه اوج خود در نوامبر 2014 رسید. این داده‌ها نشان می‌دهد علاقه به اینفوگرافیک‌ها در سال آینده نیز ادامه می‌یاید و بیشترین توجه ناشران را به خود اختصاص خواهد داد.
متخصصان روابط عمومی و بازاریابی باید این ترندها را در ذهن خود نگه دارند و استراتژی‌های بازاریابی داخلی و بازاریابی محتوا را توسعه دهند در حالیکه بر داده‌های بصری و اینفوگرافیک‌ها تاکید دارند، همانطور که آنها به مطلوبیت خود در سال 2015 و بعد از آن ادامه خواهند داد.

تنظیم: هومن بهلولی